echo down baby?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door 1Dondersteen, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Misschien geen leuke vraag... maar ik vraag mij af hoe de echo's er uitzien van een down baby...

We hebben net een nekplooi-meting achter de rug en deze blijkt aan te geven dat wij een verhoogd risico hebben op het krijgen van een down kindje...

Wat ik mij af vraag is..
    - zijn down kindjes ook heel bewegelijk in de baarmoeder? Of zijn ze minder bewegelijk ivm de spierverslapping die bij dit syndroom hoort?
    - hebben down kindjes een goede, stevige en regelmatige hartslag?
    - kan je bij een 14 weken echo zien of alles goed in verhouding is?

Met vriendelijke groet,
    Muurtje

p.s. ik zal aan de antw geen conclusies vast hangen. Ik ben gewoon benieuwd.

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    volgens mij kan je aan al die dingen niet zien dat je baby down heeft
    volgens mij doen ze redelijk precies hetzelfde als een normale baby in de baarmoeder

3. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Mmm, bengeltje. thanks.
    Ben gewoon benieuwd.

Weet wel... het geen neusbotje kan een aanwijzing zijn. En waarden in het bloed die niet goed zijn kunnen een aanwijzing zijn...

Maar ik dacht misschien... is een down kindje minder bewegelijk. Zou kunnen toch?

Het lastige is gewoon dat ik hoe dan ook op die vruchtwaterpunctie moet wachten....

4. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Volgens mij is het zo niet echt te zien. Het ene kindje is rustiger dan de andere, dus de bewegelijkheid zegt niets. Ik denk dat je het beste gewoon kan afwachten op de uitslagen, hoe moeilijk dat ook is!!

heel veel sterkte!

5. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Dank je wel Penelopea en Bengeltje,

Tuurlijk. niet over nagedacht. Sorry. Tuurlijk is het ene kindje drukker dan de ander... *zucht*

6. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    geef niet je mag gewoon alles vragen toch

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Volgens mij begrijp ik je gevoel van: eigenlijk wil ik NU weten of mijn kindje gezond is....heel goed!
    Heel veel succes met het eeuwige afwachten, moeilijk hoor!
    Elmo

8. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Dank je Elmo.

Ja, probeer mij gewoon nu vast te houden aan de dingen die ik als positief zie... Een goede regelmatige hartslag. Een heel bewegelijk kindje en naar mijn idee goed in verhouding... Maar ja, ik weet dat het niets zegt. En volgens mij zag ik op de flits echo in het ziekenhuis wel een neusje...
    Hoe dan ook ik probeer positief te blijven. Meer dan dat kan ik toch niet doen. Ik wil niet te veel stressen. Dat is niet goed voor de kleine en niet voor mij.

9. He wat een naar bericht, wat schrik je dan... En dat je dan zo lang nog moet wachten... Ik wens je heel veel sterkte toe!

10. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Dank je Marjolein.
    En de uitslag pas krijgen in week 19! Da's gewoon 5 weken in het totaal nog wachten....

11. Bri

Bri Niet meer actief

muurtje, onwijs veel sterkte met het wachten... ik hoop voor je dat er een heeeeeeel goede uitslag uit de vwp komt (die kans is nog altijd het grootst he!).

even een heel andere vraag: heb jij overwogen om een vlokkentest te laten doen, of was het daar al te laat voor?
    zoals je kunt zien onder m'n banner, krijg ik over 2 weken de kansberekening, en ik wil (als het een verhoogde kans zou blijken) het liefst een vlokkentest omdat je dan eerder weet waar je aan toe bent. maar misschien heb jij een heel andere afweging gemaakt, en daar ben ik even benieuwd naar (vind het toch een moeilijke keus, vandaar).

en wat de andere dames al zeggen: ik denk ook dat je aan de echo niet kunt zien of er aanwijzingen voor down zijn. anders zouden ze ook niet zo ingewikkeld gaan doen met nekplooien en bloedwaardes...
    maar het is hoe dan ook goed nieuws dat je een beweeglijk kindje draagt met een sterke hartslag!!

12. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hey muurtje,

Onze vorige zwangerschap was van een meisje met down.
    En op de echo's was daar niks van te zien.
    De verloskundigen zeiden toen tegen mij: tja, ze zijn minder beweeglijk in de buik en ze kunnen wat achter liggen op groei, maar die van ons was juist heel erg beweeglijk en lag een paar dagen voor op groei.
    Ik heb ook nog een echo beelden op film van haar en daar was ze vrolijk aan het zwaaien en bewegen hoor.
    Neusbotje was ook aanwezig. En het hartje klopte perfect.

Het enige was dus dat de nekplooi behoorlijk verdikt was. 7,5 mm. Je zag de nekplooi vanaf de billetjes tot over het hoofd heen lopen. Een hele rand met vocht.

Ik begrijp volkomen hoe je je voelt. Het is hartstikke onzeker nu en dan moet je ook nog zolang wachten tot je meer weet.
    Ik hoop dat je de tijd een beetje door kan komen.

Liefs,
    Romy

13. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    De vk had tot 2x toe afgebeld... vandaar dat ik telaat was voor een vlokkentest. Ik moet nu dus wel een vruchtwp.
    Die vrouw wilde mij de schuld geven dat ik zo laat was. Nou zeg!

Voor mij was er dus geen keus...

aar het is hoe dan ook goed nieuws dat je een beweeglijk kindje draagt met een sterke hartslag!!
    Vind ik nou ook! thanks!!
    En jij ook succes!

14. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    wow! Romy,
    Bedankt voor het delen van je ervaring.
    Bij ons kleintje is de nekplooi 3,2 mm. Dus iets verdikt... Weet niet of t van boven tot onder zit... Maar de waarde in mijn bloed zijn bagger...

liefs Muur

15. smile17

smile17 Niet meer actief

Hi muurtje

Wat onzettend rot voor je! Eerst slechte uitslag en dan zoooo lang moeten wachten. Kun je misschien geen echo laten maken (zelf betalen) en dat je dan beter naar het neusje kunt laten kijken dan hoef je daar niet zo lang op te wachten.

Ik weet geen antwoord op je vraag maar wou je even sterkte wensen en duim met je mee voor een goede uistlag

16. Bri

Bri Niet meer actief

He, dat klinkt niet lekker met je vk. Balen dat je hierdoor een keuze is ontnomen, maar we gaan er van uit dat je straks een goede uitslag krijgt van je vwp, en je een onbezorgde tweede helft van je zwangerschap in kunt gaan.

Extra echo om naar het neusje (neusbotje) te kijken levert helaas ook geen zekerheid op, dus ik denk niet dat ik dat zou doen. Het is een zgn. 'soft indicator' dus geen hard bewijs.

Ik kan je echt alleen maar veel sterkte toewensen in deze wachttijd, de tijd zal misschien kruipen maar hij gáát voorbij!!

17. mmuisje

mmuisje Bekend lid

23 dec 2008
    589
    0
    0
    Heel veel sterkte met wachten... Hoop dat de uitslag wel goed zal zijn! Wel balen van de verloskundige zeg dat ze 2 keer die afspraak afzegt en dan niet even verontschuldiging aanbiedt maar jou de 'schuld' geeft, wel jammer...
    Nou sterkte hoor!

18. pechvogel

pechvogel Actief lid

15 mrt 2007
    335
    0
    0
    Ik sta ervan te kijken dat je geen vlokkentest meer kunt doen. Bij mij was er bij 16 weken geen geschikte plek voor een punctie, maar zou de gyn wel een vlokkentest kunnen doen. Wij hebben er toen voor gekozen een week te wachten. Ik dacht dus dat er geen max aan de vlokkentest zit.

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    een vlokkentest zit een maximum aan.. meen van 13 weken of zoiets..

20. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    je kan aan de echo's niks zien hoor.
    Een kennis van me is vorige week bevallen van een downkindje.
    De nekplooi was iets verhoogd. Waardes weet ik niet. Ze kozen er voor om geen verdere onderzoeken te doen en ook de artsen vertelden dat ze een gezond kindje zouden krijgen,
    En nu blijkt na de bevalling dat haar zoontje toch down heeft.
    De 20 weken echo was goed en toch blijkt nu dat haar zoontje een gaatje in het hartje heeft. DUs je ziet dat echo;s ook niet alles laten zien.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Deel Deze Pagina