Echo PCOS

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dinpin, 6 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Is logisch dat dat steekt, je wacht al zo lang en je wil ook eindelijk weer een positieve test!
    Heb je nooit een vaginale echo gehad tijdens de zw van je dochter? Het is gewoon hetzelfde hoor, een stok met condoom en glijmiddel, even ontspannen en dan gaat ze/hij even duwen en klaar. Zo erg is het niet. Voor het onderzoek zelf heb je je man niet nodig, je ligt er namelijk niet echt op een galante manier ;)

    Gaan vrouwen in Nederland dan niet jaarlijks op controle met uitstrijkje bij de gynaecoloog?
     
  2. USAbaby

    USAbaby Fanatiek lid

    14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Ik heb dit ook gehad idd, het stelt echt weinig voor. Mijn echo was zoals eerder geplaatste foto. Ze zeiden meteen dat het op pcos leek want als dit het beeld is kunnen ze niet anders dus verwacht niet dat ze heel statisch niks gaan zeggen en je de huisarts moet bellen, is meer formaliteit denk ik...

    Ik ben overigens met behulp van voeding ook wel 3 keer spontaan zwanger geraakt en dan heb ik helaas ook nog eens maar 1 eierstok...
     
  3. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Nee maar 1 x in de 5 jaar. En dit is mijn jaar dat ik 35 wordt en mag dus 2 x kijkdoos zijn :eek: 1x echo en 1x uitstrijkje. En het is je huisarts die hem doet, niet een gyneacoloog.

    Ik heb heb inderdaad ook gehad met mijn vorige zwangerschap. Je had de blik in zijn ogen moeten zien toen we 2 vruchtzakken zagen :roflmao: Toen ik moet plassen heeft hij wel 3 x aan de echoscopiste gevraagd of de ander echt leeg was.
    Het was ook meer voor morele steun dan voor toegevoegde waarde. Ik rij niet graag als ik zenuwachtig ben. Parkeren bij een ziekenhuis, de route vinden.

    Hij is wat ik niet ben en anders om. Ik de denker hij de doener. Hij vult me zo goed aan. :p

    Dan ga ik er maar vanuit dat het geen akward situatie wordt waarbij hij/zij naar het scherm kijkt en stijf zijn/haar mond houdt.
    Wat heb je qua voeding veranderd?
     
  4. USAbaby

    USAbaby Fanatiek lid

    14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Nee dat verwacht ik niet nee, ze zijn meestal wel erg begripvol.

    Ik ben gestopt met eten van brood en zuivel. Opeens ging mijn cyclus van 70+ naar netjes 28 dagen. Ik vind het effect nog steeds bizar. Inmiddels dus snel zwanger geraakt weer en nu eet ik wel weer wat brood en soms zuivel maar dan lactosevrij. Google maar eens op pcos diet of pcos dieet.
     
    Dinpin vindt dit leuk.
  5. Nora92

    Nora92 Fanatiek lid

    17 dec 2018
    3.883
    4.892
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hoi! Kwam toevallig je vraag tegen.
    Heb zelf jaren PCOS gehad. Toevallig ben ik de diagnose vorige maand verloren. Het onderzoek zelf is niet heel spannend of pijnlijk. Meestal is er eerst een inwendige echo waar dus naar je eierstokken gekeken wordt en ook of er follikels zijn en hoe je baarmoeder slijmvlies is. Daarnaast is er vaak ook bloed onderzoek nodig om te kijken naar de verhouding tussen mannelijk en vrouwelijk hormoon. Bij mij werd dit de laatste keer op zowel dag 14 als 21 van de cyclus gedaan om meteen maar alles te controleren (lh, glucose waarden en progesteron etc) Maar ik had nu al een jaar weer een redelijk stabiele cyclus. Zelf kreeg ik de uitslag de laatste keer meteen van de fertiliteits gynaecoloog maar de eerste keer kreeg ik hem ook van de huisarts. Vaak omdat de bloedonderzoeken even duren en dan alles in brieven naar de huisarts gaat. Die bespreekt het dan met je. Mochten er dan nog meer onderzoeken of een verwijzing naar de fertiliteitspoli nodig zijn, dan krijg je alsnog een gynaecoloog aangewezen die jullie het traject in neemt. Dan hoef je tussendoor niet meer naar de huisarts. :) ik ben zelf nu mijn diagnose verloren vooral dankzij gezond leven en pcos proof eten. Het is een grote aanpassing maar het werkt echt!
     
