Volgende week maandag mag ik voor de eerste keer naar de verloskundige. Ik ben dan ongeveer 9 weken en 4 dagen zwanger. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik me bij het eerste bezoek voor moet stellen. Ik heb gelezen dat je een aantal vragen krijgt over de ziektes, enz in de familie. Ook moet ik urine meenemen, (moet dit trouwens ochtendurine zijn) wat wordt hier meegedaan? Wordt er nog een test gedaan? Verder vraag ik me af of ze ook even kijkt naar mijn buik en of ze probeert om het hartje te horen? Kan je het hartje eigenlijk al horen bij 9 weken en 4 dagen? Zou het wel erg leuk vinden, dan wordt het zwanger zijn toch een stuk echter. Heb nu alleen nog maar de klachten van misselijkheid, moeheid, enz. Alvast bedankt voor de reacties
Ten eerste natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kreeg voor de eerste afspraak een vragenlijst thuis met vragen over mijn levensstijl (drinken, roken, werken, etc) en vragen over mijn gezondheid en die van mijn man. Ook werd er gevraagd naar erfelijke ziektes binnen de familie. De vragenlijst werd tijdens het eerste bezoek besproken. In de urine doen ze een teststaafje. Moet eerlijk zeggen dat ik even niet zo snel weet waar dat ook al weer voor is. Ik had recht voor de 1e afspraak ook de 1e echo om te kijken hoe lang ik zwanger was. Volgens mij heeft ze toen niet geprobeerd het hartje te luisteren, omdat wij het net op de echo goed hadden zien kloppen.
Hoi Suus, Ik moest ook urine meenemen bij mij eerste afspraak, volgens mij kijken ze of er eiwit of iets dergelijks inzit. Ze heeft mijn bloeddruk opgenomen en een paar buisjes bloed afgenomen en een soort van vragenlijst zijn we doorgelopen in een gesprekje. Voor de rest niets eigenlijk, ik heb donderdag mijn 2e afspraak en ben benieuwd of ze dan wel naar het hartje gaat luisteren.. Groetjes Sanne
bij de eerste afspraak testen ze je urine op eiwitten. Je krijgt een aantal vragen over evt eerdere zwangerschappen of miskramen. Alergieen en erfelijke ziektes in de familie alles wat ze moeten weten om je zo goe dmogelijk te kunnen begeleiden in je zwangerschap. Ze zullen ook berekenen hoever je zwanger bent , de eerste dag van de laatste menstruatie aangehouden. Ze nemen je bloeddruk en je gewicht op. Sommige vk maken wel al een echo om te kijken hoever je bent andere doen een termijnecho pas rond 12 weken ( zoals de mijne). Ze zullen je voorleggen over de prenatale onderzoeken die ze doen en kunnen aanbieden. Of je thuis of in het ziekenhuis wil bevallen enz. Hartje luisteren doen ze meestal niet omdat dat vaak vanaf 11 weken pas te horen is( of zelfs nog wel later).