onderzoek nav antistoffen in bloed

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Sabrin, Jul 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sabrin

Sabrin Actief lid

Nov 12, 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Ik hoorde gisteren van mijn vk dat ik antistoffen (anti c) in mijn bloed heb. Nu moet mijn man ook bloed laten prikken voor verder onderzoek. Ook heb ik een pasje gekregen die ik voortaan bij me moet dragen waarop staat wat afwijkend is aan mn bloed. Ik heb natuurlijk al heel wat op internet gelezen en vind het best eng allemaal. Zijn er dames die hetzelfde onderzoek hebben doorlopen? En wat was de uitslag?

Ik lees graag ervaringen van anderen.

grtjs,

Sabrin

2. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Maar welke antistoffen bedoel je meid?
    Ik heb gisteren de uitslag gekregen van rubella ( rode hond) en had ik ook antistoffen maar dat was net goed!
    Dus weet niet welke jij bedoelt.
    xxx

3. Sabrin

Sabrin Actief lid

Nov 12, 2009
    112
    0
    0
    zuid holland

Het is een antistof tegen een bloedgroeptype. Dus niet zozeer rode hond of een specifieke ziekte maar tegen een bloedsoort.

4. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

Aug 7, 2009
    461
    0
    16
    Ik had dit ook tijdens mijn zwangerschap, alleen werd bij mij anti k aangetroffen. Zijn antistoffen waar bijna niemand nog van gehoord heeft, omdat het weinig voorkomt en, belangrijker nog, weinig tot niks te betekenen heeft ;) Ik maakte me destijds ook wel een beetje zorgen. Mijn vriend moest ook bloed laten prikken en ik kreeg idd een pasje. Deze moet je altijd bij je dragen voor het geval dat je ooit een bloedtransfusie moet ondergaan. Ze controleren het bloed van je man om te kunnen bepalen welke mix van bloedgroepen en antistoffen je kindje waarschijnlijk heeft. Heeft je kindje bloedgroep c (naast de standaard hoofdbloedgroep, zijn er allemaal kleine subbloedgroepen waar je normaal weinig mee te maken krijgt), dan zou jij met je anti c wat bloedcellen van je kindje af kunnen stoten, waardoor deze bloedarmoede oploopt. Dus daarom willen ze dit even controleren, maar de kans dat het echt problemen geeft, is zeer klein hoor. Bij mij was de hoeveelheid anti k zo laag, dat het niet van invloed was op de zwangerschap en mijn kindje. Bij 34 weken zwangerschap hebben ze het gehalte anti k nog eens gecontroleerd bij mij, maar dit was niet gestegen, dus alles was gewoon prima.

Probeer je dus niet te veel zorgen te maken, waarschijnlijk is er niets aan de hand :)
    Overigens kreeg ik ook pas later uitleg over wat het allemaal te betekenen had; op het moment zelf kon de verloskundige er weinig uitleg aan geven, net als bij jou zo te horen.

5. Sabrin

Sabrin Actief lid

Nov 12, 2009
    112
    0
    0
    zuid holland

He muffinmeisje, bedankt voor je reactie. Ik heb idd niet veel uitleg gekregen. Ik heb alles zelf uit moeten zoeken waardoor veel vragen blijven bestaan. Fijn om te horen dat het allemaal goed ging bij jou. Hopelijk is er bij mij ook niet veel aan de hand. Tot die tijd vind ik het toch wel spannnend.

grtjs,

Sabrin

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Als je man die bloedgroep ook niet heeft, dan is er waarschijnlijk ook geen risico dat je kindje dat heeft. Heeft je man het wel, zullen ze jullie wel beter in de gaten houden..

7. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Zal dan idd de resusfactor zijn wat je bedoelt.
    Idd als eentje neg en de andere pos is moet je goed in de gaten worden gehouden.
    xxx

8. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

Aug 7, 2009
    461
    0
    16
    #8 muffinmeisje, Jul 9, 2010
    Last edited: Jul 9, 2010

Daar kan het idd mee te maken hebben. Vond net deze informatie in de brieven die ik destijds over mijn bloedonderzoek heb gekregen:

Voor de mensen zijn inmiddels honderden bloedgroepen bekend. Het bekendste zijn de bloedgroepen van het AB0-systeem en het Rhesussysteem (D, C, c, E, e), Minder bekend, maar eveneens van belang voor bloedtransfusies en zwangerschap zijn de bloedgroepsystemen Kell (K, k), Duffy (Fy(a) en Fy (b)), Kidd (Jk (a) en Jk (b)) en MNSs (M, N, S, s)

....

Indien een zwangere vrouw antistoffen heeft tegen een bloedgroep die op de bloedcellen van het kind aanwezig is, kan dit gevolgen hebben voor het nog ongeboren kind. Het bekendste voorbeeld is het zogenaamde rhesus D antagonisme. In dit geval heeft de moeder, die rhesus D negatief is, antistoffen tegen rhesus D dat aanwezig is op de bloedcellen van het kind (rhesus D positief). Deze antistoffen kunnen afbraak geven van de bloedcellen van het kind. Om te voorkomen dat er ernstige problemen ontstaan ten gevolge van antistoffen bij de zwangere vrouw is het van belang tijdig te weten of de zwangere vrouw bloedgroepantistoffen heeft en zo ja, welke. Indien de antistoffen van belang zijn voor de zwangerschap zal controle in het bloed van de zwangere noodzakelijk zijn.

