Echo PCOS

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dinpin, 6 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Iemand ervaring met gynaecologische echo om te kijken of er sprake is van PCOS?
    Ik mag een afspraak maken bij het ziekenhuis ivm uitblijven van menstruatie en ik zou graag willen weten wat het precies inhoud.
     
  2. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ik lees mee. Zit ongeveer in hetzelfde situatie!
     
  3. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Een gynaecologische echo is een inwendige echo waarbij je een soort lange staaf in je vagina krijgt. In principe doet het geen pijn, het voelt alleen wat ongemakkelijk vooral als je niet ontspant. Ze zoeken dan naar de eierstokken en baarmoeder ed. Als je PCOS hebt kunnen ze dat zien op de eierstokken. Ze ziet dan gevulde vocht blaasjes rondom je eierstokken. Eigenlijk verschilt het niet met een inwendige echo bij een zwangerschap, het doel is alleen anders: namelijk zien of er wat mis is op de eierstokken of in de baarmoeder. Zie foto:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ze maken een inwendige echo, met een echostaaf in je vagina om naar je eierstokken en baarmoeder te kijken. In 5 min klaar, doet niet pijn.
     
  5. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Valt mee dus.

    Aan de ene kant hoop ik dat er wat uit komt. En aan de andere kant zou ik erg teleurgesteld zijn als er wat uit komt.

    Ik had echt nooit verwacht dat een tweede kindje krijgen zo anders zou voelen. Ik ervaar het alsof er veel meer druk op ligt omdat we al een kindje hebben mogen krijgen. Dat alles dus werkt en gewoon even een tweede verwekt. Wat.zat.ik.er.naast. :(
    Een meisje van 7 wat je maar blijft vertellen dat ze graag een broertje of zusje wil en mensen om je heen met hun 'komt er geen tweede meer?' En vooral het gemis in je buik. Het zo graag nog een keer mee willen maken.
     
  6. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    De echo is inderdaad niet zo spannend! Vooral wat er uit “kan” komen is voor de meeste vrouwen eng. Maar wat je zegt; het is dubbel. Enerzijds wil je dat ze wat zien want dan kun je daarmee aan de slag, anderzijds ook weer niet. Laten we hopen op iets wat “makkelijk” te verhelpen is :)
     
    Dinpin vindt dit leuk.
  7. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Mag je ook voor een echo?
     
  8. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ik heb in september bbz gehad. December was ik hcg vrij en sinds januari geen ei kunnen vinden. Ik ben bij gyn geweest, ze hebben tot dag 20 echo gedaan maar er groeide geen ei. 11 maart heb ik weer een afspraak.

    Ik heb een dochter van 3,5 jaar. Bij haar was ik snel zwanger en zij wilt ook graag een broertje/zusje :(. Ik snap niet waarom het zo moeilijk gaat, terwijl ik zelf een goede eisprong kan maken.
     
  9. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Ik spreek niet uit ervaring maar het schijnt dat een miskraam/bbz de boel behoorlijk in de war kan gooien. Wel fijn dat je hulp krijgt en ze je niet weer een jaar laten wachten.
    Ik hoop dat we gauw ons ei gaan vinden!
     
    Ebrum vindt dit leuk.
  10. Piindaa

    Piindaa Actief lid

    10 jul 2016
    313
    143
    43
    NULL
    NULL
    Hier ook pcos en zwanger van de tweede!

    Zoals hierboven wordt omschreven, inwendige echo , doet geen pijn en Is zo klaar.

    Eerste spontaan gekomen tegen alle verwachtingen in en tweede nu dus op komst met behulp van ziekenhuis (icsi).
     
  11. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    @Piindaa nou precies dat. Je hebt er 1 en de 2de zal ook wel goed gaan.
    Was de PCOS bij de 1e ook al bekend?
    Hoeveel weken ben je nu?
     
    Piindaa vindt dit leuk.
  12. Piindaa

    Piindaa Actief lid

    10 jul 2016
    313
    143
    43
    NULL
    NULL
    Yes was bij de eerste ook al bekend. Toen zaten we ook al in het icsi traject. De eerste tp was mislukt en toen tegen iedereens verwachting spontaan zwanger de maand erna. Kwamen er ook pas achter toen ik dik 6 weken zwanger was. Menstruatie liet weer eens op zich wachten maar dat was bij mij vrij normaal. Ik heb eigenlijk nog nooit een normale cycles gehad, pas toen we met kinderen begonnen Zijn we er achter gekomen.

    Nu hebben we cryo tp gehad in een kunstmatige cycles en in 1x raak. Inmiddels 14+2 zwanger.
     
