combinatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Marieke077, 7 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke077

3 apr 2007
    87
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Deventer
    Vandaag was ik voor het eerst bij de verloskundige en die vroeg ons of wij een combinatietest wilde. Wij hebben eigenlijk allebei zoiets van nee hoeft niet. Ben wel benieuwd naar meningen van anderen, hebben jullie er één gehad? of gaan jullie het wel doen? of hebben jullie zoiets van hoeven wij niet te weten.

2. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Wij hebben het wel gedaan. Ik had een hele mooie utslag van 1:9000, maar het blijft natuurlijk een kansberekening. Toch geeft de goede uitslag mij wel vertrouwen. Als de uitslag niet goed is dan kom je in aanmerking voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Wij wilden het weten omdat je je dan kon voorbereiden als de uitslag niet goed zou zijn.

3. Niet meer actief

wij wilden het niet weten, wij zouden een down kindje toch nooit weg laten halen dus zie t nut er dan niet van in voor ons.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wij hebben het wel laten doen (uitslag 1:820) en niet omdat we het kindje weg zouden laten halen, maar mocht het dan toch niet helemaal goed zitten heb ik liever dat ik me erop kan voorbereiden en de tijd heb om ongeveer te weten wat ons te wachten zou staan (bijv. bij down syndroom)....

dus tja het hoeft niet persé zo te zijn dat je het wilt weten omdat je het dan nog "weg" kunt laten halen, je kunt het ook willen weten omdat je dan beter voorbereid bent dan wanneer je ineens voor "verassingen" komt te staan terwijl je die helemaal niet verwacht, dan is de klap des te harder lijkt mij persoonlijk...

succes

5. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ook wij hebben er 1 laten doen en eigenlijk om dezelfde reden als Smoekie.
    Gewoon om mocht er iets zijn daarop voorbereid te zijn.
    Onze uitslag was ook super ( weet hem zo niet meer) en dat kleine beetje zekerheid geeft mij toch wel wat meer rust. Het is natuurlijk een kans berekening, maar ik denk dat als ik het niet had laten doen dat ik me er veel onzekerder over had gevoelt als dat ik nu doe.

6. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    eeuh.. wat is eigenlijk een combinatietest? :oops:
    en wat zeggen die waardes? 1 : ....
    Ik moet over 2 weken naar de verloskundige en heb geen idee wat al die onderzoeken betekenen..
    combinatietest/vlokkentest/etc. :oops:

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat is een ondezoek waarbij je een echo krijgt en ze de nekplooi van de keine meten. je bloed afnemen en aan de hand van de dikte van de nekplooi, je leeftijd etc en het bloedonderzoek kunnen ze een "kansberekening" maken van hoeveel 1 op ... kans jij hebt op een kindje met een afwijking (denk aan down e.d.)....

maar tis echt maar een kansberekening zelfs met een heel grote kans op is het niet gezegd dat het ook zo is, net zo goed als met een heel goede uitslag weet je nog niet zeker dat het wel goed is...

ik heb het zoals gezegd puur gedaan vanwege mijn leeftijd dat gedoe met ed zijn zaad dat ik bang was dat een "kreukelaartje" boven had weten te komen dat ik er op voorbereid wilde zijn mocht nu al uitwijzen dat het idd zo is, maar goed wat ik al zei zekerheid heb je nooit en zullen we evengoed moeten wachten tot het zover is.. ;)

succes met je zwangerschap

8. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi,

Ik heb het ook laten doen. Sowieso vanwege mijn leeftijd. Maar ik was als de dood voor een vruchtwaterpunctie en heb besloten eerst de uitslag van de nekplooimeting af te wachten, en dan daarna eventueel die vruchtwaterpunctie te doen. Het is natuurlijk maar een kansberekening zo'n nekplooimeting, maar we hebben toch besloten die vr. punctie niet te doen. In het ziekenhuis waren ze nogal eerlijk over de kansen dat het toch misgaat bij zo'n punctie, vandaar.

Kari

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het bloedonderzoek net laten doen en krijg volgende week de nekplooimeting. Vanwege m'n leeftijd ben ik toch wat bezorgd dat er een verhoogde kans is dat er afwijkingen zijn (word over 3 maanden 36). Om eerlijk te zijn: ik weet nog niet wat ik zou doen als de kans vrij groot is. Waarschijnlijk toch een vruchtwaterpunctie. En als het dan 'mis' blijkt te zijn? Weet ik ook nog niet, in elk geval praten met vrienden van ons die een Down-zoontje hebben. Daarna zullen we onze beslissing dan wel nemen...

