Is dit normaal bij een verloskundige??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door 2015mama, 4 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2015mama

2015mama Actief lid

13 aug 2014
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dames, ik wil even klagen/zeuren of mijn gelijk halen.
    Ik heb het gevoel dat er te laks wordt omgegaan met mijn zwangerschap door de verloskundige.
    Ik wil graag jullie mening hierin, stel ik mij enorm aan? Of heb ik gewoon gelijk?

Ik heb het gevoel dat mijn verloskundige mij niet serieus neemt, waarop ik dit basseer?
    Een week geleden naar de HAP geweest omdat ik amper kon bewegen, laat staan lopen. Ik heb te horen gekregen dat het mijn bekken zijn en ging vervolgens naar huis (De verloskundige werd ingelicht door de HA, en die kon verder niks voor mij doen omdat ik de baby goed voelde).
    2 dagen later had ik een afspraak bij mijn verloskundige en vertelde haar over mijn "pijntjes" (pijn in de rug, buik, zij, schaambeen, lies, menstruatie pijn ik heb ook constant last van harde buiken, het houdt bijna de hele dag aan)
    Ze heeft me het advies gegeven een hele week niet van de bank te komen.. (nou had ik liever dat ze me doorstuurde naar het ZH of HA, maar ik wou het wel een week aankijken.)
    Echter werd gisteren de pijn in mijn rug onhoudbaar! En ik belde de VK ze zei dat ze niks meer voor me kon betekenen dan naar het hartje te luisteren.. Ik heb haar gezegd dat ik op het punt stond naar het ZH te gaan omdat de pijn echt te erg werd en ik gewoon goed onderzocht wou worden.. Ze heeft mij toen de raad gegeven naar de HA te gaan, die mij op haar beurt weer zou doorsturen naar de fysio??:$
    Ik wil gewoon weten waar deze pijn vandaan komt! (Ik ben echt hartstikke sterk en zeg niet snel au)
    Is dat echt teveel gevraagd? Mijn buik is ook aan de te kleine kant daar doen ze verder niks mee??
    Ze kan nog niet voelen hoe de kleine ligt? 27 weken zwanger??
    Ik ben letterlijk maar 1x gewogen bij de intake??
    Mijn bloedwaarde is ook maar 1x gemeten?

Zeur ik nou? Of heb ik gelijk?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik weet niet of je zeurt, maar voor (overige) medische zaken moet je inderdaad bij de huisarts zijn. Een verloskundige kan enkel adviseren, heeft geen medische titel en kan je niet doorsturen of iets voorschrijven.
    Morgen dus zorgen dat je een afspraak krijgt bij je ha.
    Heel veel sterkte! Ik herken een groot deel van je kwalen (heb bekkeninstabiliteit) en dat kan idd vreselijk voelen.

3. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mwah, ik zou niet zeggen dat je zeurt, maar ik vind wat de vk zegt allemaal niet vreemd. Ik denk dat je pijn gewoon voortkomt uit de verweking van je bekken etc. De fysio kan daar met oefeningen voor wat verlichting zorgen.

Voor wat betreft je kleine buik; heb ik ook 2x gehad, niks raars aan, niet iedereen heeft een even grote buik.

Ik denk echt dat je je drukker maakt dan nodig is.

4. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ik vind wel dat je gelijk hebt, de rugpijn die erger wordt kan ook ergens anders vandaan komen.

Ik had 2 weken geleden constant harde buiken en minder leven gevoel, vk kwam meteen langs en stuurde mij voor de zekerheid door naar het ziekenhuis. Daar ben ik helemaal binnenste buiten gekeerd en uiteindelijk was alles goed. Die constant harde buiken, kunnen vaker voorkomen bij dit termijn.

Tevens ben ik met 25 weken overgestapt naar mijn huidige vk, aangezien ik een beetje hetzelfde had als wat jij nu hebt. Voor het laatst was daar dus mijn bloed gemeten met 10 weken. Normaal doen ze dat bij 10/20/30 weken, volgens mijn vk. Nu was ik daar dus met 30 weken en kwamen we er dus achter dat mijn hb te laag was. Hoelang ik daar mee rond gelopen heb, weten we niet.

Wat ik heel belangrijk vind is dat je het gevoel hebt dat ze je serieus nemen en niet dat je je bezwaard voelt, omdat je weer belt (had ik bij de eerste vk praktijk namelijk wel en ik heb maar 2x gebeld naar de praktijk)

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Het klinkt alsof je bekkenpijn hebt, wellicht bekkeninstabiliteit.
    Daarvoor is de ha en daarna fysio inderdaad de juiste weg. Dus ik vind niet dat de vk laks is!! Daar doen ze in het ziekenhuis niets aan..

Waarom wil je perse naar het ziekenhuis worden doorgestuurd?

Wegen deed de gyn en vk beide nooit. Zolang je niet teveel aankomt is er niets aan de hand. Teweinig is niet erg zolang de baby het goed doet, dat heeft niets met jouw gewicht te maken.

Bloedprikken hier ook maar een keer, met de combinatietest met 13 weken, ook bij vorige zwangerschap. Waarom wil je vaker geprikt worden?

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Standaard bloedmeten wordt niet zo vaak gedaan hoor Vlinder (gekopieerde reactie uit een ander topic? Komt me zo bekend voor dit verhaal).
    Standaard is aan het begin van de zwangerschap (9/12 weken) en rond de 28 weken. Verder alleen als daar extra aanleiding toe is.

