Echo bij 8 weken?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door wens3, 6 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ylana

Ylana Actief lid

6 jun 2007
    174
    0
    0
    Huisvrouw
    Noord-Brabant
    Maar ik denk ook een beetje eraan ligt hoe de kinderen zijn opgevoed.
    Wij thuis doen niet moeilijk over bloot.
    Mijn man en ik slapen beide naakt, en ook ons dochtertje loopt bij mooi weer regelmatig bloot door de tuin. (dichst bijzijnde buren 100 mtr.)
    Ik moest bij 10 weken ook een echo hebben. Ik verwachte uitwendig omdat dat met 9 weken ook lukte.
    dit keer moest het inwendig omdat de echoscopiste niet genoeg kon zien.
    Mijn dochtertje was erbij en zei vroeg alleen waarom mama haar kleren uit moest trekken.
    Toen mama zei dat dat was zodat de dokter beter de baby kon zien was er niets aan de hand.
    Wel is het zo dat man en kind bij hoofdeind blijven ;)

2. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Ik kreeg met 8 weken en 5 dagen mijn eerste echo, dat werd ook inwendig, want mijn baarmoeder was iets gekanteld ! Niks ergs aan, maar als je dan toch kinderen mee neemt, zal ik liever een rok aan trekken, dan lig je niet zo "naakt" zeg maar ;) hihhi

-xxx-

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Voor het blote zou ik mn kinderen ook niet thuis laten. Wel voor het inwendige. Daar voel ik me niet prettig bij als kinderen dat zien.

4. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Ja, maar ik heb getempt, dus dacht toch redelijk zeker te weten wanneer mijn eisprong was.

5. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Nee, helemaal niets, maar waarschijnlijk omdat ik zo onregelmatig was....
    Ik heb over 4 weken weer een echo.

6. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    ik heb ook wel een onregelmatige cyclus maar had die ronde ook getempt... maar volgens de vk kon dat wel eens voorkomen zolang er maar hartactiviteit te zien was was het goed! ik heb a.s. maandag een echo.. vind het heel spannend allemaal!

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Als je zo'n vroege echo hebt, is het heel moeilijk een zwangerschapsduur vast te stellen. Het kruisje om te meten hoeft maar een milimeter te verschuiven en het scheelt zo een week.
    Termijnecho's zijn niet voor niets pas met een week of 12.

8. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Ik heb juist altijd begrepen dat je tot uiterlijk 12 weken de termijn kunt bepalen. Hoe groter het kindje, hoe groter de marge, dus hoe meer de kans op afwijking van het gemiddelde.
    Hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

9. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    De vk zei tegen mij dat je juist tussen de 12 en 14 weken het beste een echo kunt maken omdat ze het juist dan het beste kunnen meten, want met zo'n kleine aantal weken is het vruchtje eigenlijk nog erg klein om precies opgemeten te worden!

achja dan weet ik het ook niet meer, a.s. maandag ben ik 13 weken... hoop wel dat ze het dan goed kunnen meten in ieder geval.

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wat je schrijft klopt hoor. Rond de 12 weken is ideaal. Daarvoor is je vruchtje nog te klein om nauwkeurig te meten. Daarna treden individuele groeiverschillen op.

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    de grens van 12 (bij ons 11) weken werd ook meer aangehouden vanwege de nekplooimeting.

12. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    even een vraagje tussendoor,
    ik krijg mijn eerste echo met 9 weken,
    wanneer krijg je dan je 2e echo?
    is dat echt pas met 20 weken? vind ik wel erg lang tussen zitten stel dat er iets mis gaat ofzo.

en weten jullie of een echo bij 9 weken vaker inwendig of uitwendig word gedaan?

13. busybusy

busybusy Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Als je met 9 weken een echo krijgt is de volgende inderdaad pas met de 20 weken. Misschien dat je wel een extra echo krijgt als je de nekplooimeting zou doen.

Hier worden de echo's t/m 12 weken staandaard inwendig gedaan, maar dit hangt echt af van welke verloskundige je hebt. Een vriendin van mij (die in een andere stad woont) kreeg met 8 weken de echo al uitwendig.

14. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    ja ze doen het hier niet bij de vk zelf, ik moet ervoor naar het ziekenhuis...ben benieuwd

15. Jollie

Jollie Fanatiek lid

5 jun 2006
    1.434
    0
    0
    hallo... ik had hier verleden week gereageerd... en van de week groeiachterstand van 4 weken geleden was geen sprake meer... ik was zelfs 2 dagen verder...!

ik dacht laat het hier nog even weten!

liefs Jollie

16. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Fijn! Zo zie je maar dat zo'n vroege echo echt alle kanten op kan. Super dat alles goed is. En ook leuk dat je het even laat weten.

17. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ik krijg over 2 weken een inwendige echo, omdat wij een prenatale screening willen (bloedonderzoek voor downsyndroom en open ruggetje). Ze kijken dan hoever de zwangerschap is, want het bloedonderzoek moet tussen de 9 en 11 weken.

18. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Ik wilde nog even laten weten (als starter van dit onderwerp), dat de groeiachterstand van eeen week geen goed teken was.
    Gisteren heb ik een miskraam gekregen, het vruchtje was nog maar 7w5d oud (dus een paar dagen na de echo overleden) en pas na 4 weken stoot mijn lichaam het af.

19. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    wat verdrietig voor je!
    heel veel sterkte !

20. wens3

wens3 Fanatiek lid