20 wkn echo: nierverwijding, wie ook?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door novanne, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. novanne

novanne Niet meer actief

Dag,

Gisteren hebben wij de 20 weken echo gehad en alles zag er prima uit behalve dat 1 niertje iets verwijd is. een niertje is oke als het max 5mm is. Van ons kindje is 1 niertje nu 6 mm. Een hele kleine verwijding dus. Volgend de echoscopiste niet iets om ons echt zorgen over te maken. Met 32 weken gaan ze met een echo nog een keer de grootte checken.
    In het ergste geval zou ons kindje na de geboorte een verhoogde kans hebben op urineweginfecties en zou het een antibioticakuurtje krijgen.
    Hoe dan ook, bij wie is er ook een nierverwijding geconstateerd tijdens de 20wkn echo. hoe is dit verder gegaan etc??

Alvast bedankt voor jullie reactie

groetjes
    Anne

2. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Bij ons hetzelfde verhaal, onze zoon is 19-07-09 geboren en heeft gelijk een antibiotica kuur gekregen om ontstekingen tegen te gaan.
    28-07 een echo gehad in het ziekenhuis en hieruit blijkt dat het ene niertje nog steeds boven de norm zit van wat het mag zijn. Op 12-08-09 krijgt 'ie nu een onderzoek waarmee ze vloeistof in zijn blaasje gaan vullen en te kijken of de kleppen (urether kleppen) wel goed afsluiten. Voor de rest is het voor ons ook nog spannend en afwachten. Hoop voor jullie dat het straks niet groter gegroeid is, en dat het met een sisser afloopt! Moet nog wel even zeggen dat onze kleine man wel flink plast! daar zijn we al erg blij mee!

3. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    wij hebben dit ook gehad bij de 20-weken echo van onze zoon. bij een pretecho bij hetzelfde bureau hebben ze er nog eens naar gekeken. hij was toen nog verwijd. we zijn doorgestuurd naar de gyneacoloog. toen was het ineens wel goed (of het was inderdaad ook ineens goed, maar volgens mij mat hij andersom dan de vrouw van het echobureau).

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik heb zelf een nier afwijking en dit onderzoek heb ik ook gehad toen ik klein was.
    Het is voor een meisje al een heel vervelend onderzoek..........laatstaan voor een jongen.

Sterkte!

5. novanne

novanne Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Spinnie, hoop dat het onderzoek goed uitpakt.
    Mag ik vragen wat de verwijding van het niertje van je zoon is??

En wat is nu eigenlijk het ergste wat er kan gebeuren met een dergelijk kleine afwijking?
    Toen de echoscopiste zei dat het niertje wat aan de grote kant was, zag ik meteen beelden voor me van allerlei ernstige nierziektes, nierdyalises etc etc.

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hoi,
    Deze afwijking komt relatief vaak voor. Het dochtertje van een vriendin van mij had het en nu ook de pasgeboren dochter van een collega. In het ergste geval zal het niertje verwijderd moeten worden, gelukkig kun je prima leven met één nier natuurlijk maar het is natuurlijk niet echt een gewenst scenario. Het inmiddels twee jarige meisje van mijn vriendin heeft de eerste 18 maanden van haar leven de nodige blaasontstekingen gehad en een aantal vervelende onderzoeken want ze moeten dan een catheter inbrengen. Geen pretje natuurlijk, zeker niet voor een kleintje. Ze heeft overigens bijna twee jaar lang dagelijks antibiotica geslikt. Toen ze ruim één jaar oud was hebben ze haar dan toch maar geopereerd, hiervoor moest ze 5 dagen in het ziekenhuis verblijven. Toevallig heeft ze vorige week gehoord na het laatste onderzoek dat alles nu goed is en ze in de toekomst geen last meer zal ondervinden! Met een beetje geluk verdwijnt het probleem mettertijd vanzelf maar ik weet niet hoe groot die kans is. Succes, ik hoop dat alles zonder ingrijpen goed komt voor je kleintje!

7. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Bij de 20 weken echo was het 6 en 7 millimeter en 10 weken later 7 en 9, net onder de grens dat het tijdens de zwangerschap al uitgezocht moest worden. En afgelopen dinsdag (12 dagen na zijn geboorte) was het net te groot volgens de kinderarts, volgens mij zei ze dat het 2 millimeter groter was dan de norm, en daarom gaan ze dus wel verder met onderzoeken.
    Verder weet ik dus helaas ook nog niks, vindt het alleen zo zielig dat er straks een buisje door zijn piemeltje moet om de blaas te vullen, daar zal hij zeker wel last van krijgen denk ik. Moet er nu nog maar niet teveel aan denken. Hoop op meer nieuws na het onderzoek!

8. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi Spinny,

Wat vervelend die onderzoeken. Vind je die onzekerheid niet vervelend? Zo te lezen is er geen grote afwijking en goed plassen is toch een heel goed teken.
    Ik vind het zo onduidelijk dat er eigenlijk dus weinig gezegd kan worden over het verloop. Wat gebeurt er als......
    Wat dat betreft zijn die echo's heel fijn maar ze zien natuurlijk ook al die dingen die je anders misschien nooit geweten had (en waar je je dus ook geen zorgen over gemaakt zou hebben).

Veel sterkte met het onderzoek. Laat je het weten wat de uitslag is?

9. Goldengirl

3 mrt 2008
    38
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi,

Tijdens de 20 weken echo is ook bij mijn dochtertje (inmiddels al 10 maanden oud) verwijde nierbekkens vastgesteld, 7 en 8 mm.
    Omdat beide nierbekkens verwijd waren heb ik bij 28 weken opnieuw een echo gehad. De verwijding was toen toegenomen tot 12 en 13 mm.
    Bij de echo van 36 weken was de verwijding afgenomen tot 9 en 10 mm.
    Toen mijn dochtertje geboren was (thuisbevalling) is zij direct onderzocht door een kinderarts om haar lichamelijke conditie vast te stellen en dat was gelukkig allemaal in orde. Dit is gedaan om vast te kunnen stellen of zij antibiotica nodig had. Drie dagen na haar geboorte heeft zij een echo gehad en daaruit bleek dat er niets meer van een verwijding was te zien.

Bij mijn dochtertje moesten we de eerste week wel goed haar temperatuur in de gaten houden (voor elke voeding werd haar temperatuur gemeten). Ook de plasluiers werden goed in de gaten gehouden.

Verwijde nierbekkens wordt heel vaak gezien tijdens de 20 weken echo: wel bij 1 op de 20 zwangerschappen.
    Bij velen neemt de verwijding af tijdens het verloop van de zwangerschap of na de geboorte. Ongeveer 10% blijft verwijde nierbekkens houden.
    Preventief krijgen babies na de geboorte antibiotica om blaasontsteking of nierbekkenontsteking te voorkomen.

Tijdens mijn zwangerschap maakte ik mij ook erg ongerust. De echoscopiste en gynaecoloog stelden mij wel weer gerust omdat uit de echobeelden bleek dat er maagvulling en blaasvulling was (een teken dat het kindje drinkt) en voldoende vruchtwater.

10. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    mijn kindje had ook een nierverwijding met 20weken. bij 32 weken echo bleek de nier weer dik in orde!zou me niet teveel zorgen maken hoor,ze hebben die norm veranderd ofzo en zijn ze dus wat strenger daarin(dat werd mij toen verteld)en 9 v/d 10 x komt het bij 32weken weer goed zei de echoscopiste.

11. novanne

novanne Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.
    Gelukkig ook hele positieve verhalen.
    Hopelijk is het hier met 32 weken ook weer helemaal goed. Maar ja dat is nog zo lang wachten.
    Ga toch vragen of het niet al eerder weer even gecheckt kan worden.

12. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Hoi,

Het is idd geen grote afwijking, maar 2 millimeter volgens diegene die de echo maakte. Voor de kinderarts is het gewoon heel duidelijk het is buiten de norm en daarom verder onderzoeken. Aan de ene kant wel heel fijn maar ja aan de andere kant wil je gewoon graag dat alles goed is en dat het allemaal wel meevalt.
    De onzekerheid is er wel, maar ja ze gaan in het ziekenhuis gewoon een rijtje onderzoeken af totdat ze weten waardoor er teveel urine achterblijft in de nieren. Ik probeer er maar neit al teveel aan te denken en gewoon over me heen laten komen en we zien wel wat er uit het onderzoek komt. Het is gelukkig een heel tevreden mannetje die het niet kan laten om over zichzelf of over ons heen te plassen wanneer hij er de kans toe krijgt! En dat lijkt mij (als leek zijnde) wel een goed teken!
    Als er meer nieuws is laat ik het weten!

13. Tink

Tink Niet meer actief

Daar ben ik het mee eens. Hopelijk trekt het allemaal nog netjes bij en is er over een aantal weken niks meer van te zien.

En niet meteen het ergste denken hoor, dialyse komt pas in beeld als je beide nieren minder dan 10% werken, en jouw kind heeft in elk geval minstens een gezonde nier. Daar kun je echt prima mee leven!

14. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Hier ook verwijde nieren te zien op de 20 weken echo.
    Bij 32 week was alles prima in orde.

