Hoi mama’s en mama’s to be, Ik heb vorige week de glucose tolerantietest gehad en deze was helaas te hoog, Naar aanleiding hiervan bij de gynaecologe geweest en bleek ons meisje ruim 200 gram voor te liggen. Dit zou dus te maken hebben met de zwangerschapsdiabetes. Nou ben ik een driedaagse curve aan het bijhouden(bloed prikken en de waarde noteren). Nou wil ik graag weten wie dit ook heeft moeten doen en wat de waardes waren en wat de vervolg behandeling was op deze waardes. Ik ben namelijk bang dat mijn waardes te hoog zijn en heb echt geen zin om insuline toe te dienen en dat ons meisje natuurlijk ziek wordt van deze Z. diabetes. Graag hoor ik jullie ervaringen.
Hoi, Lastig is dat hè. Ik ben ook bekend met zwangerschapsdiabetes en ben ook benieuwd naar de waardes die in jullie ziekenhuizen gehanteerd worden twee uur na de gtt test. Bij ons was het afkappunt eerst 7.8 en nu 8.5.
In nn eerste zwangerschap heb ik ook z. diabetes gehad. Met 24wkn was dit goed met 33wkn kwamen ze na de 2e x prikken achter dat ik diabetes had. Ik moest ook 3x daags prikken en kreeg een internist en dietist om zo min mogelijk dingen eten en te drinken waar veel suikers inzat. De waarde was 8.6 net iets erboven. Nu ik weer zwanger ben moet ik volgende week ook een suikertest doen en rond de 30 weken weer.. Kijk vooral na de koolhydraten wat in het eten en drinken zit. Suikers vermijden lukt je toch niet helemaal want je hebt uiteraard ook 'iets' suikers nodig. Mocht je toch onzeker erover voelen zou ik dit overleggen met je verloskundige. * je baby word nadat ie geboren is gelijk getest op diabetes, en als het goed is word jij ook 1x in het jaar erop getest. Mn dochter was met de geboorte gezond en had geen diabetes, mijn waardes waren weer normaal na de bevalling
Hier ook zwangwrschapsdiabetes sinds 20 weken. Ik prik nog steeds om de dag ter controle. Maar met gezond eten piek ik nooit. Hier wordt gehanteerd: nuchter < 5.3 en twee uur na de 'grote maaltijden' Max 6,7. Beleid is bij mij dus gewoon gezond eten. Niet teveel koolhydraten. En anders langzame koolhydraten. Ik kan niet tegen witte rijst, witte pasta, witte wraps, teveel aardappelen, ik eet dus alles volkoren (langzame koolhydraten). Of ka brood. Veel yoghurt/kwark. In eieren kaas, vlees, vis en groenten zitten nauwelijks koolhydraten. Als je vragen hebt hoor ik het graag.
Hier idem de waarden, helaas blijft mijn nuchtere waarde te hoog dus spuit langdurige insuline en insuline voor de lunch en het diner. Moet mijn waarden 4x per dag prikken, bijhouden en 2x per week naar het zh mailen. Verder weet ik dat ik bij week 38 ingeleid word en de kleine 24 uur in het zh moet blijven en ze haar daar na kijken. Mijn meisje liep aardig voor maar sinds de insuline en mijn eten (waar ik over het algemeen rekening mee hou), is mijn kleine meid nog maar net iets groter.
Ik heb begin deze week de OGTT gehad, nuchter 5.5mmol en de waardes van 1 uur na het drankje en 2 uur na het drankje waren goed maar wel net onder het afkappunt. Nu wel de ‘molen’ in van diëtiste en diabetes verpleegkundige..... Laat het maar op mij afkomen! Kregen jullie ook een bloedsuiker meter vanuit het ZH mee? Zaten daar ook kosten aan verbonden?
Ik heb het opgehaald bij de apotheek. Meter heb ik zelf betaald. (Weet niet meer precies. Iets van 20 euro ofzo). Strips worden vergoed door zorgverzekeraar.
Bij mij vorige zwangerschap moest het nuchter onder de 4.8 zijn en 1 uur na de maaltijd niet hoger dan 7.8. Ik heb tijdens de verdere 16 weken ( test gedaan met 24 weken) niet 1 keer boven de 7.8 gepiekt. Heb me 1 x bij de dietist moeten melden en die gaf gelijk aan dat ik het goed onder controlle had. Dochter kwam ook zonder diabetes op de wereld. Nu mag ik over 2 weken weer de test doen en ga er eigenlijk al vanuit dat ik weer het stempeltje krijg, dus pas nu al mijn eten erop aan. De apparatuur, meter, strips, naalden alles werd bij mij vergoed door de zorgverzekering.
Ik heb 2 weken geleden de gtt gehad en alleen mijn nuchtere waarde was iets verhoogd. (Baby's zijn trouwens ook bovengemiddeld groot/zwaar) Gyn zegt je hoeft niet meteen naar diëtiste maar let wel op je eten. Hij wou me een prik apparaat meegeven maar dat zou me 150,- eigen risico kosten en vroeg of er niemand in mn omgeving een heeft om te lenen. Nee dus. Toen zei hij dan doen we over een paar weken opnieuw de gtt. Maar dat wil ik dus niet haha. Heb dus zelf via internet een apparaatje gekocht en hou nu af en toe wat waardes bij. Zo zie ik precies wat ik wel en niet kan eten. Helaas nog vaak waardes die aan de hoge kant zijn. Donderdag heb ik weer een afspraak en ben benieuwd wat hij ervan gaat zeggen. Hopelijk geen gtt meer maar diëtist zal ik niet aan ontkomen ben ik bang. Vinden jullie het ook zo moeilijk om weinig koolhydraten/suiker te eten? Ik weet echt nooit iets wat ik kan eten wat ik ook lekker vind en heb erge moeite ermee om in de avond niet te snacken/snoepen