Hallo, Ik ben op dit moment 30 weken zwanger. Bij de 20 weken echo was alles prima in orde. Ook de nekplooimeting was goed. Bij de echo van gisteren bleek alles ook goed te zijn alleen de armen en benen liepen circa 3 weken achter in groei. Het kan eraan liggen dat mijn man en ik zelf niet al te groot zijn maar het kan ook een skeletdysplasie zijn. De gynaecologe kon er nog geen conclusies aan verbinden, over 2 weken moet ik weer terug voor een nieuwe meting. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben erg ongerust en het gaan twee hele lange weken worden.
Jeetje! Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil je wel veel sterkte wensen met wachten de komende twee weken. Helaas heb ik hier wel ervaring mee.. Probeer positief te blijven. Al weet ik ook dat dat heel moeilijk is! *knuffel*
Ik heb hier ervaring mee, in beide zwangerschappen. De benen en armen liepen ook een aantal weken achter. Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een vruchtwaterpunctie gehad om die reden, was helemaal goed. Veel echo's en controles gehad, maar gelukkig bleek bij geboorte dat mijn zoontje gezond was. Later is hij overleden, maar dat had hier niks mee te maken. Bij mijn tweede zwangerschap precies hetzelfde, alleen is er toen geen vruchtwaterpunctie gedaan, omdat men uitging van familiaire aanleg hiervoor. En ook zoontje twee heeft nog steeds korte armen en benen, maar verder is er niks aan de hand. Ik weet hoe spanennd het is en wens jou/jullie veel sterkte de komende weken en hoop dat alels goed is! Liefs Suzanne
Goedemorgen,ik heb met 20 weken echo te horen gekregen dat mijn kleine meisje korte beentjes heeft,ze vallen nog net binnen de normale waarden. Wat ik geleerd heb met mijn oudere zoons van 8 en 12 dat zelfs verloskundigen en toen met hun het consultatiebureau je toch ook onnodig je zorgen kan maken...helaas. Mijn oudste was volgens het consultatiebureau te licht,elke x opnieuw kreeg ik het te horen,hij was ook geboren met precies 5 pond,voldragen zwangerschap. Ik kreeg er gewoon een hekel aan om ernaar toe te gaan omdat ik echt wel wist (als moeder) dat hij verder echt gezond was. Nu is het een slimme,slanke puber,het is nou eenmaal gewoon zijn bouw. Over mijn 2de zoon ook een heel apart verhaal maar hoort hier niet echt thuis. En nu moet ik ook weer op mijn (gekromde) tenen gaan staan over mijn meisje,mijn ouders zijn klein,1.68 en 1.56 en ik zelf ben 1.53 en ja wij hebben ook hele korte pootjes... Bij mij valt er het 1 en ander te verklaren,natuurlijk hoop ik dat het bij jullie allemaal ook in orde is! succes!
Nu kom ik met mijn vehaal en ik wil je absoluut niet bang maken, maar als je er op googled kom je er ook op. Bij mijn kindje werden ook korte bovenarmpjes en beentjes gemeten bij de 20 weken echo( en verwijde nierbekkens). Maar de armen en benen wel iets buiten de normale waarden. Ik heb het ook geprobeerd af te wimpelen met mijn man heeft ook korte benen . De 30 weken echo was verder wel OK, geen bijzonderheden, nierbekkens ook weer goed . Bij de geboorte bleek ons zoontje Down syndroom te hebben. Voor ons geen probleem en helemaal welkom. En het hoeft natuurlijk niet , maar ik wilde het toch even vertellen.
dank je wel voor alle reacties. een vraagje aan Nina3: heb jij wel een nekplooimeting laten doen (combinatietest). Wat ik veel zie is dat bij de meeste mensen bij 20 weken al eea wordt geconstateerd, bij ons was toen alles goed. De verloskundige denkt daarom dat het genetisch is en dus bij de baby hoort. Veel mensen zeggen dat we ons niet gek moeten laten maken en dat het wel goed komt, maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Hai Concha, ik heb geen nekplooi /combinatie test/vruchtwaterpunctie laten doen. Down zou ook zeer welkom zijn. Alleen bij hele ernstige afwijkingen op de echo die niet met leven verenigbaar zijn zou ik miisschien de zwangerschap af willen breken. Bij ons zoontje waren verder geen afwijkingen zichtbaar op de echo en ook direct na de geboorte werd hij gezond verklaard. Een paar uur later zag ik aan zijn ogen dat hij Down had. Bij ons kindje waren de korte benen/armen idd ook zichtbaar op de 20 weken echo. Heel veel sterkte en probeer ook te genieten van je zwangerschap. Aan al die stress heeft het kindje ook niets. (Soms denk ik weleens dat ze al die testen maar af moeten schaffen als je leest wat een onrust het steeds veroorzaakt. ) Sterkte!!!
