Ik heb een vraag nav mijn zwangerschap en echo's. Mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie was op 18 november 2014. Ik heb normaal altijd een cyclus van 28 dagen gehad. Op basis van deze gegevens zou ik 25 augustus uitgerekend zijn. Ik heb inmiddels 3 echo's bij de gynaecoloog gehad: - Op 8 januari, toen wees de echo op 7w6d (bevallen op 21 aug), toch 2x nagemeten - Op 28 januari, toen wees de echo op 11w2d (bevallen op 17 aug), toch 2x nagemeten - Op 5 februari, toen wees de echo op 12w2d (bevallen op 18 aug), toch 2x nagemeten Welke echo is nu juist? En van welke einddatum kun je nu het beste uitgaan? Waar ligt het aan dat er zo een verschil in kan zitten? Betekend dit dat je baby sneller groeit dan normaal?
Goedenavond, bij een vroege echo, rond de 8 weken is het soms nog lastig om een goed kop-stuitlengte te meten. Daarom is het berekenen van de uitgerekende datum op basis van de eerste echo niet betrouwbaar. De andere twee echo's zijn op een termijn gemaakt die wel betrouwbaar is en waar de kop-stuitlengte goed te meten is. Dus de uitgerekende datum zal liggen op 17 of 18 augustus. Ik zou je adviseren met de gynaecoloog te overleggen of het nu de 17e of de 18e wordt! Succes! Groetjes Monique
Bedankt voor je antwoord. Maar houdt dit dan in dat de bevruchting tijdens mijn menstruatie heeft plaats gevonden? Dat vind ik er zo vreemd aan. De eerste 2 weken krijg je bij zo een echo toch altijd "cadeau" of heb ik dit verkeerd? Ik was op 18 november ongesteld, dit duurt meestal minimaal een week. En ik heb maar 2x gemeenschap gehad. 1x op 22 november (dus tijdens mijn menstruatie, 5e dag) en erna rond 28 november (wat normaal de vruchtbare periode moest zijn). Is dat dan niet vreemd dat ze op zo een datum komen of kunnen ze het ook fout hebben?
Goedenavond, soms is het niet goed te verklaren dat je verder bent dan verwacht. Een aantal jaar geleden werd er in principe uitgegaan van de eerste dag van de laatste menstruatie om de uitgerekende datum te berekenen. Toch is het betrouwbaarder gebleken de uitgerekende datum op basis van de echo te bepalen, omdat alle kindjes in het begin van de zwangerschap ongeveer gelijk groeien. Het kan zijn dat je eisprong eerder heeft plaatsgevonden dan verwacht en dat de spermakwaliteit goed is (dus langer kan overleven en in staat zijn tot bevruchting).Succes! Groetjes Monique