Net zwanger en diagnose galstenen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door pmk, 4 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Dag dames,

Ik ben benieuwd of hier meerdere dames zijn die hier last van hebben gehad (vast wel). Ik ben nu bijna 6 weken zwanger en kreeg 3 weken geleden ontzettend veel maagpijn, rugpijn, koud zweet enz in een aanval.
    Lang verhaal kort, we zijn er sinds afgelopen dinsdag achter dat ik dus galstenen heb. Ik heb 3x een aanval van pijn gehad in die tussentijd. De laatste aanval was afgelopen zaterdag, waarbij ik maandag dus ook aan de bel heb getrokken bij mijn huisarts.

Nu kreeg ik dus te horen dat ze er weinig aan doen tijdens zwangerschap. Wel moest ik van de huisarts letten op frequente aanvallen en/of koorts. Verder zei ze ook dat ik moest letten op misselijkheid. :$ Ik ben dus zwanger! Misselijkheid kan ook net zo goed van de zwangerschap komen. Mijn galblaas moet er dus uit, maar het liefst wachten ze hier mee tot na mijn zwangerschap. Ik ben alleen heel pril, dus dat zou nog 8 maanden zijn.

Voor ik weer de huisarts lastig ga vallen, wat is misselijkheid van galstenen en wat is misselijkheid door zwangerschap? :( Ik heb nu voornamelijk last van een weeig gevoel in de maag als ik wakker wordt 's ochtends. Na wat te eten trekt het over het algemeen wel weg om later weer terug te komen. Voornamelijk 's ochtends en 's avonds heb ik last van een licht misselijk gevoel.

Is het verstandig al aan de bel te trekken? Of is dit meer de bekende zwangerschap misselijkheid? Heb nu deze week al dagelijks aan de telefoon gehangen met de huisarts, dus voor ik weer bel is het misschien verstandig om ervaringen te vragen..

Bedankt alvast!

2. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Hoi pmk,

Zelf ben ik niet bekend met galstenen, maar ik heb vrij veel cliënten die het wel hebben gehad en het komt ook in de familie voor. Misschien heb ik tips.

Misselijkheid van de gal is vaak in combinatie met pijn, maar dat hoeft niet!!! Je kunt beter een keer te vaak aan de bel trekken dan een keer te weinig. Hoe je je nu voelt klinkt vooral als zwangerschapsmisselijkheid, omdat je het nog weg kan eten, maar bel gewoon als je het niet vertrouwd. Desnoods bel je 100x

Om pijnaanvallen te voorkomen is het goed om zoveel mogelijk harde vetten en dierlijke vetten te laten staan en als je vetten gebruikt, olie nemen of vis. Dat zorgt voor een betere doorstroom in je lichaam.
    Vetvrij eten is ook niet goed (wordt nog wel steeds aangeraden helaas), omdat dan alle vetten die je tot nu toe hebt gehad in je galblaas blijven hangen in de vorm van gal, en dat zorgt voor alleen maar meer galstenen op den duur.

De enige troost die je nu nog kan hebben, is dat je prima kunt leven zonder galblaas. Ik wil je verder sterkte wensen en ik hoop dat je wat meer ervaringsverhalen krijgt met tips.

3. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Ik heb ook zojuist gebeld met de assistente van mijn HA. Zij is bevoegd medische vragen te beantwoorden, maar hier durfde zij geen antwoord op te geven. Ze heeft mij dus ook op het telefonisch spreekuur gezet voor morgen middag. Hoop dat daar iets meer duidelijkheid uit komt.

Vetten probeer ik nu zoveel mogelijk te vermijden, natuurlijk eet ik wel noten en vis af en toe, maar niet te vaak. Chocola werd ook gezegd om dat te laten staan, maar eet toch zo nu en dan een broodje met vlokken of nutella en daar lok ik (gelukkig) geen reactie mee uit.

Ik moet dus goed opletten op pijntjes bij de misselijkheid. Dat is alvast een goed punt om te weten :) Het hoeft natuurlijk niet, maar omdat ik tot nu toe alleen maar pijn in combinatie met misselijkheid heb gehad tijdens zo'n aanval is dat misschien wel mijn herkenningspunt (al waren de aanvallen erg heftig!).

Ik ben gelukkig niet bang voor de operatie of iets dergelijks, je kan er maar vanaf zijn zeg ik dan maar ;)

Bedankt voor je reactie! Stelt toch enigszins gerust :)

4. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Misschien dat iemand anders hier in de toekomst er nog iets aan heeft.. de huisarts heeft net gebeld en die heeft gezegd dat ik voornamelijk moet letten op misselijkheid in combinatie met pijnaanvallen. Het gevoel zit dan ook niet echt duidelijk in de maag maar meer rechts met uitstralingen naar de rug (dus idd de aanvallen die ik gehad heb). Normale misselijkheid in de maag, opgeblazen gevoel etc zijn echt meer zwangerschapskwalen.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.337
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben bekend met galstenen. Laatste aanval was in april. Toen was ik veeeeeeel misselijker dan ik was aan het begin van mijn zwangerschap. Ik had ook koorts, voelde me echt lamlendig. En pijn! Ik heb over de grond gekropen van de pijn. Ondanks dat ik bij een huisarts werk, trok ik een beetje laat aan de bel. Gelukkig was een operatie niet nodig, bij een echo bleek dat de galsteen niet meer klem zit nu. Heb sindsien ook geen last meer gehad. Ik weet wel dat ik nu echt meteen naar de huisarts zou gaan als ik het nog een keer krijg. En dan moet mn galblaas er wel uit, omdat het toch terug blijft komen.

6. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Ik herken helaas je pijn :( Heb nu zelf 3 aanvallen gehad in 2 weken. De laatste is nu afgelopen zaterdag geweest, dus ik hoop dat het nu zo goed gaat! Zat normaal gemiddeld 3 dagen tussen. Sowieso willen ze mijn galblaas eruit halen na mijn zwangerschap. Ik blijk namelijk heel veel steentjes te hebben (zag zelf ook enorm veel zitten op de echo!).

Bij mij kunnen het velen redenen hebben waarom ik ze heb. Ik heb enorm overgewicht gehad, ben ook enorm afgevallen vorig en dit jaar, heb jarenlang anticonceptie geslikt en ben nu natuurlijk ook zwanger. Al denk ik dat dat zwanger niet mee telt, gezien ik lees dat dit meestal pas later in de zwangerschap voor komt :)

Ik hoop voor jou dat bij jou de aanvallen weg blijven! Natuurlijk ook voor mezelf, want ik weet hoe verschrikkelijk ze zijn!

7. MamaIII

MamaIII Bekend lid

29 sep 2014
    700
    0
    16
    Vrouw
    Misschien een domme vraag, maar heb je bij galstenen ook kolieken, zoals bij nierstenen? Ik heb aanleg voor nierstenen en weet dat ik, wanneer ik nu een aanval krijg, opgenomen zal worden voor een buscopan infuus. Andere pijnstilling mag namelijk niet. Sinds de afgelopen week weer een paar keer koliek-achtige pijn gehad aan mijn linker nier, maar het is nog te doen.

Jij veel sterkte, heb begrepen dat de pijn vam galsteenen en nierstenen vergelijkbaar is, dus hoop voor je dat er iets is wat helpt bij hevige pijn

Deel Deze Pagina