9. huitje

huitje Bekend lid

Oct 18, 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Ik ben resus negatief. Het enige wat ik te horen heb gekregen is dat ik met 30 weken moet bloedprikken om te kijken of mijn lichaam antistoffen aanmaakt. Is dit het geval dan houden ze mij extra in de gaten. Verder zal er direct na de bevalling bloed uit de navelstreng worden gehaald om te kijken welke bloedgroep het kindje heeft. Heeft het kindje ook resus negatief dan is er niets aan de hand. Heeft het kindje resus positief dan krijg ik direct een injectie toegediend wat er voor zorgt dat mijn lichaam de aanmaak van antistoffen stop zet. Bij een tweede zwangerschap zal ik eerder in de gaten gehouden worden omdat dan mijn lichaam sneller antistoffen zal aanmaken. Omdat de kans op teveel antistoffen aanmaak toeneemt per zwangerschap raden ze mij aan om niet meer dan twee zwangerschappen te volbrengen.
    Misschien dat dit bij jou hetzelfde is?

10. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    IK heb het ook gehad enmoest toen opnieuw bloed laten prikken en werd mijn bloed vanuit mijn ziekenhuis naar A'dam gestuurd om speciefiek te laten onderzoeken , toen heel raar zaten er geen antistoffen meer in .....Vreemd maar ja .......
    Anders had ik ook een medisch paspoort gekregen .....

Nu mijn bevalling waarmin placenta niet vanzelf kwam en veel bloed verloor , bloedproef en weer antistoffen in mijn bloed , dus toen een spoedje naar de ok omdat er anders geen bloed voor mij was , dat moest dan weer bij een ander ziekenhuis besteld worden en kon wel ff duren voordat dat er zou zijn .............

11. Susan27

Susan27 VIP lid

Jan 14, 2009
    8,419
    0
    0
    Hier resus negatief met antistoffen A en W. Die antistoffen weten we sinds afgelopen maandag. Dinsdag avond heeft mijn vriend bloekgeprikt.
    Helaas nog geen uitslag bekend.

Zoals velen hierboven al schrijven blijft het afwachten.
    Als het veel anti stoffen waren had je echt allang bij de Gyn gezeten. Ik had in het begin van mijn zwangerschap helemaal geen antistoffen in mijn bloed. Dus bij mij is het in de loop van de zwangerschap gekomen. Hoe dat weet niemand.

@Huitje: dat je niet meer dan twee zwangerschappen mag volbrengen heb ik nog niet gehoord weet wel dat de antistoffen steeds meer worden idd.

Dat pasje is voor een evt. bloedtransfusie zodat ze weten welk bloed je wel of niet kunt krijgen ivm. die antistoffen.

@ Sabrin: maak je niet teveel zorgen dat is niet goed voor de kleine. Als het ernstig was had je allang in het ziekenhuis gelegen.

12. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
  13. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL

14. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    je hebt zoveel verschillende antistoffen en alleen als het gevaarlijk kan zijn zullen ze verder onderzoeken ..

15. Roos82

Roos82 Lid

Mar 24, 2010
    56
    0
    6
    Ik heb a negatief. Krijg over 2 weken een injectie van mijn vk. Voordat ik de injectie krijg moet ik naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken.
    Maar lees ik het nou goed? Dus als je negatieve bloedgroep heb moet je vriend ook bloed afgeven?? Mijn vriend heeft geen bloed laten prikken, ze hebben hierover ook niets gezegd.. :(

16. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel

dat was vroeger toch meer een probleem , nu kunnen ze de kindjes zo goed in de gaten houden en eventueel anti-d toedienen ......Als je kindje ook negatief is , is er niks aan de hand ..............

17. Serendipity

Serendipity Fanatiek lid

Feb 15, 2009
    2,397
    0
    0
    babyleidster
    zuid holland
    Hoi meiden, ik heb ook even mee gelezen en heb bloedgroep o negatief...
    Wat ik me afvraag... waarom worden de mannen niet standaard ook geprikt bij negatief?? Als de man negatief is, hoeven wij gaan anti d injectie en is de kans op antistoffen uitgesloten.

En ik vraag me af... wat als ik voor die 30w al anti stoffen in m'n bloed heb?? Ik ben er niet op getest nog volgens mij... pas bij 30w!

En ik heb wel gelezen dat antistoffen heel gevaarlijk kunnen zijn bij volgende zwangerschappen... dat de kleine in de buik al bloedtransfusie moet krijgen enzo... of dat je zelf na een bevalling volledige wisseltransfusie moet krijgen... zullen we de ernstige gevallen zijn!
    Blij te lezen dat hier veel positieve verhalen zijn, want na al dat lezen begon ik me ook wel een beetje zorgen te maken!

18. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel

aan het begin van je zwangerschap moet je bloed laten testen .......en daar testen ze ook de antistoffen , daar zijn ze er toen bij mij achter gekomen .............

Ligt aan welke antistoffen je bij je draagt of het gevaarlijk kan zijn en er zijn er zoveel ...................
    Vroeger was het veel gevaarlijker , nu houden ze het goed in de gaten .....................

Ik zou niet weten waarom ze de man niet standaard testen .....

19. Serendipity

Serendipity Fanatiek lid

Feb 15, 2009
    2,397
    0
    0
    babyleidster
    zuid holland
    Is testen op antistoffen standaard dan?? Dan zal het bij mij idd gewoon goed zitten! ;)

Ik zal eens na vragen waarom de mannen niet getest worden bij negatief... ben wel nieuwsgierig!

20. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    denk ik wel , want anders waren ze erbij mij ook niet zo achter gekomen ...............

Mijn man is positief dus dat was niet aan de orde............

Share This Page