Ik had een vraag over strippen, vanmorgen is de vk langs geweest omdat het de hele nacht had "gerommeld", na onderzoek bleek het inderdaad alleen gerommel te zijn geweest, de baarmoedermond was wel wat aan het verweken en een klein betje ontsluiting, maar verder niets gebeurt. Nu is het geval dat ik erg veel last heb van vocht (mijn handen tintelen momenteel hele dagen al) en mijn voeten zijn ook zo dik dat zelfs de Grotere schoenen die ik had gekocht al niet meer passen. Dit is niet alleen vervelend, maar doet ook pijn. Ook begin ik steeds meer last van mijn bekken te krijgen (helft van de zwangerschap fysio gehad ivm b.i.) Ik heb dit allemaal wel door gegeven aan mijn vk vanmorgen. Als ik in zo,n geval zou vragen of ze zouden willen strippen, wat zou jullie keus daar in zijn, ik durfde het niet goed te vragen, want ik voel me dan al snel zo,n zeur, want ik zit nog niet eens op mijn uitgerekende datum (bijna) Kan ik beter wachten tot het spontaan dan begint (wanneer dat ook zou zjn) of toch vragen of ze dit willen doen. De volgende keer dat ik een afspraak heb ben ik 40 weken en 4dagen zwanger! Gr Carry
Hoi Carry, wie weet zet het vanzelf wel door, je hebt tenslotte al wat gerommeld. Per praktijk zijn er afspraken gemaakt over wel of niet strippen. Meestal laten we als verloskundigen de natuur zijn gang gaan en wachten gewoon af. Maar als je bijna 42 weken bent en je wilt graag thuisbevallen, dan proberen we het wel eens. Je mag er wel om vragen hoor, als je veel last hebt van je bekken is dat heel vervelend. Maar strippen helpt niet altijd. Soms rommel je een dag en nacht en dan valt het weer stil. Maar je kunt het proberen. Wat je ook kunt doen nu is nog eens vrijen (als je daar tenminste zin in hebt!). In sperma zitten stoffen die ook helpen om de baarmoedermond verder te laten rijpen. Ook kun je het hart van een verse ananas eten, en tonic of bitter lemon drinken. Hierin zit kinine en dat kan helpen om de weeën op te wekken. Ik wens je een mooie bevalling en hoop voor je dat het niet meer zo lang duurt! Mirjam