Echo vergoeding?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door linn26, 7 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linn26

linn26 Niet meer actief

Ik mag 22 juli voor het eerst naar de VK en een 10 weken echo.

Ik heb afgelopen vrijdag een brief ontvangen betreft een echo dat niet iedere zorgverzekeraar deze vergoed. Termijnecho 34.40 en standaard echoscopisch onderzoek kost 94.40

Ik ben verzekerd bij IZA CURA, weet iemand of hun de echo's vergoeden? Ik bedoel, ik ben erg onzeker van mezelf en volgens mij heeft toch iedere zwangere RECHT op een echo?

Liefs,

Linda

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    na mijn weten heeft iedereen recht op 2 echo's ik zou toch maar eens goed bellen met je verzekeraar want volgens mij willen ze je gewoon beet nemen

3. Ik heb al 4 echo's gehad en ook een filmpje opgenomen. Heb nog geen rekening gezien. Ben wel benieuwd eigenlijk. Ik denk dat wij gewoon een supersympathieke huisarts hebben. Donderdag weer een echo 8)

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Op verwijzing van de ha of de vk worden de termijnecho (echo in het begin om te kijken hoe ver je bent) en de 20 wk echo gewoon vergoed (uit de basisverzekering). Als je om medische redenen meer echo's nodig hebt worden die ook vergoed. Pretecho's daarentegen weer niet (maar dat lijkt me logisch eigenlijk).

Vindt het wel een hele rare brief hoor. Is het niet een oude brief? Want de 20 wk echo was een tijdje geleden nog niet in het basispakket.

Groetjes Rosa

5. linn26

linn26 Niet meer actief

Nou ik heb de brief afgelopen vrijdag gehad dus zo oud issie niet. Met de zwangerschap van mijn zoon, da's inmiddels al 5 jaar geleden maar toch, toen kreeg ik tijdens de zwangerschap 2 echo's zonder moeilijk gedoe. Ik vind gewoon dat ik en iedere andere zwangere vrouw er recht op heb. Ik ga niet 34.40 betalen voor een 10 minuten echo als het niet korter is. Ik bedoel, dat kan gewoon niet. Ik heb ook een verwijzing van de VK ontvangen maar wel met de brief voor eventuele kosten. Ligt het misschien aan mijn verzekeraar of is dit gewoon standaard?

6. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    je hoord standaar bij elke verzekering de termijn echo en de 20 weken echo vergoed te krijgen zit in elke basis pakket ze houden je of gewoon vor de gek

7. linn26

linn26 Niet meer actief

Zojuist met mijn verzekeraar gebeld. Ze vertelde me dat ALLEEN de 20 weken echo wordt vergoed, niet de 12 weken echo. Heel erg jammer want ik zit nameljk in de WSNP en kan dit bedrag momenteel echt niet missen :cry:

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Wat raar? Volgens mij klopt dit niet hoor. Misschien heeft iemand hier een tip voor je waar je aan kan kloppen met dit soort vragen.

9. linn26

linn26 Niet meer actief

Als iemand hier advies of in een dergelijke situatie zit dan hoor ik dit graag!

Ik blijf het raar vinden. Ik vind dat elke vrouw recht heb op een 12 weken echo. Ik bedoel, zo weet ik toch niet of het wel allemaal goed zit?

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Wat raar zeg, nog nooit van gehoord, misschien kan je je VK even voor advies vragen, misschien hebben er meerdere vrouwen zo'n brief ontvangen, ze zal je er misschien wel een antwoord op kunnen geven!