  6. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    @Nora92 wat zijn bij jou de aanpassingen qua voeding geweest?

    @USAbaby wat voor opties blijven er dan over voor ontbijt en toetjes? Zuivel laten staan zou een hele grote aanpassing in mijn voedingspatroon zijn. Betreft brood zou iedereen wel mogen minderen. Ik heb zelf nooit de stap gezet omdat ik niet zo goed weet waarmee ik het moet vervangen o_O
     
  7. USAbaby

    USAbaby Fanatiek lid

    14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Ja dat gevoel had ik ook, ben echt gek op zuivel en misschien was dat dus ook wel het probleem. Ik ben dus gestopt met toetjes op uit eten na als ik echt wilde. Ontbijt ben ik smoothies gaan maken met amandelmelk en noten. Later kwam ik erachter, gewoon eerst drie maanden niks gegeten qua zuivel en toen geprobeerd, om lactosevrije yoghurt te eten en dat ging goed. Je heb evt ook kokosyoghurt maar zelf vond ik dat te sterk qua smaak en is erg vet.

    Ze zeggen bij een pcos dieet ook dat je echt je levensstijl moet omgooien i.p.v. vervangers te zoeken voor hoe je eerst at. Makkelijker gezegd dan gedaan maar er zit een kern van waarheid is. Ik ben trouwens daarnaast vitamine d3 gaan slikken in kleine dosering.

    Misschien wel goed aan te geven dat ik geen typisch geval ben voor pcos, geen overgewicht of overbeharing oid. Helaas dus wel onregelmatige cyclus en een “framboos/pcos” eierstok.


    Succes!
     
  8. Nora92

    Nora92 Fanatiek lid

    17 dec 2018
    3.883
    4.892
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    @Dinpin
    Pfoe best grote aanpassingen eigenlijk in vergelijking met een typisch Hollands dieet. Geen zuivel, geen soya, geen snelle koolhydraten zoals pasta, rijst, aardappelen, geen brood, crackers, bonen etc.. Veel soorten fruit niet ivm de fruitsuikers. Wat blijft dan over?? Dacht ik eerst altijd. Maar genoeg hoor! Ik heb een recepten boek met allemaal pcos recepten. Voor ontbijt, tussendoortjes, lunch, smoothies en diner. Er gaat een wereld voor je open wat betreft sommige ingrediënten haha. Het bestaat dus vrijwel alleen uit eiwitten en vetten met langzame koolhydraten en geen voeding die invloed heeft op je hormonen zoals zuivel en soya. :)
     
  9. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

  10. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    @Roetje08 Het was zo voorbij. De cystes waren echt meteen te zien. Mijn slijmvlies was dun.
    De uitslag zou om 17.00 bij de huisarts liggen. Vanmiddag heb ik een belafspraak. Ben heel benieuwd wat voor wending het gaat nemen.
    Gaat hij me doorsturen? Gaat hij zeggen val maar 10 kilo af? Gaan we eerst weer een rondje bloedprikken? Hahahaha
    Weetje, ik had al de meest erge dingen bedacht waardoor ik niet ongesteld werd. PCOS betekend niet einde verhaal. Straal maar gewoon een beetje geduld en vertrouwen deze kant op en dat komt het wel goed.
    Wel fijn dat ik nu in ieder geval voorlopig geen zwangerschapstesten meer hoef te doen aangezien er niks gebeurt vanbinnen! Bespaart weer lekker :rolleyes:
    Als ik wat weet vanmiddag zal ik het hier wel neerknallen. Duim voor me dat hij me lekker doorstuurt. Wie weet hoelang de wachtlijsten zijn :thumup: je kan er maar vast opstaan.
     
