Hallo, Al vrij snel in deze zwangerschap kreeg ik last van mijn bekken. Op advies van mijn vk heb ik fysio gehad (deze is as donderdag de laatste keer). In het begin hielp de fysio nog goed, maar sinds een week heb ik weer veel meer last en kwam de pijn ook weer sneller terug. Afgelopen donderdag ben ik bij de vk geweest en haar advies was om max. halve dagen te gaan werken...als ik al weer aan het werk wilde. In overleg met mijn baas ben ik dan ook halve dagen gaan werken. Nu heb ik sinds dit weekend enorm veel pijn. Ik heb niks geks gedaan waardoor mijn bekken overbelast zouden kunnen zijn. Ik heb veel moeite met lopen en als ik heb gezeten en dan opsta doen de eerste stappen veel pijn aan mijn schaambeen. (Die pijn blijft tijdens het lopen, maar wordt wat draaglijker als ik een paar stappen heb gezet) Ook mijn onderrug (uitstralend over bil naar linkerbeen) en stuit doen veel pijn. Heeft iemand van jullie tips voor mij om de pijn wat draaglijker te maken en het lopen wat makkelijker? Ik hoef pas over 3 weken terug te zijn bij mijn eigen vk en donderdag deed het nog niet zo'n zeer...anders had ik het met haar besproken. Groetjes Chantal
Hoi Chantal, vervelend dat je er zo'n last van hebt, zeker als je nog een tijdje door moet. Het is een goed ding dat je al bij de fysio betekent bent en deze zal je echt goede tips en trucs voor jouw persoonlijke situatie moeten geven. Het is ook zo dat je niet meer zo veel kunt doen als fysio hoe verder jij zwanger bent. Het belangrijkste bij bekkenpijn is dat je rust en beweging goed afwisselt en niet te lang zit of loopt. Vaak is het zo dat je na opstaan even een minuutje moet bewegen eer je weer een beetje op gang bent, maar dat is wel normaal. Beperk inderdaad je werkzaam,heden en ben reëel; als je het niet meer trekt; stop met werken en neem rust en de tijd voor jezelf. Als je hiermee doorloopt, ben je straks misschien wel verder van huis. Draag strakke onderbroeken, niet meer stofzuigen of poetsen, op je zij uit je bed rollen, door je knieën zakken als je iets wilt oprapen, als je slaapt een kussentje tussen je knieën zodat je bekken op de meest normale stand staat. En verder is het gewoon een rotkwaal... Sterkte! Groetjes Brigitte
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga je tips zeker opvolgen. het werk kijk ik nog even aan hoe het gaat verlopen, maar als deze pijn zo blijft dan zit er denk ik idd niks anders op dan helemaal te stoppen...hoe vervelend ik dat ook vind voor mijn collega's (en ook voor mezelf). Ik heb van een vriendin van mij een bekkenband gekregen. Heeft het zin om deze te gebruiken of is het juist beter van niet om overbelasting te voorkomen? Ik vind het alleen een onhandig ding met zitten.
Een bekkenband kan een goede ondersteuning zijn bij bezigheden waarbij je normaal gezien meer last hebt van je bekken. Je moet hem dus ook alleen aandoen wanneer je denkt hem nodig te hebben. Dus ook niet langer dan een paar uur. Je spieren en banden kunnen er wat lui van worden, terwijl je deze wel bij de les wil houden. Dus je kunt het zeker proberen, maar met mate. Groetjes Brigitte