Ik ben na vier jaar zwanger via ivf. Ik heb eergisteren een echo gehad met 6 wk en 5 dgn. Er was een vruchtje met kloppend hartje te zien. Heel mooi maar de lengte van het vruchtje was 6.1mm. Volgens de echoscopiste staat dat gelijk aan 6 weken en 1 dag. Door ivf weet ik dat het 5 dagen is. De echoscopiste maakte zich totaal niet druk en zei dat het gewoon slecht te meten is als het nog zo klein is. Toch zit het me niet lekker. Moet ik me zorgen maken dat de groei achter blijft? Dan nog een tweede vraag. De echoscopiste zei dat als er goede hart activiteit is gezien de kans dat het een doorgaande zwangerschap wordt 98% is. Nu is dat bij mij sowieso niet aan de orde ivm een verhoogde kans op mk door schildklier ziekte maar los daarvan: ik lees op diverse websites dat de kans op een miskraam het grootst is tussen 8 en 13 weken. Wat is nu waar ? Alvast bedankt !
Hoi Buurvrouw31, gefeliciteerd, spannend allemaal! Het klopt wel hoor, dat het in het begin vaak een paar dagen scheelt tussen wat er gemeten wordt en wat je volgens je cyclus (IVF-behandeling) zou zijn. Een millimeter minder groot meten is meteen een dag minder ver zwanger bv. Dus ik maak me hier ook zeker niet direct zorgen over. En wat betreft de kansen op een miskraam (zonder inderdaad zoals bij jou je schildklierproblematiek): Vanaf de bevruchting tot 1 cm grootte van het kindje (is ongeveer bij 7+0 weken zwangerschap) is de kans dat het mis gaat, bij een kloppend hartje!, 1 op 6. De kans dat het ná 7+0 weken mis gaat is 1 op 100. Dan daalt de kans dus aanzienlijk. Tussen de 7 en de 12 weken blijft deze kans even groot en vanaf 12 weken daalt de kans nog veel meer. Dan is de kans dat het nog mis gaat heel klein. Groetjes Brigitte
Bedankt Brigitte voor je reactie! We hebben vandaag een echo in het ivf centrum gekregen, 7 weken en 5 dagen. De hartslag was 170 en de lengte inmiddels 1.6 centimeter wat staat voor 8 weken en 1 dag. Het ziet er dus goed uit. We hopen dat het zo blijft! Groetjes