12. mink

mink Fanatiek lid

22 nov 2007
    1.996
    0
    0
    Wat raar. Ik dacht dat dit standaart in het basispakket zat. vanaf 1 januari 2008. Anders laat jij je verwijzen door de ha op medische indicatie. Dan moeten ze het wel vergoeden toch?

succes in iedergeval

13. Niet meer actief

Wat raar dat je het zelf moet betalen zeg! Zeker zo'n bedrag. Hier bij Babyvision (pretechocentrum) betaal je voor een termijnbetaling maar 30 euro. Dus dat is nog goedkoper dan dat jou verzekering rekent..
    Maar goed, ik heb net zitten kijken in de voorwaarden van IZA en hier staat:

19.2 Prenatale screening
    Omschrijving: de verzekerde heeft aanspraak op
    prenatale screening naar aangeboren afwijkingen,
    indien dit plaats vindt via een structureel echoscopisch
    onderzoek in het tweede trimester van de
    zwangerschap. Onder deze aanspraak wordt ook
    begrepen de aanspraak op counseling. Bij counseling
    wordt informatie verstrekt over de inhoud en
    reikwijdte van prenatale screening naar aangeboren
    afwijkingen. Doel hiervan is om de verzekerde in
    staat te stellen een weloverwogen besluit te nemen
    om al dan niet deze screening te laten plaatsvinden.
    Door:
    1. regionaal centrum voor prenatale screening, dat
    over een WBO-vergunning beschikt en daarmee
    samenwerkende huisartsen en
    verloskundigen en
    2. huisarts of verloskundige die over een WBOvergunning
    beschikt en is geregistreerd in de
    door de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV)
    respectievelijk de Koninklijke Nederlandse
    Organisatie van Verloskundigen (KNOV) opgestelde
    registers.
    Bijzonderheden: de verzekerde is jonger dan 36
    jaar en heeft hiervoor geen medische indicatie;

dus je hebt inderdaad maar recht op 1 echo in het 2e trimester, en verder niet. Het wordt wel van je eigen risico afgetrokken, dus uiteindelijk betaal je het nog zelf...

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Een echo ivm zwangerschap wordt niet van het Eigen Risico afgehaald hoor. Alle kosten ivm zwangerschap en bevalling, dus ook verloskunde en kraamzorg worden niet ten laste gebracht van het Eigen Risico.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik wou net zeggen de hele zwanger schap mogen ze niets van je eigenrisico nemen.daarnaats krijg je standaars de 12 en de 20 weken echo vergoed dit is zo verplicht door het rijk

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik wou net zeggen de hele zwanger schap mogen ze niets van je eigenrisico nemen.daarnaats krijg je standaars de 12 en de 20 weken echo vergoed dit is zo verplicht door het rijk

17. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    bloedonderzoeken gaan nu dus wel van je eigen risico af.
    ook als ze kweekjes moeten maken, en blaasontsteking onderzoeken.

maar die echos zijn wettelijk vastgesteld dat ze in het basispakket zitten.
    als dat niet zo was vind ik dat de vk dat ook met je zou moeten overleggen of je accoord gaat.

onze assistente van de vk weet er alles van, en als het niet klopt dan neemt ze zelfs contact op met de verzekeraar, ik zou dus gewoon even je praktijk bellen.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja oke maar zoals de het bloed onderzoek met 12 weken gaat bij mij niet af van het eigenrisico

19. linn26

linn26 Niet meer actief

Daar maak ik me niet echt zorgen om. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en prikt bloed, tevens als onderzoeken van urine op een blaasontstekening. Ze heeft me hierover verder niets verteld betreft eigen risico of iets dergelijks.

Volgende week moet ik naar de VK, ik zal het dan eens navragen voordat de echo wordt uitgevoerd :)

20. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Volgens mij gaat het WEL van je eigen risico af. Er is nu namelijk voor iedereen een verplicht eigen risico van 150 euro. Dat zijn de eerste 150 euro die je aan medische kosten maakt. Dus daar vallen echo's dan ook onder. De vk zei dit ook tegen mij. Dus bij mij wordt het wel vergoed, maar stiekem betaal ik het toch zelf.
    En verder las ik nog dat een termijnecho wel bij iedere zwangere wordt aangeboden, maar dat het alleen vergoed wordt als er een medische indicatie voor is. En als er geen bijzonderheden zijn, heb je dus geen medische indicatie.

Wel een beetje tegenstrijdige informatie allemaal. Wel jammer.

Deel Deze Pagina