Ik lees verschillende verhalen. Moet je bij de huisarts aanmelden dat je zwanger bent of bij de verloskundige? Dit is rond 8 weken en alleen een gesprek? de echo zelf krijg je rond 8-12 weken en dan word ook de duur vast gesteld hoelang je zwanger bent. Maar hoe kunnen ze een afspraak plannen in een bepaalde week als ze niet weten hoelang je zwanger bent? of zie ik het verkeerd? omdat dit pas in het 2e gesprek aan de orde komt
Je mag in principe gewoon direct de verloskundige bellen. Aan de telefoon zal ze waarschijnlijk al vragen wat de eerste dag van je laatste menstruatie was en hoe lang je cyclus normaal duurt. Dan kunnen ze een inschatting maken van hoe ver je bent. Tenminste zo ging dat bij mij. De praktijk waar ik bij zit doet, wanneer je dat wilt, rond 8 weken een vroege echo, rond 10 weken intake en rond 12 weken termijnecho, maar dat verschilt per praktijk.
je kunt gewoon contact opnemen met een verloskundige, zij vragen het eea en zullen dan een afspraak inplannen. Wel is het verstandig je HA even op de hoogte te brengen van je zwangerschap, dit ivm evt medicatie die aan je wordt voorgeschreven. Dan kan de HA daar rekening mee houden