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier had de rechter nier een vergroting van 0.1 mm (hij was dus 5.1 mm). Dit wordt met 32 wk nog eens gecontroleerd maar het vermoeden was dat het dan gewoon oke zou zijn. Het is puur protocol dat we voor die ene 0.1 mm terug moeten komen.
    Ik maak me dus ook nog geen zorgen.
    Apart dat het ineens zoveel voor blijkt te komen zeg, ik had er nog niet eerder van gehoord.
    Op naar 4 november een dan een super goede uitslag!

16. Hellen36

Hellen36 Actief lid

30 apr 2007
    121
    36
    28
    personeelsadviseur
    Amsterdam
    Hoi,

Ik ben zwanger van een tweeling en bij de 20 weken echo bleek 1 van de 2 zelfs een extra (stuk) nier (ligt achter de 'echte' nier) te hebben met een verwijde afvoer die niet goed werkt. De nier raakt niet goed leeg en er blijft dus steeds vocht in staan wat na de geboorte kans op infecties geeft. Nu wordt je met een tweeling al goed in de gaten gehouden met echo's en nu met deze geconstateerde 'afwijking' wordt dat nog meer gevolgd. Over 2 weken (ben dan 30 weken zwanger) hebben we weer een echo met de uroloog erbij en dan horen we hoe het er dan voorstaat. Er was nl. ook sprake van dat het zou kunnen verschrompelen, maar bij de groeiecho's was het steeds te zien, dus dat verwacht ik niet.
    Waarschijnlijk betekent het na de geboorte direct een antibioticakuur en dan gaan ze verder kijken of er geopereerd moet worden om het bijv. weg te halen.

We waren zeker geschrokken van het bericht tijdens de 20 wekien echo, maar het ziekenhuis reageerde goed en heeft alles goed uitgelegd. Het schijnt vaker voor te komen (nierafwijkingen) en ze kunnen daar vaak wat aan doen.
    En zelf vind ik het fijn dat we het weten zodat er rekening mee gehouden kan worden na de geboorte.

groetjes,
    Hellen

17. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Afgelopen woensdag het onderzoek gehad, was voor moeders erger dan voor kleine mannetje (hij heeft alleen even gehuild bij het inbrengen van de catheter en het vasthouden van zijn beentjes toen er foto's gemaakt moesten worden!) Donderdag's afspraak bij de kinderarts en gelukkig goed nieuws!!! Er is geen reflux, Er loopt dus geen urine van zijn blaasje terug naar de nieren. Hij moet nog wel zijn antibiotica kuur houden, en over 3 weken wordt er nogmaals een echo gemaakt en dan afwachten of er nog steeds een verwijding is of dat het nu binnen de norm valt. Het zou nog kunnen zijn dat de urine buis een vernauwing heeft, maar daar gaan ze in eerste instantie niet vanuit omdat dat niet uit de echo + onderzoek naar voren is gekomen. We hopen dus dat over drie weken er niet teveel vocht meer in de nieren zitten en dat hij mag stoppen met de antibiotica.

18. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi Spinnie,

Dat is goed nieuws. Natuurlijk even afwachten maar zo te lezen valt het alleszins mee.
    Hopen dat jullie snel met de antibiotica mogen stoppen?
    Wat gebeurt er nu eigenlijk als de nierverwijding nu blijft. Of wordt dat sowieso minder als het vocht beter uit de nieren naar de blaas loopt?

19. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Hey meiden,
    Hier ook bij de 20 weken echo een te groot niertje, norm inderdaad 5mm en de ene nier was 4,9 geloof ik en de ander 7.

Ook tegen ons werd verteld dat dit veel vaker voorkomt en bijna altijd vanzelf weer oplost. Wij krijgen met 28 weken nog een echo, is het dan nog steeds zo, dan 34 weken weer. Tegen ons is verteld dat als het verschil zo blijft als nu, dat er niets hoeft te gebeuren. Wordt het kleiner, dan uiteraard ook niet. Als het verschil groter wordt, wordt er gekeken hoe verder.

Nog even afwachten dus. Over 3 weken heb ik nog een pretecho staan, hoop stiekem dan al meer te weten.

Sterkte iedereen met de onzekerheid!

20. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb vandaag de controle echo gehad voor de niertjes van mijn baby. Bij de 20 weken echo was ook een verwijding gesignaleerd.
    Het was 5 mm bij de 20 weken echo en nu was het 4.6 mm.
    Volgens de echoscopiste geen reden voor verder onderzoek.
    Ik ben dus erg opgelucht.
    Reden voor onderzoek is er pas als het boven de 10 mm uitkomt.
    Succes en sterkte.

Deel Deze Pagina