Hallo allemaal, Ik ben benieuwd of jullie ideeen of tips hebben nav mijn verhaal! Vorig jaar zijn we gestart met onze eerste ICSI behandeling. Kort protocol, 6 rijpe eicellen gevonden, 4 bevruchtingen waarvan één redelijk tot goed embryo die is teruggeplaatst: een vroege miskraam. De rest was niet goed genoeg om in te vriezen. Tweede poging: lang protocol, 16 rijpe eicellen gevonden, 9 bevruchtingen waarvan geen enkel embryo een goede of zelfs redelijke kwaliteit had. 9 slechte kwaliteit embryo's. Hier is er nu één van teruggeplaatst en ik ga ervan uit dat we geen cryo's zullen hebben. Ik heb weinig hoop en ben alweer een beetje bezig met wat hierna. In het ziekenhuis houden ze het nu op pech maar we moeten nog een afspraak krijgen met onze hoofdbehandelaar. Voor mijn gevoel ligt het aan de zaadkwaliteit, zou dat kunnen? Mijn man heeft 95 tot 100% kopafwijking en misschien lukt het de laboranten niet om er een echt goede uit te halen? Hiernaast is weinig beweeglijk en is het volume heel weinig. Hij rookt niet en drinkt ook weinig alcohol. Ik lees dat het soms ook aan de eicelkwaliteit kan liggen, maar dan zouden ze misschien toch niet allemaal rijp zijn? We zijn nog niet klaar voor een donor of adoptie en ben benieuwd of anderen het herkennen, uiteindelijk zwanger zijn geworden en hoe . Alvast bedankt!!
Ik heb in totaal 3 pogingen gedaan, nu zwanger van de laatste Poging 1: 8 eicellen, 4 bevruchtingen, 1 verse tp, 1 cryo (niet goed ontdooit) Poging 2: 15 eicellen, 7 bevrucht, 1 verse tp en 1 cryo Poging 3: 3 eicellen, 2 verse tp (tegelijk dus), en 1 cryo Ik lees hier dat sommige wel 7 cryos hebben.. Ik heb maar 1 keer een verse van 8 cellen teruggekregen, de rest was allemaal minder. Eigenlijk is hier nooit echt gesproken over een slechte opbrengst. Ik weet het ook niet precies aar dit verder aan ligt of dat dit ook gewoon geluk of pech is.. Maar lang niet iedereen heeft dus veel of goede embryo's
Ik heb trouwens wel voor poging 3 scratching laten doen, of dit de reden is voor de zwangerschap weet ik niet...
Ik zou eens verder gaan kijken naar bijvoorbeeld dusseldorf. Ze kunnen daar zoveel meer dan dat ze in (kortzichtig) Nederland kunnen op dat gebied
Ik zou dit even goed met de behandelend arts bespreken. Ik vind alles schuiven onder 'pech' vaak zo makkelijk. Natuurlijk is het een wonder en zit er geluk en pech bij, maar meteen 'pech' roepen is wel de makkelijke weg voor een arts. Mocht je je niet kunnen vinden in een eventueel ander behandelplan dan zou ik zeker eens kijken bij een ander ziekenhuis en Dusseldorf/Gent lopen voor en kunnen/willen meer onderzoeken dan hier in NL. MAAR!! Je hebt nu een TP gehad en hoewel je weinig hoop hebt, geef het toch een kans in je hoofd. Het is een embryo en die doet wat hij wil, goede of slechte kwaliteit Ik had vorig jaar 1 embryo van C-kwaliteit en was toch echt zwanger! Nu in maart had ik 2 embryo's (geen idee van de kwaliteit, we wilden even geen 'stempeltje'), 1 TP en nu weer zwanger (helaas geen cryo).
