Hoi meiden, Even een vraagje: Vandaag intake vk gehad, en vorige zwangerschap besproken. Vk zei dat ze dacht dat ik wel degelijk zwangerschaps suiker heb gehad toen. Maar dit niet meer met zekerheid te achterhalen is. Ik heb toen wel de glucose test gedaan en uitslag was toen op het randje weet ik nog (weet het niet zeker uit mijn hoofd, maar dacht 7.7 en mocht 7.8 zijn dacht ik) vk zei dat er niets hand was, en hoefde niet nog een keer te testen, maar ik was niet gerust, en ben zelf toen maar naar dieetiste gegaan voor wat advies. En heb geprobeerd de adviezen te volgen. Maar desondanks toch een grote baby gekregen. Klopt het dat je nu ook echt (meer) kans hebt om (weer) zwangerschaps suiker te krijgen? En kan het nu al kwaad, in het begin? En hoe kom je erachter nu in het begin, mocht het zo zijn? (Mag pas gaan testen met 24 weken dacht ik, er word met de tijd ook extra groei echo gemaakt) Thnx voor jullie antwoorden alvast.
Hi, Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad tijdens mijn vorige zwangerschap. Wat slordig dat je de vorige keer niet nog een keertje bent getest. Dat had veel vervelender kunnen aflopen want het is best gevaarlijk als het niet behandeld of gecontroleerd wordt. Als je zwangerschapsdiabetes hebt gehad is de kans 75% dat je het weer krijgt bij een volgende zwangerschap. Ze moeten je al veel eerder testen! Meestal doen ze dat tussen de 12-14 weken. Ik heb van mijn diabetesverpleegkundige direct al een machtiging gekregen voor nieuwe naaldjes en cassettes zodat ik direct weer zelf bloed kan prikken. Want ik heb al die spullen nog. Dus bij mij wilden ze eigenlijk meteen beginnen met checken. Ik ben wel al begonnen met het dieet. Voor mij betekende dat gewoon geen suiker eten. Ook geen zoete saus enzo (babiketjap bijvoorbeeld) want daarvan krijg ik een te hoge waarde. Ik ben ook altijd een randgeval geweest en ben uiteindelijk bevallen van een normaal kindje qua gewicht omdat het met het dieet goed onder controle was te houden. Als jij twijfel hebt hierover moet je er echt op staan dat je al eerder een glucosetest krijgt! En dit hoeft trouwens allang niet meer met zo'n vies drankje. Maar helaas doen ze dit nog wel vaak hoor ik om me heen. Ik hoefde dat gelukkig niet te doen. Ik wens je een hele fijne zwangerschap!
Bedankt voor je reactie! Ik heb met 10 weken mijn tweede afspraak staan, en zal eea eens aan kaarten. Was toch wel een beetje geschrokken, wie weet hoe het evt had kunnen aflopen? Dus wil nu echt wat meer controles, en die zou ik nu ook krijgen. Misschien nog meer meiden met ervaring/advies?
Word zo boos, als ik dit lees! Grrr, ze moeten dit eens serieuzer nemen! Bij mijn eerste bleek ik zw.suiker te hebben met 30wk. Ondanks de insuline toch met 36wk en 9ponder. Daarna was het gelukkig weg. Toen ik zwanger raakte van de tweede heb ik het gelijk aangegeven. Toen zeiden ze hetzelfde, We testen rond de 25-30wk weer. Het zat mij niet lekker. Met 12wk toch een bloedtest geeist en wat bleek; mijn suiker was veeeeel te hoog. Moest direct aan de insuline. Na verder onderzoek bleek het zelfs type1 te zijn (kom je niet van af) maar dat is gewoon pech hebben. Toch hebben we vanmiddag een extra uitgebreide 20wk echo omdat het voor afwijkingen kan zorgen. De grens is 6.8 mmol dus 7.8 is al te hoog! Slim dat je al bij de diëtist geweest ben. Dan kan je zelf al zorgen voor niet te veel koolhydraten. En ik zou toch eisen dat ze al rond de 10-12 weken en bloedtest afnemen. Als je verloskundigen je niet wilt helpen, vraag het dan aan je huisarts. Collega van mij heeft ook met 20wk al zw.suiker. super veel succes!
hoi ik zou ook eissen dat het eerder nagekeken word. en als de verloskundige niet mee werkt een dag curve bij de huisarts laten doen. jij hebt hier recht op, en zekers als je je druk maakt ik heb ook zwangerschapsuiker bij de eerste en dat is blijven hangen type 2 en nu met een dieet goed onder controle. dus super dat je naar de diettiste bent geweest! volg je gevoel. jij bent de best indicator die er maar is
7,8 is denk ik geen nuchtere waarde he maar na die test. Ik mocht een uur na eten ook max 7,8 en had toen 8,2 weet ik nog.
