Goedemiddag meiden, Ik ben in de zevende hemel.. Na 2 maanden een VMK was ik de ronde erop direct weer zwanger. Zo blij, maar natuurlijk ook wel wat angstig of het dit keer wel goed zou gaan. Tot nu toe gaat alles voorspoedig. Heb weinig kwaaltjes en behalve moe zijn, voel ik mezelf goed. Maandag ben ik bij de VK geweest voor de eerste echo. Alles zag er goed uit. Wel ben ik waarschijnlijk iets minder ver dan in eerste instantie gedacht. Het verschil was ca 4 dagen (wat niet heel raar is na een miskraam). Bij de echo van maandag was een stevig kloppend hartje te zien en kwam ze op exact 7 weken. Prima dacht ik ! Gister ben ik naar de gyneacoloog geweest. Ik heb cyste nieren waarvoor ze mijn zwangerschap verder in het ziekenhuis willen begeleiden. Gister opnieuw een echo gehad en opnieuw een heel stevig kloppend hartje te zien. Maar kwa termijn kwam ze nu op 7+1. Ik snap het niet, we zijn toch al 3 dagen verder.. Heb dit wel gelijk aan de gyneacoloog gevraagd en die zegt dat ze nog weinig over het termijn kan zeggen omdat het milimeter werk is en dat een snel een krachtig kloppend hartje heel positief is, maar ben toch bang.. Iemand die zoiets soort gelijk mee gemaakt heeft?
Niet meegemaakt maar t is echt mm-werk... 1 mm kan al een dag schelen... Vooral als t zooo klein is allemaal. Ik zou me om die 2 dagen absoluut geen zorgen maken. Als die nh week minder ver kwam had ik er eerder mijn vraagtekens bij gezet maar ook daarbij geld; ieder meet weer anders en 1 mm kan zo een dag tot paar dagen schelen. Zeker goed teken dat er nog steeds hartactiviteit was. Probeer er zo veel mogelijk van te genieten al snap ik dat dat best moeilijk kan zijn. Maar ik kan t weten inmiddels alweer 17 weken en die eerste weken ook af en toe die angst gehad. Maar ben er alweer ruim overheen! Voor nu kun je de weken vast al omkijken 😉
Inderdaad niet druk maken hoe moeilijk ook! Rond deze termijn is het alsnog allemaal erg lastig hoe goed wij tegenwoordig in echo's ook zijn het blijft mm werk. Wanneer heb je de volgende echo? En ik las net nog een topic met een verschil bij de verloskundige en gyn dus misschien zit er wel verschil in de echoapparatuur?
Bij mijn eerste echo werd ze op exact 8w geschat. Bij de termijn echo bleek ze ten tijde van die eerste echo al op 9+1 te hebben gezeten! Er is een reden dat de termijn echo zo rond de 12 weken wordt gedaan en niet eerder of later. Enkel dan is de groei van elk kindje in de buik gelijk. Eerder of later verschilt de groei per individu. Maak je nou maar geen zorgen want ook met mijn kindje is alles gewoon goed, ookal zat er RUIM een week verschil tussen de geschatte tijd van de eerste echo en de 'echte' tijd vastgesteld bij de termijn echo!
Ik las verhalen van vrouwen die hun kindje op dezelfde dag in bij verschillende gyn's lieten meten (en dus met verschillende apparaten), en dat kon soms echt een groot verschil opleveren... Moraal van het verhaal: Most likely is er niets aan de hand en is je kindje braafjes aan het groeien en sterker aan het worden! Proficiat trouwens!
Bij mn eerste echo kwam ze op 6 weken 5 dagen de volgende wasinplaats 8weken en 6 dagen, 9weken en 2 dagen. Het is idd de eerste welken mm werk en het ligt er ook net aan uit welke hoek t wordt genomen en idd welk appretuur.