  11. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Balen dat er toch cystes opzitten. Maar gelukkig zijn er zoveel opties mogelijk met pcos! Hopelijk vinden ze snel de goeie behandeling en kunnen jullie weer door. Ik heb in die paar maanden ook heel veel geld verspild aan testen, kan geloven hoeveel geld je dan kwijt bent op 5 maanden.. Ik duim dat je een verwijzing krijgt!
     
    Dinpin vindt dit leuk.
  12. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    @Roetje08 Ik heb een doorverwijzing naar het ziekenhuis :p:D
     
    Roetje08 vindt dit leuk.
  13. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Uterus:
    Ligging: AVF.
    Afmetingen: 67 x 33 x 35 mm.
    Myometrium: homogeen.
    Endometrium: streepvormig.
    Endometriumdikte: 2 mm.
    Toelichting: enkele echodense spots rond het cavum
    Ovarium rechts:
    Afmetingen: 30 x 15 x 27 mm.
    Toelichting: bevat ongeveer 30 follikels max 8mm
    Ovarium links:
    Afmetingen: 35 x 20 x 27 mm.
    Toelichting: bevat ongeveer 20 follikels max 8mm


    o_O dat zijn een hoop follikels :eek:
     
  14. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Supeeeer! Hopelijk komt er nu snel schot in de zaak! Succes!!
     
  15. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    @Roetje08 Het lijkt wel of het universum ons tegenwerkt! Vandaag het ziekenhuis gebeld dat ik de zenuwen heb en hoelang het gemiddeld duurt voor je een datum te horen krijgt voor je eerste afspraak. Zegt ze aan de telefoon dat ze wachten op een verwijsbrief voor mijn man omdat je het traject samen in gaat. :( Ik heb een week zitten wachten op iets wat niet vanzelf ging gebeuren.
    Meteen de dokter gebeld en een verwijzing geregeld en morgen mag ik zelf bellen voor een afspraak. Wel zo fijn dat ik het kan plannen wanneer het ons uit komt. Maar waarom denkt de dokter daar niet meteen aan? Waarom belt het ziekenhuis niet eerder? Waarom ben ik altijd zo braaf en kan moeilijk voor mijzelf opkomen? Whaaaaah!

    Bedankt dat je weer even luisterd als ik sputter :thumup::p
     
  16. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ik heb deze week gehoord dat ik ook pcos heb. Ik heb alleen hoge LH. Verder was alles prima. Ik heb nu medicatie gekregen om menstruatie op te wekken en clomid! Hopelijk helpt het!
     
    Dinpin vindt dit leuk.
  17. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Amai, wat onprofessioneel van beide kanten en gelukkig dat je er dan zelf achter bent gegaan. Je zou zo blijven wachten op weeral niets! Oh dat zou mij zo boos maken :rolleyes: hopelijk verloopt het vanaf nu wel wat vlotter en krijg je je afspraak zeer snel, ik vermoed dat ook jouw engelengeduld ooit wel eens op zal zijn.. dikke knuffel!
     
  18. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    1 mei heb ik mijn eerste afspraak. Dat gaan 4 hele lange ween worden! :rolleyes:
     
  19. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Het begin van de mmm liep bij mij wel wat uitgebreider dan alleen een echo.

    Eerst werd het zaad van mijn man getest, ik kreeg bloedtesten en toen daar de uitslag van binnen was kreeg ik een inwendige echo.
    Toen alles goed bleek te zijn, zijn ze mij een cyclus lang gaan volgen.
    Dus de groei van het eitje dmv inwendige exho’s En bloedtesten op verschillende momenten in de cyclus.
    Voor de dominante follikel, tijdens een dominante follikel en na het evt springen.
    Zo hadden ze een helder beeld en dat werd in het team besproken met evt behandelplan.
     
  20. Dinpin

    Dinpin Bekend lid

    21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Bij mij is met de echo PCOS geconstateerd. Die was aangevraagd door de huisarts.
    Nu ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis en heb ik geen idee wat ons te wachten staat.
    Ik duim dat er wel meteen wat gedaan wordt en het niet alleen maar ter informatie is :rolleyes:
    Zou mijn man zijn zaad evengoed getest moeten worden ondanks dat het probleem bij mij ligt?
     

Deel Deze Pagina