Hi, Ik heb vandaag de 20 weken echo gehad en heb heerlijk genoten van mijn kleine jongen Alleen kwam de verloskundige we met het bericht dat het leek of de placenta iets buiten de baarmoedermond uitkwam, ze was er niet 100% zeker van. Maar nu moet ik wel een keer terug voor controle en bloeverlies moest ik (als ik dit zou hebben) direct melden. Nou zei ze ook dat ik me niet druk moest maken, maar ja....ik ben ik en maak me dus al weer iets zorgen aangezien dit mijn 1e zwangerschap is. Heeft iemand dit ook gehad??
Heb wel eens gelezen dat hij ervoor kan zitten. Misschien kan je daar eens op zoeken. placenta voor de baarmoedermond. Maar een stukje eruit. Hoop voor jou dat het allemaal meevalt!!
Toch maar even de verloskundige gebeld en uitleg gevraagd en het is inderdaad dat de placenta wat voor de uitgang ligt en dit met de tijd omhoog trekt. Ik maak me weer veel te druk! Na ja eind goed, al goed
Ohhh gelukkig maar is ook niet heel goed volgens mij. Maaar stukken beter als dat hij een stukje in je baarmoedermond zit hoor
Dat heb ik ook, was vanmorgen op de echo te zien. Ze vertelde mij dat dat meestal wegtrekt, maar ik moet met 30 weken een controle echo laten maken. Als hij zo blijft zitten mag je niet natuurlijk bevallen is mij verteld, ivm kans op erge bloedingen.
Hier lag met 20 weken de placenta in zijn geheel over de baarmoedermond heen. Met 26 weken heb ik hierdoor een bloeding gehad en met bijna 28 weken was de placenta in zijn geheel omhoog getrokken. Als het goed is, krijg je inderdaad een controle-echo tussen de 28-32 weken. Ze moeten zeker weten of deze omhoog getrokken is, want anders krijg je een medische indicatie voor de bevalling.
Bij mij ook een stuk van de placenta over de bmm heen, met 31 w 3 d was het volledig weggetrokken. Geen zorgen over maken, in 99,9% groeit hij weg van de bmm. Mocht je bloed verliezen wel even je verloskundige gelijk bellen.
Fijn om te horen dat het bij idereen goed afgelopen is Ik krijg met 30 weken weer een echo om te kijken of de placenta omhoog getrokken is. Ik heb nog eens nagevraagd wat het gevaar is als dit niet zo blijkt te zijn, de verloskundige gaf aan dat het geen gevaar is voor de kleine maar een natuurlijke bevalling dan uitgesloten is Dat zou ik erg jammer vinden maar goed zolang die kleine niet in gevaar is vind ik het prima En inderdaad bij bloedingen moet ik meteen aan de bel trekken. Tnx voor de reacties
hier ook met de 20 weken een laagliggende placenta, heb ook regelmatig bloedverlies gehad, tot en met 10 weken.... bij de echo van afgelopen week lag hij fijn hoog!
Hier ook een laagliggende placenta "ontdekt" bij de 20wkn echo.. Ik krijg met 30 wkn een extra echo om te kijken of hij ook is verschoven! Ik hoop dit keer toch echt thuis te mogen bevallen!! Lijkt me zo mooi...
