Echo niet goed

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Meid1989, Dec 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    In de meeste gevallen is er hartactie vanaf 6w3d en een kloppend hartje is een eerste grote mijlpaal. (en zegt dus heel veel)
    Vervolgens weet men (uit allerlei onderzoeken) vrij precies welke ontwikkeling en groei een vruchtje zou moeten volgen en kun je dat ook met vroege echo's zeer goed monitoren.

Ik verwacht dat vroege echo's juist alleen maar gebruikelijker zullen worden, naarmate de techniek evolueert en de kennis van de vroege ontwikkeling toeneemt. En ik vind dat ook een goede zaak. Waarom zou je moeten wachten tot 10 weken als je met eerdere echo's al in een vroeger stadium in de gaten kunt hebben dat het vruchtje zich niet goed ontwikkelt.

2. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Heel veel succes straks !!

Bij ons deden ze standaard tot 10-12 weken inwendig omdat uitwendig niet veel te zien is vaak. Mijn schoonzus 49 kilo super super slank kreeg een uitwendige echo zeiden ze sorry niks op te zien alleen vruchtzakje. Moest naar ziekenhuis voor curretage. Daar inwendige echo gehad en gelijk alles op te zien ze was 7.4 en dacht 7.2 te zijn.
    Twee weken terug is mijn neefje geboren !!

Zal dus zeker vragen voor inwendige echo... Hou er wel rekening mee dat je nog steeds vroeg is en er weinig te zien kan zijn. Hier met 6.6 een klein streepje te zien met kloppend hartje en 6 dagen later was het al stukke groter en veel duidelijker !!

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik kan me goed voorstellen dat je op bent van de zenuwen... Maar weet je wat ook nog zo is? De afmeting en de daarbij behorende termijn in weken en dagen is gebaseerd op hoe zij meet. Als zij het niet goed kan zien, kan ze ook niet supernauwkeurig meten...

Ik hoop echt van harte voor jou dat het daaraan zal blijken te liggen en dat je gewoon mooi zwanger zult blijken te zijn vanmiddag. Succes met de laatste spannende uren.

4. tosti123

tosti123 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij klopte het hartje al bij 5.4!!!
    Dus dat kan eerder dan 6 weken

5. Meid1989

Meid1989 Actief lid

Mar 7, 2011
    171
    0
    16

Oh oke .. Hopen op t beste dan maar.. Volgens mij krijg ik dit keer iemand anders .. Thanks meid !!

6. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    2,070
    97
    48
    Heel veel succes vanmiddag, hopen dat de echo nu duidelijker is!
    Laat je weten hoe het was?

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik heb zelf best een aantal (vroege) echo's gehad:

06w6d: 0.9mm (goed voor termijn, weet exacte dagen niet). Hartactie zichtbaar.
    07w6d: 17mm (komt overeen met 8w1d). Supersterke hartslag.
    08w1d: 17.7mm. Hartje klopt goed. (extra echo ivm bloedverlies)
    09w0d: 22.7 mm (komt overeen met 8w6d). Hartslag 181 bpm.
    11w6d: 5.2cm (komt overeen met 11w5d). Druk aan het bewegen
    12w2d: 5.8cm (komt overeen met 12w1d). Hartstikke druk. (pretecho)

Zoals je ziet zat ik eigenlijk bij elke meting behoorlijk in de buurt van de termijn die ik op dat moment was. En ik ben zwanger na een ICSI behandeling, dus ik weet exact de eisprong (punctie) en het moment van terugplaatsen, plus hoever het embryo was.

De artsen (en ikzelf ook) vonden het zeer geruststellend dat de ontwikkeling eigenlijk behoorlijk 'volgens het boekje' ging. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet goed kan gaan als het daarvan afwijkt. Maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen...

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Het kan ook eerder. Maar het is lang niet altijd al te zien zo vroeg.

Daarom schreef ik ook: in de meeste gevallen is er hartactie vanaf 6w3d.

Dat betekent dat het 'veilig' is om vanaf dan een echo in te plannen, aangezien je dus in de meeste gevallen verwacht een kloppend hartje te kunnen zien.

En als je dat niet ziet hoeft er niet meteen blinde paniek te ontstaan. Maar heel geruststellend is het ook niet. Zeker niet als je de eisprong en dergelijke zeker weet (zoals bij een IVF of ICSI traject).

9. mausyi

mausyi Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,452
    0
    36
    Hier ook alleen inwendig gehad. Op de 1e echo alleen vruchtzakjes te zien met niks.

Week later weer echo, en 2 kloppende hartjes.

