hallo, ik wil graag informatie. Wij mijn man en ik schelen nogal kwa leeftijd, hij is 57 jaar en ik word over twee weken 32 jaar, wij schelen dus 25 jaar. nu is drie jaar geleden noah geboren, gezonde jongen alles goed. toen ik van hem zwanger wilde worden heb ik aan mijn huisarts gevraagd of leeftijd van mijn man wat uitmaakt. hij zei toen nee. toen ik zwanger was en bij de verloskundige kwam zei de ene dat het wel uitmaakte dat mijn man toen 54 jaar was en de ander niet. Als de vrouw een wat hogere leeftijd heeft maakt het wel uit maar bij een man niet. (meer kans op een niet gezond kind). nu heb ik in de loop van de jaren toch ook wel meer gehoord over leeftijd bij mannen dat dat risico heeft, maar weet er nog te weinig over. Ik heb nu een gelukkig gezond gezin, maar wil toch graag nog een hummeltje erbij en mijn man ook. maar ik twijfel nu wel een beetje. aan de ene kant noah is ook gezond en charlie caplin hoe je dat ook schrijft die was 80 en kreeg een gezond kind. kunnen jullie mij meer (advies) informatie geven. moet ik als ik er besluit voor te gaan geen testen doen? kortom wat kunt u mij vertellen. groetjes van nathalie moeder van noah
hoi Nathalie, het is wel zo dat een man minder vruchtbaar wordt als hij ouder is, maar dat is eigenlijk alles. Het kan dus wat langer duren voor je zwanger bent. De spermakwaliteit gaat wat achteruit in de loop der jaren, daardoor zitten er minder "goede zwemmers" bij. Maar 1 is al genoeg en het kan ook zijn dat je heel snel zwanger bent. Voor jullie allebei geldt: zodra je begint met zwanger proberen te worden, drink geen alcohol meer (dus ook je man niet), stop met roken, eet gezond, jij mag foliumzuur gaan slikken en leef regelmatig. Als je 2 of 3 keer per week vrijt heb je genoeg kans. Zodra je zwanger blijkt te zijn kan je man weer alcohol drinken als hij dat wil (jij niet!). Kijk ook eens op de website: www.zwangerwijzer.nl en www.zwangerstraks.nl Hopelijk ben je snel zwanger! Mirjam