Nuchter moet hij onder de 5.3 mmol zijn. Twee uur na de maaltijd mag hij max 6.8 mmol zijn. Dit zijn de waarden waar ik mij als zwangere diabeet aan moet houden.
Ja 2 uur na de maaltijd. Maar ik moest 1 uur na de maaltijd prikken. Groot verschil Ik pak even m'n boekje erbij voor wat nuchter nou mocht.
Ja hier heb ik het. Bij mij was het nuchter < 5,5. Een uur na maaltijd tussen 3,5-7,8 en voor de overige maaltijden tussen 3,5-7
Hoi meiden, bedankt voor jullie reacties!! Fijn dat jullie eea willen delen. Ik heb ook mijn papieren er bij gepakt van vorige zwangerschap. Nuchter was het 5,2 en na drankje, 2 uur later 7,7. Wel raar dat ik dan niet verder getest, was dus echt een randgevalletje....? Ik ga eea goed na vragen, en vragen of ik eerder die test kan doen. Zit ook diabetes in de familie namelijk. Die vk,s bij ons zijn allemaal zo warrig, en kijken volgens mij maar half naar je achter grond.... Ben deze keer nog niet bij diëtiste geweest, maar ik denk dat het wel verstandig is om dit alvast te doen. Vk zei wel dat ik extra word gecontroleerd, en zoiezo die test moet doen, legde eea uit, etc.., ik kreeg zo veel info in 1 keer mee.( En vriend, die luistert altijd maar half, pfffff. ) Eenmaal thuis was ik eigenlijk dus best "geschrokken". Gelukkig is mijn zoontje gezond geboren,(wel dus 9,5 pond) en bloedsuiker was toen ook goed, ze hebben dit een paar keer gemeten in zh, maar is er nu een kans dat hij het heeft/krijgt hierdoor? Ben er echt niet gerust op nu, en dit ineens na 2 jaar. Heb er verder nooit over nagedacht.
2 uur later 7,7? Weet je zeker dat dat klopt? Volgens mij heeft er echt iemand een fout gemaakt dan wat 2 uur later is die waarde echt te hoog. Als het echt 2 uur later was dan denk ik dat je gelijk hebt en dat je diabetes had. Heb je nu dezelfde verloskundige?
Ja zelfde maar het is een praktijk met meerdere vk,s. Staat hier op nuchter papier: 5,3 en mocht tussen 4,0 en 6,4 zijn. Op andere papier staat alleen: na 2 uur resultaat 7,7 en erachter - 6,7 (weet niet wat die - 6,7 dan betekent,misschien dan toch maximale wat het mocht Zijn....? )
Nuchter tot 6,4?? Ik denk dat zij echt de verkeerde standaard hebben aangehouden. Ik geloof dat de waardes voor mensen met diabetes 2 hoger mogen liggen, misschien hebben ze daar gewoon de cijfers van aangehouden. Maar met zwangerschapsdiabetes is de toegestane waarde lager! Oh wat erg zeg! Ik zou hier wel werk van maken. Jij moet gewoon zsm onder controle staan.
Echt waar? Pfff schrik er wel van zeg. Ik ga gelijk bij iemand uit de Fam m'n bloed testen met een apparaatje. Bedankt voor je snelle reactie. Ga ook maandag gelijk een diëtiste bellen. Ik kan maar Beter voorbereid zijn op een goed voedings patroon nu. Staat ook nog op "nuchter papier": hemoglobine 8,3. En mag tussen 7,0 en 9,2 En ook staat er nog mcv op 90 en dat mag tussen 82 en 98 (Zegt mij niets wat het is, zijn deze uitslagen ook fout dat jij weet?) En op dat Andere papier staat verder niets dan alleen die 7,7 en - 6,7
Als je zelf de mogelijkheid hebt leen dan 1 dag zo'n apparaatje inderdaad. Ik moet nu weg, maar ik zal zo precies opschrijven voor je hoe je een dagcurve kunt prikken en ook hoe je de test van de vk kunt nabootsen. Blijkt nou dat je waardes inderdaad te hoog zijn, dan zou ik me direct laten doorverwijzen naar de internist en diabetesverpleegkundige. Je krijgt dan ook consult met een diëtiste. Als je daar zonder verwijzing heen gaat betaal je het zelf namelijk. En voor hetzelfde geld is er nu niks aan de hand en dan kun je gewoon die test later in je zwangerschap afwachten. Vooral geen paniek nu! Als je het nu al hebt zal het niet direct uit de hand lopen. Komt allemaal goed! Je hoort me zo weer!
