Aangezien ik net zwanger ben van mijn 2e kindje ben ik benieuwd of vrouwen een 2e (of 3e, 4e, 5e natuurlijk) zwangerschap anders hebben ervaren? Waren jullie net zo misselijk/moe ed? Hadden jullie dezelfde klachten? Hadden jullie eerder een dikke buik? Dat soort dingen. En eigenlijk ben ik ook benieuwd naar het verschil in de bevallingen. Ging het ongeveer hetzelfde of echt totaal anders? Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Tot nu toe is mijn zwangerschap erg vergelijkbaar met de vorige. Iets eerder last van bepaalde kwaaltjes (krampen, maagzuur) lijkt het, maar verder hetzelfde. Wat betreft de bevalling weet ik het nog niet natuurlijk, maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
heeeel anders.... Veel misselijker en veel vermoeider...allemaal klachtjes die ik bij de eerste niet had. Ja het is heel anders en ook zwaarder natuurlijk...bevalling heb ik nog niet gehad...
Praktische hetzelfde! Was bij de 2e alleen iets minder aangekomen (je blijft toch meer in beweging met een actieve peuter erbij), maar had nog net zo'n toeter! Wat bevallen betreft, tja.....de 1e is een spoed ks geworden, omdat ze vanwege haar grootte (56 cm, 4700 gram, hoofd 35cm) niet door mijn bekken paste. Tweede is om dezelfde redenen met een geplande ks gehaald bij 38 weken. Toen was ze al 3910 gram, 53 cm en hoofdomtrek van 38 cm!
met de eerste was ik 9 maanden misselijk met 2e nergens last van nou m'n bevalling van de eerste was een drama geen pers weeen en met de vacuum gehaald de 2e was een makkie alles zelf gedaan..
bij de eerste nergens last van gehad behalve op het laatst zwangerschapsjeuk ( cholestase) bij de 2e, veel misselijk,spugen, pijn met lopen, last van de rug, moe, sjaggie,emo, en cholestase. bevalling ging 5 uurtjes sneller als de eerste, en het persen ging 3 minuten sneller ( eerste 12 minuten 2e 9 minuten)
De tweede zwangerschap verliep beter maar toen werkte ik ook een stuk minder De tweede bevalling was een ander verhaal. De eerste was heel kort gezegt uiteraard pijnlijk, maar voordat ik goed en wel in de gaten had dat de krampen GEEN darmkrampen waren maar weeen zat ik al bijna op volledige ontsluiting en mijn dochter was snel geboren daarna. De tweede begon gewoon zonder weeen maar met gebroken vliezen. Bam vliezen gebroken en dan maar wachten. Na vier uurtjes kreeg ik weeen en na een weeenstorm van vier uren kwam de tweede. Ik vond de tweede veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel pijnlijker. Nu is het afwachten, zit er niet echt op te wachten die bevalling maar er is geen weg meer terug
Hier is het begin van de zwangerschap wel heel anders. Ik ben 'anders' misselijk... Bij de 1e was het vooral 's ochtends, hield het bijna de hele dag aan en ging het 's avonds iets beter. Nu is het juist 's ochtends nog goed te doen en wordt het in vlagen steeds erger. Ook heb ik nu al aardig last van mijn rug, maar ja, ik til jayro ook nog wel veel en werk nu in de kinderopvang en toen had ik een zittend baantje... Bevalling van jayro was zo'n makkie dat de volgende vast zwaarder gaat worden
bij de 1e zwangerschap had ik eigenlijk nergens last van, was ik wel veel sneller dik, en kwam veel meer kilo's aan! Deze keer in het begin wel goed misselijk geweest, maar verder niet meer hoor! mn buik kwam pas veel later, en ben nu nog steeds niet zo dik op het eind als met de 1e keer, ben toen bevallen met 37+5 en ben nu inmiddels 38w!! tis veel vermoeiender (ook natuurlijk omdat je er al 1 hebt) slaap slecht, en last van mn bovenbenen, en dat allemaal had ik de 1e keer ook niet!! naar de bevalling ben ik ook wel benieuwd!! de 1e keer alles zonder pijnbestrijding, deze keer krijg ik als alles goed is een ruggenprik!
(voor het gemak ga ik even uit van mijn tweede voldragen zwangerschap, die noem ik dus tweede, maar is eigenlijk mn derde zwangerschap) bij mn eerste eigenlijk geen/weinig klachten gehad, beetje misselijk geweest tussen 9 en 14 weken, maar niet superveel. de bevalling ging ook goed, duurde 10 uur, waarvan 1,5 uur persen. geknipt en gescheurd, herstel 2 maanden ongeveer. bij de tweede extreem misselijk van week 6 tot en met week 10, pilletjes voor gekregen. bloedverlies vanaf week 6 gehad tot de 10e week, dus veel zorgen of het wel goed zou blijven gaan. toen met de (ongevraagde) nekplooimeting leek het eerst te dik, maar na een tweede (en derde) meting niets aan de hand... door extra progesteron die ik gebruikt had aan het begin van de zwangerschap, extreme verweking gehad, waardoor ik vanaf 17 weken veel last van b.i. heb gehad tot een week of 36. dit begon weer 5 weken na mn bevalling en lijkt nu (4 maanden erna) af te nemen. de bevalling ging weer erg goed, duurde 4 uur, waarvan 8 minuten persen, wel weer gescheurd omdat de kleine zijn handje naast zn hoofd bleek te hebben en daardoor op het laatste moment toch meer ruimte nodig had... herstel ook 2 maanden ongeveer. (alleen mn bekken nog last van af en toe) maar nu hebben we twee prachtige mannen! dus ook al was de tweede zwangerschap totaal anders, en ook best zwaar, we gaan ook nog zeker voor een derde hihi!
Wat leuk om jullie ervaringen te lezen! Wat ik eigenlijk ook nog wilde vragen is of de duur vd zwangerschappen ongeveer hetzelfde waren? Mijn dochter kwam nml al met 38,5 week dus dat hoop ik nu ook ......
Dit vraag ik me ook af ! Mijn eerste kwam met 40 wk precies maar was ingeleid (had toen wel al 2 cm ontsluiting). Ben zo benieuwd wanneer deze komt !
1e appeltje eitje, zwangerschap en bevalling. (2.5 uur) met 40 + 5 geboren. 2e een onbestemd voorgevoel, de gehele zwangerschap die uiteindelijk ook resulteerde in het HELLP-syndroom. Minder appeltje eitje dus. Bevalling wel easy 51 minuten begin tot eind (vliezen gebroken, daarop volgend weeen). 40 + 1