36+2 en 4 weken groeiachterstand hoofdje

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Want2BMommy, 21 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Want2BMommy

17 aug 2016
    80
    16
    8
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

Uit de groeiecho die ik met 30 weken had bleek dat ons kindje haar hoofd iets aan de kleine kant was (P10), er was daarom besloten om met 34 weken weer een echo te maken om de groei in de gaten te houden. Tot onze schrik zat ze toen met de hoofdgroei op P0,5.. Wel iets gegroeid, maar gestaag. De volgende dag konden we gelijk terecht bij de gynaecoloog. Zij meette toen het hoofdje weer op de P10 lijn en was zeker van haar zaak dat dit klopte.. Er was bloed afgenomen om te kijken of ik een infectie ziekte had doorgemaakt toen ik begin dit jaar koorts had. Sommigen hebben bv invloed op de groei van het hoofd. Eind vorige week konden ze zien dat ik de 5e kinderziekte en toxoplasmose heb gehad, maar was de vraag of dit in het verleden was opgelopen of tijdens deze zwangerschap, dat werd onderzocht nog. Nu hebben we vandaag weer een echo gehad (36+2 vandaag) en het hoofdje zit nu dus op P2,5.. Ze zei meteen dat het hoofdje wel klein was. De bloeduitslagen waren verder wel goed, de toxoplasmose was zo te zien niet opgelopen tijdens deze zwangerschap. Toch ivm het kleine hoofdje zijn wij doorverwezen naar het UMCG voor een GUO. Hier kunnen we donderdag al terecht.
    Normaal probeer ik te stressen tot we daar een echte reden voor hebben, maar de angst dat er straks iets mis is in de hersentjes overheerst meer nu... Het hoeft niet per definitie te betekenen dat er iets aan de hand is, ze kan net zo goed gewoon een iets kleiner hoofdje hebben. Maar toch.. Het vruchtwater en de doorbloeding in de placenta was wel goed, de beentjes en de buik zijn ook op termijn, het is puur het hoofdje. Iemand een soortgelijke ervaring meegemaakt? Mag zowel positief als negatief zijn.. Google wil ik me nu liever even niet aan wagen...

2. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Jup... Hoofdje onder de curve, afgewisseld met de buik of beide... Soms er op.. Het wisselde heel sterk. Ook ik heb een keer een extra guo gehad en deze beste man meette zo ruim, dat er niks aan de hand was. Het fijnste is als dezelfde persoon het meet steeds, om een duidelijk beeld te krijgen. Uiteindelijk heeft ze gewoon een smal hoofd en die werkt prima :D slimme dame van inmiddels 4!

3. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    673
    113
    Utrecht
    Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik op het laatst zo'n 3 extra groeiecho's gericht op het hoofdje van mijn dochter. Haar hoofdomtrek was erg klein, ze had een erg smal hoofd.
    Zowel mijn man als ik hebben ook smalle hoofden. Bij de geboorte bleek er niks aan de hand te zijn. Ze heeft net als wij een gewoon smal hoofd. Niet opvallend of "raar" of zo. Ze is net als wij heel fijn gebouwd.

4. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Hi!

Hier ook de vijfde ziekte doorlopen in mijn zwangerschap en en mijn dochter is geboren met een zeer klein hoofd. Bij ons is nooit gezegd dat het dit verband zou kunnen hebben met elkaar. Mijn dochter heeft nog meer 'dingen' gehad in haar eerste jaar. Nu een gezonde eigenwijze peuter.

Weet je inmiddels al of je de ziektes hebt opgelopen in je zwangerschap?

Succes!

Deel Deze Pagina