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    probeer je niet al te gek te maken meid (weet wat je bedoelt hoor daar niet van)....

want al is de kansberekening wat lager dan bij andere zegt het nog niets...

je kunt een perfecte uitslag krijgen die het zeg maar uitsluit en toch ineens voor verassingen komen te staan na de bevalling, en je kunt een uitslag krijgen die best wel verontrustend is en waarbij je misschien nog wel twijfeld om de zwangerschap af te breken terwijl er misschien helemaal niets aan de hand is..

het is en het blijft een kansberekening...

succes

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij hebben het wel laten doen, bij het ziekenhuis koste het ons niets.

ook zoals smoekie zegt, niet om weg te laten halen, maar om het te weten, zodat je je enigzins kunt voorbereiden. een kindje met het down syndroom is oh zo welkom hier, maar het verandert toch een hoop. dat wilden we graag van te voren eventueel weten. maar ook de uitslag van zo'n test is niet heilig. ik weet onze kans niet meer, weet alleen dat het een prima uitslag was met een minimale kans.

12. Samama

Samama Niet meer actief

wij hebben het wel laten doen.

13. Groentje

Groentje Bekend lid

6 jul 2007
    641
    4
    18
    Wij zitten nog in dubio, volgende week naar de VK en dan moeten we er toch wel uit zijn.... Het is lastig, ik zie wat in de 'voors' maar ook in de 'tegens'. Van het weekend er nog maar eens goed over hebben.

14. Iloon

Iloon Fanatiek lid

5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    wij hebben het niet laten doen

15. joep

joep Actief lid

13 nov 2005
    147
    0
    0
    Ik zie zoveel down kindjes ( rond de1 jaar oud) om me heen, vooral op de babiesite. En mensen beginnen er ook steeds weer over. Sommige mensen om je bang te maken, maar ik kan het niet echt los laten.
    Bij ons eerste kindje heb ik er totaal niet aangedacht, maar nu wordt ik er helemaal gek van. En niet dat het niet welkom zou zijn, maar ben eerlijk iedeen wil toch liever een gezond kindje. Dus ik ook. Vandaag bij m'n eerste afspraak bij de verloskundige begon ze er over. En nu weet ik het helemaal niet meer. Ik weet in iedere geval zeker dat ik geen punctie wil.
    En ik zou het nooit weg laten halen
    pfffffff

16. Als ik weer zwanger ben, gaan wij het wel laten doen. Mijn vorige zwangerschap hebben we laten afbreken omdat ons kindje ernstig misvormd was, open ruggetje, grote navelbreuk, hartje en andere organen niet op de goede plek en een afwijking aan de onderkant van de ruggengraat. Het had weinig kans op overleven en als het zou blijven leven zou het allerlei lichamelijke klachten hebben. Ik ben nog maar 24 jaar, en de kans dat het nog een keer gebeurt is ws niet zo groot als bij iemand die ouder is. Een punctie lijkt mij vreselijk eng, vanwege de kans op een miskraam. Maar als de uitslag niet goed zou zijn van de combinatietest, dan overwegen we wel een punctie.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Oh ja, ik heb vorige week m'n nekplooimeting gehad. Uitslag van de combinatietest was perfect: 1:6000. Geen vruchtwaterpunctie dus, gewoon lekker laten groeien en bij 20 weken kijken we weer...

Sterkte en veel geluk voor iedereen die nog moet.

18. Bri

Bri Niet meer actief

@Manon: Wat een rotuitkomst bij jullie vorige kindje! Ik hoop dat het voor jullie een volgende keer beter zal gaan.

19. Ja was erg moeilijk. Het zal de volgende keer nog spannender zijn.

20. spirit70

spirit70 Fanatiek lid

3 sep 2007
    1.389
    0
    0
    Friesland
    Ik ga morgen voor het eerst naar de gynaecoloog voor een echo. We laten wel een combinatietest doen omdat ik 37 jaar ben. Wil gewoon weten of ik een groot risico loop op een kindje met afwijkingen, weet niet wat ik zou doen als dat zo zou zijn.

Deel Deze Pagina