20 weken echo: kun je aangeven bepaalde dingen niet te willen weten?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by beagle78, Nov 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    Ik vraag me af of je bij de 20 weken echo kan aangeven bepaalde dingen niet te willen weten.
    Even een voorbeeldje ter verduidelijking:

Ik lees bv. heel vaak over de softmarkers. Er wordt dan een softmarker gezien en omdat het er maar 1 is kan het waarschijnlijk geen kwaad,geen zorgen maken,geen vervolgonderzoek nodig bla bla bla.

Kan ik aangeven dat ik dit soort dingen dan ook niet wil horen/weten?

Ik ben nl. een vreselijke stresskip/hypochonder en dit soort dingen gaan bij mij een eigen leven leiden met veel onnodige stress als gevolg.

Als er echt wat aan de hand is waarvoor vervolg onderzoek nodig is wil ik het natuurlijk wel graag weten.

Zou dit kunnen? heeft iemand dit weleens besproken?

2. torrach le

torrach le Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    4,435
    1
    0
    ik denk dat je het beste even met het echo-bureau kan bellen hierover..

3. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    I know :).Dat ga ik t.z.t. ook wel doen natuurlijk maar het kan zijn dat er meer dames zijn met dit probleempje die de echo al gehad hebben.

Ik wacht nog even wat reacties af.

4. Chai

Chai Niet meer actief

Denk niet dat dit zomaar kan eigenlijk. Want ze zijn verplicht te vermelden wat ze met een 20 weken echo aan afwekingen vinden, als ze dit niet doen kunnen ze hier later voor aangeklaagd worden lijkt mij. Dus dan zou je een schriftelijke overeenkomst ofzo moeten hebben, waarin jij instemt dat je bijvoorbeeld niks wilt horen over een softmarker etc.
    Als je een streskip bent net als ik over de baby zou ik het lekker niet laten doen, al kan ik je wel aanraden in het ziekenhuis te bevallen dan.

Succes ermee!

5. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    #5 beagle78, Nov 19, 2010
    Last edited: Nov 19, 2010
    dat is nou juist het probleem. Bij mijn eerste hebben we het ook niet laten doen. Deze bleek later een groeiachterstand te hebben. Hier was echter bij de 20 weken echo nog geen sprake van geweest want we hebben met 23 weken nog een pretecho gehad waarop het kindje prima op groei bleek te zijn. De achterstand is dus pas later ontstaan.Bijna altijd na de 25 weken.

Maar nu bij de tweede loop ik bij de gyn ,en zal dus ook in het ZH bevallen, en wil ik toch die 20 weken echo. Ik heb een aantal weken in het zh gelegen en veel gezien en gehoord.
    Ik kan me aan mezelf niet meer verantwoorden om het niet te doen maar ik heb geen zin in onnodige stress want dat is juist zeer slecht voor de groei van dit kindje. pfff moeilijk hoor.

6. Chai

Chai Niet meer actief

Anders probeer je het, misschien hebben ze wel vaker schriftelijke afspraken gemaakt over dingen die mensen niet willen horen. Zonder dat lijkt het me niet haalbaar dus, want dan kunnen ze aangeklaagd worden.

7. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

Sep 24, 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je dit vlak voor de echo aangeeft aan degene die de echo maakt kunnen ze er misschien wel rekening mee houden. En dan bedoel ik dat ze niet alles hardop zeggen. Je krijgt bij een SEO (20wk echo) een papier mee waar alles op staat. Dan ligt het dus aan jezelf dat je hier niet in gaat zitten neuzen, maar bijv dicht plakt in een envelopje. En dat je met degene die de echo maakt afspreekt dat je alleen echte bijzonderheden wilt horen, maar de twijfelgevallen niet. Dus mocht het nodig zijn dat je door verwezen moet worden naar de gyn dat je het wel wilt horen.
    Ik zou het op die manier dan proberen. Zo'n 20 wk echo is natuurlijk niet voor de leuk. We kunnen hier in Nl blij zijn dat het gedaan wordt. Oke je wordt vantevoren misschien wel wat zenuwachtiger dan voor een normale echo. Heeft bijna iedereen wel. Maar ik vind persoonlijk niet dat dit op weegt ten opzichte van evt aandoeningen waar ze achter kunnen komen.

8. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    ik weet niet of het waar is van dat aanklagen... wel als ze het zouden zien en aan niemand zouden melden.... maar volgens mij is het in orde als ze inderdaad de uitkomsten netjes op het formulier zetten en jouw verloskundige dit krijgt... je kunt je ook afvragen of je misschien wat hulp zou kunnen krijgen bij je stres en onzekerheid.... want wat als je straks je baby een dagje niet zo goed voelt???? zit je dan meteen in de stress??? er komen nog een hoop stresvolle momenten aan... zou het niet fijner zijn als je die zelf op zou kunnen vangen??? nu kun je het misschien zo omzeilen... maar dan komt er misschien wel weer iets anders...

lijkt me zo naar als je je steeds zo,n zorgen maakt....

gr Jose

9. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Aanklagen???

Dat lijkt me de grootste onzin ooit!!

''Mevrouw de echoscopiste, ik klaag u aan omdat u mij niet verteld hebt dat mijn kind een vinger mist. Nu heb ik het kindje gewoon geboren laten worden omdat ik niet wist dat het een afwijking had. Als u het tijdig had verteld had ik 'passende maatregelen' kunnen nemen''???? :(:(:(:(
    Volgens mij kun je ook lang niet alles zien op een echo...

10. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    #10 beagle78, Nov 20, 2010
    Last edited: Nov 20, 2010
    Nee zo erg is het ook weer niet.In ben niet constant gestressed of bang maar ik weet dat ik in deze situatie,onder invloed van hormonen, wel weer eens aan de hobbel kan gaan zeg maar :) Heb wel een cursus gedaan om er beter mee om te gaan.

Het is niet nodig om alles te weten,zeker niet als je weet wat het met je kan doen. Ik ben nu eenmaal een stresskipje en zal dat altijd blijven. Ik moet er gewoon mee omgaan en het kritsch kijken naar de informatie die je tot je neemt is een goede stap :)(niet te verwarren met je kop in het zand steken want dat is het niet)

Ik vroeg me dus alleen af of dit uberhaupt mogelijk was.

11. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    2,629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik neem aan dat je van te voren wel kunt aangeven als er bijzonderheden zijn met het kindje laat het me wel weten, maar mischien is het wel belangrijk dat je goede uitleg krijgt zodat je er geen eigen verhaal van kunt maken en als je zelf zo'n stresskip bent dan zou ik wel altijd je partner meenemen maar misschien nog iemand anders zodat die ook hoort wat er gezegd is. Wat ik denk eigenlijk dat ze uit medisch oogpunt wel verplicht zijn om alles te zeggen, maar het gaat er meer om hoe ze het brengen. Dus je zou misschien kunnen aangeven dat je hypochonder bent dan weten zij ook dat je van een mug een olifant kunt maken even kort door de bocht gezegd.
    Overigens ik neem het je niet kwalijk hoor lijkt me een hele lastige stoornis. Tja en zoals vele zullen zeggehn probeer je niet te druk te maken.

xxx Joyce

12. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik snap wel wat ts bedoelt hoor. wij kregen van de week ook te horen dat ons kindje 1 softmarker had op het hartje. ze zij meteen dat we ons geen zorgen hoefde te maken. maar toch blijft het aan je knagen. en als het dan echt zo niest bijzonders was had ik het bij wijze van ook niet hoeven weten

13. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Wij hebben tegen de echografiste gezegd "we willen alles weten".
    Zij vond dat logisch. Ze zei dat je wel mocht aangeven het geslacht neit te willen weten, maar dat alle anderen dingen altijd wel gezegd worden. Als je het niet wilt weten, vind ze dat je neit naar de 20 weken echo moet gaan.
    Ik zeg niet dat ik dat vind, maar dat is wat zij zei.
    Verder nemen ze alles op een dvd op, voor hunzelf om juridisch in te dekken. Stel dat er vanalles te zien is wat fout is, er staat geen geluid op, dus dan lijkt het net alsof ze jou niks gezegd hebben als jehet niet wilt weten.
    Terwijl het dan wel al duidelijk is.

Waarom wil je wel de 20 weken echo doen eigenlijk?
    Ik vind die keus aan iedereen persoonlijk hoor. Wij wilden alles gewoon weten. Maar als je risico's neit wilt horen, omdat je je dan zorgen gaat maken, is het misschien handiger om geen echo te doen???
    Het is namelijk een onderzoek om te kijken of alles goed gaat met je kindje.

14. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    omdat ons eerste kindje qua groei ruim onder de p5 zat. Ik moet die echo nu gewoon doen.

15. Chai

Chai Niet meer actief

Ik wil nog even zeggen dat de echo ook daar niet per defintie voor bedoelt is. De echo is bedoelt om een indicatie te geven van de gezondheid van het kind. Maar geefd absuluut geen garantie voor een gezond kind als ze niks zien. Er kunnen ook nog dingen ontstaan na de 20 weken echo. Bovendien zijn er zat dingen die ze niet kunnen zien. Als ze iets vinden kunnen ze ook voor de geboorte vaak geen 100% diagnose stellen over hoe of wat precies. Het kan bijvoorbeeld vaak nogal verschillen in ernst etc..

@Beagle78 Als je bang bent voor groei achterstanden, kan je beter gewoon groei echo controles laten doen. Ik snap niet waarom je gyn je niet gewoon die keuze heeft voorgesteld al.

16. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Nee, het is geen garantie. Maar ze kunnen wel veel achterhalen. Hoe is het verder gaan met je kleine kindje?
    Ons kindje is bij 26 weken ook P5. Week later is ze al iets groter, maar nog steeds erg klein.

17. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Kun je anders niet vragen of ze gewoon helemaal niets zeggen en dat je liever met je gyn de uitkomsten bespreekt?
    Geen idee of dat mogelijk is, hoor, maar vragen staat vrij ;) Dan zou je met je gyn afspraken kunnen maken over wat je wel of niet wilt weten of hoe 'erg' alles is. Die kan je misschien veel beter geruststellen over alle kleine dingetjes die misschien gezien zijn...?

Nogmaals: geen idee of het een optie is, hoor, maar dat kwam zo in me op...

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Je ziet het verkeerd ;)
    Stel ze zien iets, bv zo'n softmarker. Er is waarschijnlijk niks aan de hand en de ouders willen het bij twijfel niet weten. Wanneer de echoscopist er in dit geval voor kiest om het niet te melden... maar als er vervolgens bij de geboorte iets verkeerd gaat dat met die softmarker te maken heeft, kan de echoscopist aangeklaagd worden omdat hij hier niet voor heeft gewaarschuwd.

19. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    Met 35 weken opgenomen en met 38 weken is hij geboren.Hij woog 2100 gram en was 48 cm lang. Daarna nog 2 weken ziekenhuis.Direct de couveuze in i.v.m. temperatuur en glucose maar uiteindlijk is het goed gekomen.Het is nu een lekkere opstandige peuter.

Share This Page