Je bent een schat!! Wat lief dat je dat voor me wilt doen. Heb net geprikt en was 6,5 (heb ong 2 uur geleden nog 3 sneetjes brood op) had even snel op internet gekeken, en je mocht als het goed is 6,7 hebben. Ik heb het apparaatje nu thuis, en test morgen ochtend nuchter ook even om te kijken hoe of wat.
Natuurlijk wil ik dat doen! Doe eerst eens de ontbijttest. Daarbij prik je eerst je bloed nuchter als je wakker wordt. Daarna ontbijt je en eet je 2 boterhammen. Eentje met kaas en eentje met gewone jam (dus niet dieetjam of suikervrije jam) en je drinkt 2 kopjes thee met 2 klontjes suiker. Dan 1 uur nadat je dat op hebt prik je weer. Voor het ontbijt mag je max 5,5 prikken en na het ontbijt (1 uur later) mag het 7,8 zijn. Ik denk dat ik ook weet hoe je verloskundige aan die waardes komt, want ik kom ze net tegen via Google in een behoorlijk oud medisch document. Ik kan je zeggen dat in ziekenhuizen ondertussen met strengere waardes wordt gewerkt voor zwangeren. Trouwens zit er per ziekenhuis wel weer verschil in gek genoeg, daar kwam ik achter toen ik hier met andere meiden ging praten. Mijn ziekenhuis blijkt behoorlijk streng. Ik mocht bijvoorbeeld ook niet over tijd lopen en in andere ziekenhuizen mocht dit wel. En de laatste 2 weken van mijn zwangerschap moest ik iedere dag komen voor een hartfilmpje van de baby. Maar in dit soort gevallen heb ik liever dat ze te voorzichtig zijn dan te makkelijk Een dagcurve prik je als volgt, je prikt dan 7x op een dag en vult dit dus in: nuchter: (<5,5) N.O: (1 uur na ontbijt, 3,5-7,8) V.L: (voor lunch, 3,5-7) N.L: (1 uur na lunch, 3,5-7,8) V.A: (voor avondeten, 3,5-7) N.A: (1 uur na avondeten, 3,5-7,8) Je vult niet alleen je waarde in maar je schrijft ook op wat je bij iedere maaltijd hebt gegeten. Zo kun je zelf heel snel inzicht krijgen in waar je gevoelig voor bent of waar niet. Ik kwam er zo achter dat ik enkel te hoog prikte als ik suiker op had. Dus Babi Ketjap als avondeten was een slecht idee. Een glas chocomelk gaf me na een uur precies 7,8 wat echt net op de grens is. Dus ik heb suiker compleet uit mijn dieet gegooid. Ik kon wel gewoon koolhydraten eten zonder problemen. Behalve dan pap, toen prikte ik wel te hoog. Maar brood en zelfs patat was geen probleem. Veel andere meiden prikten daar juist ook hoog op. Dus het is goed om dingen uit te proberen in het begin zodat je weet wat bij jou voor een te hoge waarde zorgt. Als je echt zwangerschapsdiabetes hebt heb je nog kans dat het verder in je zwangerschap niet meer uitmaakt wat je eet. Je bloedsuiker gaat dan alle kanten op. Dan moet je insuline gaan gebruiken. Maar dat is niet altijd zo gelukkig. Heb je hier iets aan?
Meid, je bent super!!! Onwijs bedankt, hier heb ik zeker wat aan. Ik ga morgen ochtend de ontbijt test gelijk doen. En van de week even kijken of ik het een hele dag kan bijhouden. (Apparaatje moet ook weer terug, mocht hem voor morgenochtend nog even lenen, maar kan hem tussendoor altijd even "lenen" gelukkig) Ik kom ook veel verschillende waardes tegen. (Ik kwam dus 6,7 tegen na 1 uur na eten) Dus best verwarrend om dan te weten hoe of wat, ben dus erg blij met jou overzichtje!! Ik laat het nog wel even weten wat de "uitslagen" van de "thuistesten" zijn. Nogmaals heel erg bedankt!!
Ja ben heel benieuwd wat de uitslagen zijn dus hou me zeker op de hoogte! Hopelijk heb je het nu in ieder geval niet of nog niet. Ik ga ook pas volgende week beginnen met prikken. En is er altijd nog 25% kans dat je het niet weer krijgt