    Dinpin vindt dit leuk.
  13. Negentien88

    27 feb 2019
    16
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb vorige maand ook zn echo gehad. Maar eerlijk gezegd zie ik het zelf niet dat er sprake is van PCOS. Op mijn echo zijn er geen "kraaltjes te zien" maar een normale lege baarmoeder/eierstok.
     
  14. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Heb je wel te horen gekregen dat je PCOS hebt?
     
  15. Negentien88

    27 feb 2019
    16
    2
    3
    Vrouw
    Ja dat heb ik te horen gekregen. Maar een paar maanden eerder was er niks aan de hand.
     
  16. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Twee van de drie volgende symptomen dienen aanwezig te zijn:
    1. Oligo- of anovulatie: een verminderde of ontbrekende eisprong
    2. Hyperandrogenisme: te veel aan lichaamsbeharing, acne, kaalheid of een te hoog vrij-testosteron gehalte in het bloed. Dit laatste wordt door middel van bloedonderzoek vast gesteld.
    3. De aanwezigheid van meer dan 12 cystes per eierstok. Dit wordt vastgesteld met behulp van een (inwendige) echo.

    Doordat iemand 2 van de 3 kenmerken moet hebben om PCOS te hebben, zijn er dus ook grote verschillen tussen vrouwen met PCOS. Het kunnen bijvoorbeeld kenmerk 1 en 2 zijn, maar ook 1 en 3. Hierdoor kunnen de klachten ook erg verschillen.

    Dit staat er op de website van stichting PCOS. De cystes op je eierstokken zijn dus niet per se onderdeel van de symptomen van PCOS.
     
  17. Negentien88

    27 feb 2019
    16
    2
    3
    Vrouw
    Op de laatste echo waren er in totaal 3 cystes te zien. En ik heb af en toe wel een snorretje... Maar ik heb een onwijs donkere haarkleur. Mijn bloedwaardes waren ook allemaal prima.
     
  18. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Ik begin een beetje zenuwachtig te worden.

    Ik heb een brief gehad van het ziekenhuis met de hoe en wat. En er stond in de brief ook dat ik niet meteen de uitslag hoor als het onderzoek is aangevraagd via de huisarts maar dat je het hoort van je huisarts. En laat nou dat me zo tegenstaan. Mijn huisarts zijn praktijk is te vol en dat merk je aan de haast en de slordigheid hoe hij te werk gaat. De nieuwe huisartsenpraktijk waar ik mijn gezin heb ingeschreven heeft een wachtlijst en ik kan niet wachten tot hij plek heeft.

    Heeft er iemand ervaring met een huisarts die de uitslag van een PCOS echo ontvangt? En welke stappen zijn er doorlopen nadat je van je huisarts te horen hebt gekregen dat je PCOS of een andere diagnose waardoor kinderen krijgen tot op heden niet gelukt is?

    Waarom probeert een mens toch zoveel controle te hebben op een situatie waar je geen controle over kan hebben? Mocht je wat over hebben: stuur wat geduld en kalmte deze kant op. Ik ben niet te genieten hier thuis :(
     
  19. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Oh lieve @Dinpin, nog steeds aan het wachten op je eitje :( na het uitblijven van een eisprong/menstruatie na de miskraam heeft de gynaecoloog ook naar mijn eierstokken gekeken. Ze zag veel blaasjes op beide eierstokken. Ze wilde nog geen uitspraak doen, maar vermoedde pcos. Na enkele weken een progesteronkuur gedaan om mijn menstruatie op te wekken en toen was mijn cyclus terug normaal.

    Misschien is dit de normale gang van zaken dat alles via de huisarts moet lopen, maar ik vind het toch raar dat de gynaecoloog niet direct al wat uitleg kan geven.. hopelijk krijg je alsnog snel uitslag bij je huisarts en kunnen er dingen in gang gezet worden. Waarschijnlijk zal dit ook eerst met een progesteronkuur gebeuren om terug met een nieuwe cyclus te starten en zo met clomid te starten (igv pcos natuurlijk).
     
  20. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    @Roetje08 Ik mag niet klagen als ik sommige verhalen hier voorbij zie komen. Maar ik was zo naïef om te denken omdat we al een dochter hebben mogen krijgen de tweede ook wel zou lukken. Ik ben blij voor de meiden hier met hun positieve test maar na een (bijna) jaar witte testen staren gaat het wel steken!
    Nog 5 nachtjes en dan de (inwendige :confused:) echo en weten we eindelijk meer.

    Ik moet alleen. Mijn man werkt. :(
     

Deel Deze Pagina