Ik heb een vraagje ik zit nu al een tijdje thuis en na lang onderzoeken wil ik graag het onderwijs in. Ik zal het fijn vinden om als onderwijsassistent aan het werk te gaan. Ik heb zelf een HBO opleiding in het verleden gedaan maar op een ander gebied. Weet iemand welke opleiding ik het beste kan gaan volgen?
De opleiding tot onderwijsassistent (mbo niveau 4)? Of PABO (HBO), maar dan is het logischer om groepsleerkracht te worden.
Onderwijsassistent is mbo niveau. SPW niveau 4. Maar met bijv SPH ofzo kun je vast ook als onderwijsassistent aan de slag. En waarom geen pabo als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Kun je verkort doen als je al HBO diploma hebt.
Er is amper werk te vinden als onderwijsassistent. Wel iets meer in het speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Basisschool amper. Om leraren zitten ze te springen. Leuk hoor, zou ik ook graag willen.
Zou dan zeker gaan voor PABO opleiding.. kun je inderdaad verkort doen, en zelfs met betaald.. dan betalen ze je opleiding en je krijgt salaris. In de praktijk ben je als onderwijsassistent vaak niet meer dan aan het kopieren, lamineren etc. voor de leerkracht
Hier op school zijn er juist sinds een jaar of twee meer onderwijsassistenten. En de goede draaien ook regelmatig een klas als de leerkracht ziek is. Of ze geven bijles ofzo. Maar als je kunt en wilt, dan zou ik inderdaad PABO doen. Veel meer mogelijkheden en werk genoeg.
Mijn vrouw is jaren geleden afgestudeerd als onderwijsassistent en zij is nooit aan een baan gekomen.. ze doet nu iets heel anders. Pabo biedt veel meer werkmogelijkheden.
Bij ons ook, maar dat zijn dan wel onderwijsassistenten die de Pabo hebben gedaan. Dus ik zou idd voor de Pabo kiezen als opleiding.
Buiten onderwijsassistent heb je leraarondersteuner. Dat zou ik eens uitzoeken. Die kopiëren en lamineren niet hoor, dat doet bij ons de congiërge. De leraarondersteuner helpt en toetst kleine groepjes kinderen. Als het nodig is draaien ze zelfstandig een klas. Bij ons op school hebben we er zo 2: 1 voor de onderbouw en 1 voor de bovenbouw.
Ik zal even algemeen reageren ik zie mij zelf niet de verantwoordelijkheid van een klas dragen, vandaar onderwijsassistent . Ik zal mij eens verdiepen in leraarondersteuner.
Hier hebben ze op een na wel een mbo opleiding. (Maar los daarvan zou ik zelf dus ook voor PABO kiezen. ) @Smurf79: Misschien kun je eens ergens een dag of paar dagen meedraaien om te kijken hoe het bevalt? En je hoeft het niet meteen te kunnen natuurlijk, je leert veel tijdens de opleiding (zowel op de opleiding zelf als tijdens je stage). En na onderwijsassistent (iets anders dan klassenassistent, die doen echt meer het ondersteunende werk) kun je anders ook altijd nog PABO doen natuurlijk.
Mocht je eens een dagje mee willen draaien om te zien of het onderwijs wat voor je is mag mij altijd een bericht sturen. Ik woon in Zuid-Holland.
Onderwijsassistenten worden in het reguliere onderwijs niet veel gevraagd, in het speciaal onderwijs wel veel meer, maar die doelgroep moet je ook passen. Met PABO kun je inderdaad meer, maar het vraagt ook veel meer verantwoording en werkuren buiten lestijd. Er zijn ook leerkrachten die er bewust voor kiezen om als onderwijsassistent te werken, dus het kan zeker een bewuste keuze zijn om als assistent te willen werken. Kijk goed wat je wil en wat bij je past. Loop eens een dagje mee ergens
Maar dat ga je dan toch leren tijdens je opleiding? Als iedere student alles al kon werd het een saaie boel op hogescholen en universiteiten, hoor