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    De pijn kan idd goed van je bekken komen.
    Dan moet je idd naar de fysio

8. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Gekopieerde reactie? Ik heb wel een keer eerder een topic aangemaakt over lage hb als je dat bedoelt.

En dat is wat vk tegen mij heeft gezegd dat dat standaard gedaan wordt, misschien alleen bij hun in de praktijk?

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Ja ik denk het wel. Hier namelijk onder behandeling van de gyn en vk, en bij dl maar 1x geprikt met 13 weken..

10. 2015mama

2015mama Actief lid

13 aug 2014
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien ben ik niet zo duidelijk, ik herken zeker wel klachten die bij bekken(instabiliteit) voorkomen, maar zeker weten niet al mijn klachten.. Ik wil gewoon graag duidelijkheid.. Als ik nou binnenstebuiten wordt gekeerd en er is echt niks aan de hand dan zal ik ook zeker me klachten voor mij houden..
    Ik hoor vaker dat vrouwen bij elke afspraak gewogen worden dus vandaar die vraag.. En als je maar 1x bent geprikt hoe wordt je dan bijv. Onderzocht voor zwangerschaps diabetes.
    En het doet gewoon echt veel pijn.. Ik heb bijv. De hele nacht niet geslapen. Om nou te gaan wachten tot ik een afspraak heb bij de fysio, lijkt me echt onmogelijk denk dat ik dan al dood ben door de pijn..

11. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    En dan moet je nog bevallen!:D

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wegen bij de vk is achterhaald. De meeste vk's doen dat niet meer. De mijne ook niet.

De verdenking zwangerschapsdiabetes komt door de omschrijving van iemands symptomen. Het is niet iets waar standaard op getest wordt.

En nogmaals, als je ernstige zorgen hebt over je andere klachten, dan is de vk gewoon niet de aangewezen persoon. Die kan niets voor je doen, anders dan je adviseren contact op te nemen met een gediplomeerd arts.
    Morgen dus even de ha bellen.

13. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Die van mij woog mij ook nooit (gelukkig maar).

Klachten van moeders > huisarts
    Klachten mbt het kindje > verloskundige

In mijn geval:

Uitgedroogd door het vele overgeven > huisarts > ziekenhuisopname

Bekkenpijn: huisarts > fysio

Baby niet goed meer voelen, te veel harde buiken > verloskundige

14. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Zwangerschapsdiabetes wordt bij mijn vk alleen getest als daar aanleiding voor is (bijvoorbeeld bij hoog BMI). Verder wordt er maar 1 keer geprikt bij 12 weken behalve als ze het idee hebben dat het echt nodig is. Mijn vk vraagt maar 3 x om op de weegschaal te gaan staan: 1 x op het begin, 1 x bij 28 weken en 1 x bij 36 weken (zoiets), omdat ze weet dat veel vrouwen gefrustreerd raken als ze hun gewicht zo omhoog zien gaan. Als je wilt weten hoeveel je aankomt, dan kan je natuurlijk altijd thuis op de weegschaal gaan staan.
    Ik snap dat je pijn hebt, maar de VK adviseert om naar de huisarts te gaan. Ik zou daar een afspraak maken en dan daar uitleggen wat je probleem is. Mocht de HA aanleiding zien voor een ziekenhuisbezoek, dan zal hij/zij je echt wel doorsturen.

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Zwangerschapsdiabetes zou je eerder een grote buik hebben en andere klachten. Nav daarvan gaan ze nogmaals bloedprikken.

Van bekkeninstabiliteit kun je echt door de grond gaan van de pijn! Pijnstillers, warmte rust en oefeningen helpen hier het beste voor. Een ziekenhuis doet hier niets aan.

Op basis van bovenstaande denk ik echt dat je je veel te druk maakt.. Je zoekt naar dingen die totaal niet van toepassing zijn:)
    De vk weet echt wel wat ze doet hoor, je bent niet de eerste met deze klachten.Ik zou gewoon rust nemen, en eventueel de fysio verzetten naar morgen of zsm.

16. 2015mama

2015mama Actief lid

13 aug 2014
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het ook normaal dat je met 27 weken niet kan voelen hoe de baby ligt?

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zeker! Volgens mij kan dat vanaf een week of 30. En toen nog gebruikte mijn vk termen als 'ik DENK dat hij zo-en-zo ligt.
    Is ook een beetje afhankelijk van je postuur.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
  19. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik had een kleine buik en de vk kon bij mij ook nooit zo goed voelen hoe de baby lag. Uiteindelijk, toen ik al over de 30 weken was, heb ik tijdens een standaard controle even snel een echo gehad om te checken of wat ze onder in mijn buik voelde nu een hoofdje of billen was.

Ik zou anders gewoon eens aan de vk vragen hoe dat zit, dat ze niet goed kan voelen hoe de baby ligt. Of dat niet erg is? Vanaf wanneer ze het wel moet kunnen voelen? Vanaf welke termijn er een liggingsecho gemaakt wordt?

20. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Wegen gebeurde bij mijn dochter niet, nu wel. Maar dat zou je thuis ook kunnen.

Bloed wordt hier in t begin geprikt en dan met 30 weken.

Had bij de eerste ook duizeligheidsklachten en bekkenpijn maar daar moet je toch echt voor bij ha/fysio zijn..

Ik zie dus geen gekkigheid in handelen vk en denk dat je misschien gewoon beetje vertekend beeld hebt over haar taken?

Deel Deze Pagina