1e echo
    View attachment 435923

10. Aiseria

Aiseria Bekend lid

Jul 22, 2014
    876
    3
    16
    Bij mij werd de eerste echo rond 8,5 weken zwanger gepland en toen werd ik met een aantal dagen terug gezet. Maar toen uitwendig héél duidelijk hartactie en alles. Ik zou inderdaad nog niet al te bezorgd zijn als zo'n extreem vroege echo (en dan ook nog uitwendig) geen nuttig beeld oplevert.
    Hopelijk heb je vandaag duidelijkheid, mocht het onduidelijk zijn dan zou ik nog steeds rustig een volgende echo afwachten.

11. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Dit had ik van de gynaecoloog, hij vertelde mij dit toen, anders zou ik het niet zeggen;)

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik leg in de rest van die post uit hoe het zit. En dat heb ik uit de wetenschappelijke literatuur. Dat het fenomeen 'diapauze' bestaat ontken ik echter niet hoor. Ik zeg alleen dat het feit dat die uitzondering er is niet wil zeggen dat het basisuitgangspunt van de innesteling tussen 6dpo en 10dpo niet klopt ;) Mogelijk heeft de gynaecoloog dat niet zorgvuldig uitgelegd ofzo.

13. Meid1989

Meid1989 Actief lid

Mar 7, 2011
    171
    0
    16
    Pfff.. Net terug en wederom hetzelfde .. 1 vruchtzakje is zo goed als aan het verdwijnen .. En de ander was gegroeid , 1,2 mm .. Een dooierzakje erin maar nog geen kindje .. Vond haar meting wel vreemd want er staat 7w1d en vorige week was t nog 4,5 week? Dus volgens mij klopt dat niet .

Heb besloten nu onder controle gynecoloog te gaan ipv nog een week afwachten. Waarsxhijnlijk kan ik daar ook pas over een week terecht .. Betekend dus weer een week vol spanning en ellende ..

Moest alsnog rekening houden met een miskraam want ze vond het vreemd dat er nu nog geen kindje te zien was...

14. Meid1989

Meid1989 Actief lid

Mar 7, 2011
    171
    0
    16
    Het zou wel kunnen als de goede vruchtzak vorige week 0,42 mm wn niet die van 0,82 was en die van nu 1,1 . 1mm groeit het per dag hoorde ik, dan zou het exact kloppen.

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ik zou idd eens bij een gyn aankloppen.

16. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Weer uitwendig?

17. Meid1989

Meid1989 Actief lid

Mar 7, 2011
    171
    0
    16
    Uitwendig is deze echo, inwendig ook gekeken, ook niet te zien, verder ziet het er netjes uit Zegt ze.. Alleen dan zonder vruchtje...

Attached Files:

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Normaal gesproken meten ze de CRL, dat staat voor Crown Rump Length. Dat is dus van hoofd tot romp. Pas later in de zwangerschap meten ze de benen mee.

Als zij met de CRL instelling een vruchtzak meet, dan snap ik waarom haar systeem 7w1d aangeeft. Een CRL lengte van 1.2mm komt daar namelijk mee overeen. Alleen is het dus geen CRL, want ze meet een vruchtzak en geen kindje.

Het feit dat er nog geen kindje zichtbaar is, terwijl je 6w5d zou zijn (op basis van je eisprong) is zorgelijk. Je had dus een kindje van rond de 1mm moeten zien nu. Een leeg vruchtzakje is echt niet hoopgevend.

De wonderen zijn natuurlijk de wereld nog niet uit, dus wat dat betreft kan er echt over een paar dagen toch nog een vruchtje zijn. Maar serieus rekening houden met een negatief scenario is helaas wel zo realistisch. :(

Hoe zeker ben je van je eisprong? Is deze 100% zeker vastgesteld of heb je 'm 'gevoeld'? En wanneer had je je eerste positieve test?

19. Meid1989

Meid1989 Actief lid

Mar 7, 2011
    171
    0
    16
    Ik vraag me nu werkelijk af waarom ?

Waarom heeft ze een crl meting toegepast op mijn vruchtzak wat normaal dus de GS meting moet zijn??? Logisch dat je dan vorige week op n meting komt van 4.5 week en vandaag ineens 7+3!

Ik geloof dat een vruchtzakje van ongeveer 1,2 a 1,3 cm best kan passen bij een 5,5w zwangerschap ! Goed , dan klopt het alsnog totaaaal niet met mijn eigen berekeningen maar in het algemeen dan he..

Attached Files:

20. Meid1989

Meid1989 Actief lid

Mar 7, 2011
    171
    0
    16
    ik had je reactie nog niet gelezen en wilde dit dus net ook typen...

Share This Page