Bedankt Nina3 voor je snelle reactie. Ik ben het met je eens dat al die onderzoeken de onrust vaak alleen maar vergroten. Ik heb deze extra echo gekregen omdat bij een controle door een co-assistent wat veel vruchtwater opgemerkt werd. Ik heb nogal veel klachten mbt onverklaarbare harde buiken en daarom wilde ze me op suiker laten testen en een extra echo laten maken voor dat vruchtwater. Het eerste dat ze bij de echo zeiden was dat het vruchtwater helemaal in orde was en dat ze niks geks verwachten uit die suikertest. En aan de reactie van de gynaecoloog had ik het idee dat de co-assistente een fout gemaakt had bij het meten vh vruchtwater. Bij de rest van de echo kwam toen naar voren dat de armen en benen (zowel boven als onder) achter liggen op de rest. Had die co-assistente zich niet vermeten dan zat ik nu niet met een knoop in mijn maag. Ik had het liever niet geweten.
nog een vraag aan Suuz09: hoeveel weken was jij bij die punctie? Die hebben ze mij ook voorgesteld, maar ik trek er niet zo aan, want wat heb ik op dit moment aan die info? Ze kunnen alleen Down ed vaststellen of uitsluiten, maar botziektes zouden pas na bevalling bekend zijn aldus de gynaecoloog.
Ze zeiden 3 weken met uitslag op maandag, maar ik werd de vrijdag ervoor al gebeld dat alles zove zichtbaar goed was. Was op dat momenteel bijna 24 weken zwanger. Ze kunnen ee juiste groei meten met twee weken tussen de echo's, dus bij zat er ook altijd een tijd tussen. Zenuwslopend hè! Kun keer een beetje over praten? Liefs suzanne
ja het is zeker zenuwslopend, ik tel de dagen af. Het punt is dat niemand je garanties kan geven. Bij je laaste zin is er wat weggevallen volgens mij of ik ben niet zo een goede lezer ik heb trouwens nog niet kunnen schrijven hoe erg ik het voor je vind dat jouw kindje later nog is overleden. Al was dat door wat anders. Dat is het ergste wat een moeder kan overkomen.
Ik typ op de iPad en ben er nog niet zohandig in. Ik bedoelde kun je er een beetje over praten? Bedankt voor je lieve woorden. Liefs Suzanne
gelukkig kan ik er goed met mijn vriend over praten. Hij is er alleen van overtuigd dat het niet zo een vaart loopt. Ook mijn familie vindt dat het ziekenhuis me onnodig ongerust maakt, maar ja probeer dat maar eens een zwangere bomvol hormonen aan het verstand te peuteren. Ik moet geduld hebben.....en hopen dat het net als bij jou toch allemaal goed komt
nog een week ... die onzekerheid maakt me doodnerveus. En dan krijg je er ook nog bij dat ze op het ziekenhuis maar weer eens een fout hebben gemaakt. Bellen ze met de uitslag van het suikeronderzoek: u heeft zwangerschapsdiabetes. Later krijg ik te horen dat het niet zo is, ze hebben een fout gemaakt. Iemand heeft een verkeerde tabel gebruikt...Dat kon er ook nog wel bij. Hoe krijg ik de tijd om?? En hoe hou ik vertrouwen?
Wat vervelend al die tegenstrijdige berichten! Ga lekker zitten, ontspannen. Leg je handen op je buik en adem naar je baby toe en wat voel je dan? Voel de wartme en liefde van je kind. Misschien iets te zweverig, maar dit hield mij wel om vertrouwen erin te houden dat het goed kwam! Liefs Suzanne
dank je voor de bemoedigende woorden, ik zal zeker van je tip gebruik maken, alles om de stress te verminderen, want dat is ook niet goed voor de kleine.
vandaag de echo gehad. De achterstand van de armen en benen was hetzelfde gebleven. De baby was dus wel weer gegroeid. De klinisch geneticus is erbij geroepen en zij houdt het erop dat het bij de baby hoort. Bij bijv dwerggroei zien ze normaal meer afwijkingen en zou de groei meer stagneren. De gynaecologe was dezelfde mening toegedaan. Uiteraard zijn er geen garanties. We gaan nu maar van het goede uit en proberen weer wat te genieten. Over 2,5 week wordt er weer een echo gemaakt, ze willen het wel blijven volgen.