Het afdoen als 'pech' is echt NLs en dat is het na zoveel eicellen echt niet meer. NL weet het waarsch niet meer en gooit het daarom op pech. Bij ons werden drie vroege miskramen op rij na IVF ook afgedaan als pech in NL. Ik geloofde daar niet in, dus nu overgestapt naar Dusseldorf. Daar bleken m'n NK-cellen te laag, heb ik scratching gehad en krijg ik extra ondersteunde medicatie na TP. Nu (weer) pril zwanger, eerste keer vanuit DD, dus heel hard hopen en bidden dat het deze keer wèl blijft plakken... Oftewel, ik zou hier geen genoegen mee nemen en een second opinion aanvragen! Enne, ik ga duimen voor het embryootje in je buik...
Je verhaal komt me bekend voor en bij mij is de oorzaak inderdaad slechte eicellen. Ik word behandeld in Gent en de professor zei dat het bij ons zeker niet aan de zaadcellen ligt, want dan gaat het eerder mis met de deling van de embryo's (voor dag 3). Ik heb ook elke keer genoeg rijpe eicellen, dat staat volgens mij los van de kwaliteit. Krijg je terugplaatsing op dag 3 of dag 5? In Gent op dag 5. Hebben de embryo's veel fragmentatie? Hopelijk is deze embryo gewoon goed genoeg, maar zo niet dan zou ik toch eens een gesprek in een andere ziekenhuis aanvragen.
Herkenbaar zie mijn onderschrift. Voldoende eicellen en embryo's. Maar ze stoppen met delen op dag 2 of 3. Waarom geen idee?! Ik heb allerlei onderzoeken gehad. Behalve genetische onderzoeken. En bij de 2de ivf poging een andere donor als de eerste keer. Buikhuisje is in orde. Er zijn voldoende bevruchtingen dus aan het zaad ligt het niet. En met mijn de milde endometriose zou ik in theorie gewoon zwanger moeten kunnen raken. Maar tot op heden niet. Ik heb acupunctuur en osteopathie gehad, allerlei supplementen geslikt en liters granaatappelsap gedronken zonder resultaat. Naar het buitenland kan niet omdat ik alleenstaand ben. Bij de 3de ivf poging gaan we andere medicatie gebruiken. Menopur ipv gonal-f. Hopelijk leidt dit tot een beter resultaat.
Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Heel fijn! Ook voor het meedenken. @moes: Super dat je nu zwanger bent!! Ik heb ook scratching gehad nu, misschien dat het nog iets helpt. Welke kwaliteit had jij met deze laatste 2 tp's? @Hagedisje: Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wat bijzonder, van een C-kwaliteit zwanger! Tenminste, volgens mij komt het niet zo vaak voor. We krijgen nog een evaluatiegesprek in het ziekenhuis maar ik denk nu dat we naar Dusseldorf zouden willen. @Mieksel: Wat heftig, 3 vroege miskramen!! Ik heb ook het idee dat dat aan de kwaliteit van de embryo's kan liggen. Maar ja, feit is dat je nu wel zwanger bent en de streepjes lopen op (heb ik gelezen) dus dat is voor nu een goed teken. Maar snap dat het vertrouwen flink is gedaald. Hopelijk kun je er straks van genieten, het is je gegund!! @Nientje: Wat fijn dat je uiteindelijk in Gent zwanger bent geworden! Ik wil inderdaad ook laten onderzoeken waar het aan ligt hoor. Het kan allemaal... Dus nog niet zwanger van de 2e? Succes! @aicirtap: Wat heftig zeg!! Het lijkt me ook heel zwaar om alleen te doen. En nog 2 vroege miskramen gehad ook. En zo oneerlijk dat je niet in Gent of Dusseldorf terecht kunt doordat je alleenstaand bent. Hoop dat Menopur beter voor je werkt!! We hebben inderdaad besloten naar Dusseldorf te gaan en hoop dat ze ons daar kunnen helpen. Ook hoop ik snel weer van start te kunnen haha. Eerst nog afwachten of ik hier zwanger van ben, maar eigenlijk heb ik weinig hoop en dat is ook wel fijn nu.
Voor degene die hier nog op dit topic uit komen, misschien fijn om te weten hoe het is afgelopen: Ik was inderdaad niet zwanger van deze twee embryo's. We hebben nog 1 cryo maar deze is van nog slechtere kwaliteit. Op naar Düsseldorf dus...