echo met 8 weken of pas met 11-12 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door nena90, 9 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nena90

nena90 Actief lid

26 apr 2014
    187
    87
    28
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Er valt mij iets op hier op het forum. Bijna alle zwangere vrouwen hebben een eerste echo met 7-8 weken, zonder medische reden. Mijn verloskundige wil echter pas met 11-12 weken een eerste echo maken omdat ze zegt dat het te vroeg is en je met 11-12 weken beter weet waar je aan toe bent.

Ben nu 6 weken en 1 dag zwanger, merk dat ik graag zou willen weten of alles goed is met de kleine en of het hartje klopt. Als ik er aan denken dat ik nog 6 weken moet wachten word ik erg onzeker.
    Eind januari heb ik intake en dan wordt er een afspraak gemaakt voor over 2 weken voor de eerste echo.

Zijn de vroege echo's van jullie op eigen verzoek of heeft de verloskundige dit zo ingepland?

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bij mijn verloskundige krijg je rond de 8 weken een eerste echo. Dan word een nieuwe afspraak gemaakt voor een intakegesprek en termijnecho na de 10 weken.
    Vind 11-12 weken ook wel erg laat.

3. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Bij mijn eerste 2 was het ook rond de 12 weken.
    Wegens medische rede nu veel eerder, leuk dat zeker maar ook eigelijk onnodig, eerste echo was met 5.3 weken al .

4. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    1ste ook pas met 12 weken en daarna niet eerder als 20 weken.
    Nu door miskramen bij 6 weken al maar zelfs daarna was ik nog angstig hoor!

5. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Hier krijg je met de intake de echo "cadeau" van de vk.
    Dus rond de 8 weken.

Als je het te lang vind moet je je vk bellen en dat voorleggen.
    Vind 11-12 weken inderdaad wel erg laat.

6. nena90

nena90 Actief lid

26 apr 2014
    187
    87
    28
    NULL
    NULL
    Ja, als ik eerder een echo zou krijgen zou ik denk ik ook angstig blijven. Maar het feit dat je weet dat je kindje leeft is wel erg fijn. Bij mij in de omgeving veel verhalen gehoord van bekenden die met 8 weken een dood kindje hadden.. Lijkt me verschrikkelijk om er met 12 weken achter te komen en dat het dan al weken dood in je buik zit..

Het zijn vast ook de hormonen denk ik hoor..

7. urfebe

urfebe Fanatiek lid

25 sep 2014
    2.529
    1.234
    113
    Vrouw
    Hier werd de eerste echo ook tussen 10-12 weken pas gepland. Achteraf bleek ik bij de echo pas 8.5 weken zwanger te zijn, waardoor het gat naar 20 weken weer enorm groot was. Gelukkig luister je dan wel tussendoor het hartje en sinds anderhalve week voel ik de kleine zo af en toe eens, dat stelt wel gerust. Maar hier dus ook pas met 10-12 weken de eerste.

8. nena90

nena90 Actief lid

26 apr 2014
    187
    87
    28
    NULL
    NULL
    Er komt ook nog een praktisch iets bij kijken.. Werk in de zorg en moet nu mijn zomervakantie al opgeven. Als alles goed gaat ben ik dan met zwangerschapsverlof. Nu willen er teveel mensen in dezelfde periode en moet er geschoven worden. Ik kan mij nu al wegstrepen zodat collega's meer kans hebben om die periode op vakantie te gaan, echter als het niet goed is met de kleine dan heb ik dus geen zomervakantie.. Als ik nu zou weten dat het hartje zou kloppen... Dan weet ik nog steeds dat het mis kan gaan... Maar dan durf ik mij wel van die periode af te halen..

Vind het lullig voor mn collega's als iedereen gaat ruilen en ik later zeg.. Bedankt, maar ben zwanger, was niet nodig! En zij een andere vakantie moeten plannen..

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Vanwege IVF en herhaalde vroege miskramen heb ik een vroege echo gehad, met 6w6d reeds (zkh doet vanaf 6w3d).

Als ik hem niet van het zkh had gekregen had ik hem zelf laten doen. Bijv. bij Echolooks in Nieuwegein. Die zitten in het st. Antonius zkh en doen vroege echo's va 7weken.

10. Volgens mij zijn ze er strenger in geworden. Sommige zorgverzekeringen weigeren te betalen voor onnodige vroege echo's.

