Met 27 weken wordt mijn bloed gecheckt om de bloedgroep van de baby te bepalen (vanwege mijn rhesus negatieve bloedgroep). Nu vroeg ik mij af, als ze de bloedgroep kunnen bepalen, kunnen ze dan ook zien wat het geslacht is van de baby? Ik vertrouw namelijk de echo's niet zo, en wil mede daarom het geslacht niet weten. Maar als ze het door het bloed zeker zouden weten...
In jouw bloed kunnen ze niet de bloedgroep van de baby vinden hoor Die controle doen ze pas NA de bevalling en als dat dan mis is (weet ff niet meerhoe het zat), krijg jij nog een prik in je bil/been na de bevalling. Ws gaan ze nu kijken of je bijv. antistoffen hebt aangemaakt om te kijken of je met 30 weken zelf ook nog een prik nodig hebt. En dus ook antwoord op je vraag: Nee, ze kunnen in jouw bloed het geslacht van de baby niet zien.
Och ja natuurlijk, sorry was er zelf ook niet helemaal bij. Maar dus in het geval van jezelf zou er dus een andere bepaling moeten gebeuren etc.
Ik heb pas gelezen dat ze dat in amerika wel doen.. Dan kijken ze als er y in je bloed voor komt.. Als dat niet het geval is krijg je een meisje en andersom Maar dat heb ik gelezen dus of het waar is..
Jawel, sinds 3 maanden geleden is het oude rhesus-systeem vervangen door een nieuwe! Vroeger werd de bloedgroep van de baby pas na de geboorte bepaald uit het navelstrengbloed. Nu kunnen ze de bloedgroep bepalen uit het bloed van de moeder.
Ik heb eig geen antwoord op je vraag maar wou even reageren op het onderstaande: Klopt, zo weet ik sinds vanmorgen dat onze baby O positief als bloedgroep heeft waardoor ik de rhesusprik gekregen heb. Wijzigingen rond Rhesus negatieve zwangeren en antiD injectie per 1juli 2011 Rhesus D negatieve zwangeren kregen tot nu toe bij 30 weken zwangerschap een anti D injectie toegediend om ervoor te zorgen dat zij geen antistoffen zou gaan vormen tegen de (tot nu toe) nog onbekende bloedgroep van haar kind. Vanaf 1 juli 2011 kan men bij Rhesus negatieve zwangeren de bloedgroep van een kind bepalen in het moederlijk bloed rond 27 weken zwangerschap. Blijkt uw kind Rhesus D negatief, dan hoeft u geen anti D injectie in de zwangerschap en ook niet na de bevalling te krijgen. Blijkt uw kind Rhesus D positief, dan krijgt u wel een anti D injectie rond 30 weken zwangerschap en binnen 72 uur na de bevalling. Dus bent u op 1 juli, 29 weken (precies) of minder ver zwanger, en u bent Rhesus D negatief dan komt u in aanmerking voor het nieuwe anti D beleid. Bent u op 1 juli 29weken en 1dag of verder zwanger en u bent RhesusD negatief dan krijgt u nog standaard rond 30 weken een anti D injectie en zal de bloedgroep van uw kind na de bevalling bepaald worden uit het navelstrengbloed.
Volgens mij kúnnen ze het geslacht wel bepalen op basis van het bloed, maar is dat niet makkelijk en daardoor ook érg duur. Geen idee of ze het überhaupt doen, overigens. Een extra echo is minder duur!
Idd is de bloedgroep van de baby tegenwoordig te bepalen aan de hand van bloedonderzoek bij de moeder. Zegt alleen niks over het geslacht van de baby. Mijn broer en ik hebben bijv dezelfde bloedgroep.
Dus: even voor het overzicht. Inderdaad sinds 01 juli prikken wij als verloskundigen bij onze clienten bij 27 wkn bloed om de bloedgroep van de baby te bepalen. Dit doen bij alleen bij zwangeren die Rhesus D of Rhesus c negatief zijn. De ontwikkelingen gaan erg snel: ze zijn vrij ver gevorderd om bijvoorbeeld ook in het bloed de chromosomen te bepalen: dit kan al wel maar is nog erg in een onderzoeks stadium (nog erg duur en omslachtig en geen 100% garanties), verwachting is nu dat dit waarschijnlijk vanaf 2016 (!) kan. Echo als middel om het geslacht te bepalen is betrouwbaar, zeker bij 2 of meer onafhankelijke echo's. Maar zeker afhankelijk van de kunde van de echoscopist.
Oooh hahaha .. goh toch maar nog een keer zwanger worden Toen ik zwanger was deden ze dat dus nog niet (alleen dat onderzoek wat ik aangaf )
't Is ook echt zéér recent ingevoerd, dus helemaal niet raar dat je er nog niet van hebt gehoord! Ik ben zelf rhesus c negatief, en als ik dat vertel, hebben mensen ook géén idee wat het is (helemaal als ik zeg dat mijn bloedgroep A+ is, dan denken ze dat ik 't niet helemaal snap ). Ook op rhesus c neg/pos wordt pas sinds 1 juli dit jaar gecontroleerd.