Ik hoop het ook voor je Ik beval zowiezo in het ziekenhuis...tis mijn 1e en dat geeft me wel een beter gevoel Zoals ik heb begrepen gaat het in 99% van de gevallen goed met de placenta
Nou gatver, ik heb ook een laagliggende placenta, lag 1,5 cm voor de uitgang langs met 20 wk, en met controle op 28 wk en vandaag, net dus, (32wk6d) bleek hij nog steeds op 0-2mm van de uitgang te liggen. De norm is 2 cm! Voor het einde van de echo hoorde ik dus dat het een keizersnede wordt, en deze is nu al gepland ook! Blijkbaar beslissen ze dat nu, omdat er toch geen/nauwelijks kans meer is dat hij nu nog optrekt. Betekent ook dat ik ineens niet meer bij de vk loop maar wordt "overgenomen" door het zh. Het is zo plotseling en zo snel allemaal. Hier had ik geen rekening mee gehouden, oa vanwege alle positieve verhalen hier en van een vriendin over optrekkende placenta's . Moet wel zeggen dat ik er aangedaan en verdrietig van ben, het gevoel het zelf te willen doen, de bevalling te willen meemaken, dat het je uit handen is genomen, dat ze eerder komt terwijl het al zo snel gaat allemaal, etc. Natuurlijk zijn er ook positieve kanten aan: je wordt er niet plotseling mee geconfronteerd, hoeft geen 24 u of meer pijn te lijden van weeen, etc etc. Maar dat vind ik even niet zo relevant allemaal. Sorry, wil geen domper zetten op jullie goede hoop dat het allemaal mee zal vallen, maar het is misschien niet onverstandig ergens rekening te houden met de kans dat je voor dezelfde "geen keuze" komt te staan als ik!
Ik heb vandaag de 20 weken echo gehad. Alles zag er netjes uit Alleen mijn placenta ligt met het uiteinde voor de baarmoedermond. Volgens de echoscopiste geen reden tot zorg. Bij 30 weken wordt er een extra echo gemaakt om te kijken of de placenta is opgeschoven en anders wordt het een keizersnede. Nu maak ik me toch wel lichtelijk zorgen hierom. En -heel fout- even gegoogled en heel enge dingen gelezen over zeer ernstige risico's in de zwangerschap en bij bevalling voor moeder en kind als je voorliggende placenta hebt. Nu moet ik sowieso in het ziekenhuis bevallen maar het is meer de zwangerschap en het leven van de baby en mijn leven waar ik me nu druk om maak. Ik hoop hier wat geruststelling te vinden en ik bel morgen mijn vk. om e.e.a. te vragen. Ik durf nu bijna niet te gaan slapen omdat ik bang ben dat ik ineens ga bloeden en in shock raak (bloeden begint vaak 's nachts heb ik gelezen). Nog 10 weken wachten voor ik weet of de placenta opgetrokken is. Hoe kom je die tijd door zonder bang te zijn? Groetjes Bosbesje
Ik heb steeds geen druppel bloedverlies gehad, het hoeft dus absoluut niet! Ernstig bloedverlies kan vooral tijdens de bevalling optreden, en daarom doen ze dus ook een (geplande) keizersnede. Tja, net zoals je je hele zwangerschap bang zou kunnen zijn dat er toch nog iets mis gaat met kindje, kun je hier continu bang over zijn. Dat moet je dus vooral niet doen, dan heb je geen leven meer en de stress is niet goed voor je kindje tenslotte Licht wel je naaste omgeving in, bijv ook op je werk een paar dierbare collega's en/of je manager als je je daar vertrouwd bij voelt, en vooral schrik niet als je wat bloedverlies zou krijgen, afhankelijk van de hoeveelheid bel je gewoon de vk en zul je extra worden gecontroleerd! Succes, ik hoop dat ie optrekt!
Dank je wel Babel. Ik probeer me minder zorgen te maken. Vooral niet meer googlen en lezen op internet want daar word ik niet vrolijk van. Ik probeer het maar zo te relativeren: je kunt ook een prima liggende placenta hebben en dat ie loslaat. Dan kan iedereen zich wel druk gaan maken tijdens de zwangerschap. Dat herhaal ik steeds voor mezelf. Ik heb ook nog geen bloedverlies gehad en ik bedacht me dat de placenta de voorgaande weken nog veel lager en meer voor de bmm zal hebben gelegen. Toen wist ik het niet en heb ik me nergens druk over gemaakt. Wel nu iedere keer dat ik denk: ohjee voel ik nu wat 'lopen'? Ik probeer het te negeren en hopelijk slijten de zorgen erover. 's Nachts leg ik mijn mobiel naast m'n bed. Dat geeft ook wel een veiliger gevoel. Groetjes Bosbesje
Ik heb even meegelezen. Fijn om te lezen dat de placenta over het algemeen gewoon nog naar boven schuift. Ik heb komende maandag een controle echo, omdat de mijne ook voor de uitgang lag met de 20 weken echo.