11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Toen ik in Juli zwanger was mocht ik pas met 10 weken voor een eerste echo. Dit werd een mk.
    Nu mocht ik zelf kiezen of ik een vroege echo wilde. Dus ik mag nu met 7 weken.

12. nena90

nena90 Actief lid

26 apr 2014
    187
    87
    28
    NULL
    NULL
    Ja dat klopt.
    Zit er over na te denken om hem dan zelf te betalen.
    Twijfel daar alleen over, zie mezelf al helemaal als een ongeduldige zeurende zwangere..

13. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    bij ons was het standaard rond de 7a8 weken..
    ze zeiden dat ze dat deden om moeders een beetje gerust te stellen.
    waarom bel je anders niet even naar een andere verloskundige?
    of vraag je of het niet eerder kan omdat je toch graag wilt weten of alles goed is?

14. nena90

nena90 Actief lid

26 apr 2014
    187
    87
    28
    NULL
    NULL
    Heb net gebeld, waren heel begripvol maar zeiden dat het niet veel eerder kon omdat het anders echt te vroeg is.
    Heb 26 januari mijn intakegesprek en er is nu geregeld dat ik daarvoor de eerste echo heb. Ben dan 10 weken zwanger. Moet zeggen dat die 2 weken eerder toch wel heel prettig voelen!

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Oh ik heb dat al zo vaak gedaan. Dan vinden ze je echt geen zeur hoor! Iedereen begrijpt toch dat het spannend is. Kost hier 25 euro.

16. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Hier bij ons is het ook heel normaal dat er pas bij 10-11 weken een eerste termijnecho gepland wordt. Volgens hen is het standaardbeleid als je geen medische geschiedenis hebt waardoor eerdere echo's nodig zijn, de andere uitzondering is dat je niet weet hoe lang je zwanger bent...Dan kun je ook eerder terecht. Er schijnt eerder ook gewoon weinig op echo's te zien te zijn. Toevallig ben ik bij deze zwangerschap 1 keer met 9 weken geweest voor een echo maar dat was omdat ik een combinatietest wilde en ivm de feestdagen was dat allemaal lastiger plannen in het ziekenhuis en de verloskundige moet je eerst gezien hebben voordat ze je de formulieren voor de test kan meegeven.

Fijn dat je wat eerder terecht kunt!

17. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Met 8 weken valt er inderdaad weinig te zien.
    Belangrijkste wat je op dat moment weet is dat het hartje klopt of niet.
    Is natuurlijk geen garantie maar wel een geruststelling.

Mijn eerste echo met 7+2 was een klein bolletje van 1,1 cm maar het hartje was overduidelijk te zien.
    Dit was 4 dagen eerder dan de geplande echo omdat ik al 2 dagen rond liep met het gevoel dat ik niet meer zwanger was, voelde me ontzettend leeg.
    De vk stelde zelf voor om langs te komen om al te kijken want geloof me, 4 dagen extra in onzekerheid is enorm lang.
    Met de intake nog een keertje mogen kijken.

Mijn ervaring is dus dat je een praktijk moet hebben die je gerust kunnen stellen wanneer dat nodig is.
    Als ze je ongerustheid afkaatsen zit je voor mijn gevoel niet bij de juiste praktijk.

18. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Met 8 weken zie je best al wel wat hoor. Moet je maar eens op Google kijken.

19. tdw

tdw Niet meer actief

Bij ons maken ze bij de intake met 7/8 weken ook standaard een echo om te kijken of het een vitale zwangerschap is. Ik heb alle 3 de keren een echo met 7 weken gehad en er was alle keren een mooi vruchtje te zien met een kloppend hartje dus er is wel genoeg te zien hoor. Alleen als je minder ver bent dan gedacht en je ziet weinig dan kan je inderdaad wel in onzekerheid zitten tot de volgende echo.

20. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Ik heb bij mij in de buurt gezocht welke verloskundigen hier zaten en er vervolgens bewust 1 uitgekozen die op de website aangaf met 8 weken al een termijnecho te doen. Ik ben nu 4 weken en 3 dagen zwanger en krijg dus over 4 weken mijn 1e echo. Daarna bij 11 weken nogmaals een echo.
    De andere verloskundigepraktijk gaf duidelijk aan pas rond de 12 weken de eerste echo te doen. Dus een beetje keus van de verloskundigen zelf denk ik.

Deel Deze Pagina