Hallo allemaal, Ben nieuw op het forum, en opzoek naar steun. Ben 24 jaar en ongeveer 12 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik was extreem blij met mijn zwangerschap, tot vanmiddag. Ik kreeg vandaag het resultaat van mijn combinatietest... wat bleek, ik heb een kans van 1 op 5 dat mijn kindje Down heeft. Ik ben helemaal overstuur en weet niet precies meer hoe ik nu verder moet. Mijn leven staat nu op zijn kop, en dat binnen een paar minuutjes. Ik weet het allemaal even niet meer.
Hoi Thalia allereerst welkom op dit forum. Jeetje dat is wel n risico, maar probeer te bedenken dat de kans dus 'maar' 20% is.. en wat is verder de bedoeling? Ga je n vlokkentest doen? Weet je al wat je wilt als t kindje toch t down syndroom blijkt te hebben? Ik hoop dat je naaste familie je goed steunt, want dit overweldigd je enorm natuurlijk.
Hallo, Gelukkig staat mijn familie en partner achter me, maar het blijft moeilijk. Ik wil zeker een vruchtwaterpunctie, al is het alleen om gerust gesteld te worden. Mocht de uitkomst daarvan negatief zijn.... dan weet ik het niet. Ik heb een broer die een achterstand heeft, en dat maakt mijn keuze moeilijk. Ik ben gek op hem en zou een leven zonder hem niet voor kunnen stellen, maar aan de andere kant weet ik ook hoe moeilijk het is. Mijn moeder heeft het moeilijk met het feit dat zij er eens niet meer zal zijn en zij dan niet meer voor hem zal kunnen zorgen. Dat is vooral mijn angst. Niemand die beter voor zijn/haar kind kan zorgen dan de ouders. Het is een moeilijke situatie
Welkom, en jeetje wat een schok moet dat zijn. Ik wil je heel veel sterkte wensen, weet je al voor wanneer de vp is gepland?
Pff moeilijk zeg. Ik zou alvast goed nadenken wat je wilt doen als je een negatieve uitslag van de vruchtwaterpunctie krijgt en tot die tijd ook vooral in je hoofd houden dat je nog steeds een kans van 4 op 5 hebt dat het geen Down is. Mijn collega had een kans van 1 op 6 en uiteindelijk heeft ze een prachtige gezonde zoon gekregen! In elk geval sterkte ermee.
Ook in zit erg in onzekerheid na echo vandaag over hartje. Ik wens jou veel sterkte en weet hoe zwaar het kan zijn voor je dus meid hou je sterk hoe moeilijk ook! Prbeer er vaart achter te zetten zodat je snel iets meer weet voor jezelf en jij je beslissing kan nemen wat deze ook zal worden! Sterkte!
Hallo, Bedankt voor de steun! Ik heb aankomende dinsdag een afspraak bij de gynaecoloog, om te bespreken hoe het nu verder moet. Ik moet in iedergeval nog 3 weken wachten om een vruchtwaterpunctie te kunnen krijgen, en daarna nog ong. 3 weken voordat ik de uitslag krijg. Dus in totaal moet ik 6 weken in onzekerheid zitten.
Gatver! Wat een rotbericht! Ja, en dan is 6 weken heeeeeeel erg lang. Ik had ook een verhoogde kans op een kindje met down. En in de weken dat ik moest wachten op de definitieve uitslag heb ik het naar de achtergrond proberen te schuiven, omdat ik toch niks kon doen. Maar toen ik uiteindelijk de uitslag kreeg was het alsof er een rotsblok (nou, zeg maar gewoon een complete alp) van mijn schouders viel. De kans dat het wel goed is, is 80%. En als je van iemand hoort dat diegene een ernstige ziekte heeft, maar de kans op volledige genezing is 80%, dan klinkt het opeens een stuk anders (althans, bij mij was dat zo). Heel veel sterkte!
hey meis, wat een rotnieuws! ik had met aidan ook kans van 1:50. dat is wel beter als bij jou maar toch belachelijk hoog voor iemand die 23 is. ik kan alleen zeggen luister naar je gevoel! mijn gevoel zei dat het goed zat en heb geen verder onderzoek laten doen. we hebben god zij dank een gezonde zoon! dus het is geen garantie! het is een kansbepaling. hou dat in je achterhoofd! denk ook na wat je wil als je kindje down blijkt te hebben. hou je het of laat je het afbreken? ik heb zelf ook een topic hierover geopend. al een tijdje terug maar misschien dat het je helpt in het maken van je keus. in elk geval wil ik je heel veel sterkte wensen!
Hoi Thalia, tjee, wat een rot nieuws. Bij onze eerste zwangerschap hadden wij ook een sterk verhoogde kans op een kindje met down. Ik ben 2 dagen volledig van slag geweest en kreeg vervolgens een sterk gevoel dat het goed zou zijn. Toch hebben wij gekozen voor vlokkentest. Wij konden heel snel terecht voor het onderzoek en binnen 5 dagen hadden wij een goede uitslag binnen. Ik zou het niet trekken om 6 weken in onzekerheid te zitten. Het is een lastige afweging die je alleen maar zelf kan maken. Veel sterkte met de keuzes die jullie moeten gaan maken.
Wat een vervelend nieuws, nu moet je goed nadenken of je een vruchtwaterpunctie wil doen want als de uitslag daarvan negatief is, dan sta je voor een heel moeilijke keuze. Veel sterkte ermee.
Meid, ik wens je heel veel sterkte! Al die onderzoeken van tegenwoordig is natuurlijk allemaal echt prachtig en bij veel vrouwen een uitkomst. Maar je wordt er ook vreselijk onrustig van? Ik ben 40 en ik heb een kans van 1:4600 dus een pracht uitslag en een jonge vrouw van jouw leeftijd heeft zo een groot risico! Hou wel in je hoofd dat het een "kansberekening" is en dat de vlokkentest of vruchtwaterpunctie je de definitieve uitslag zal geven. Ik wens je tot die tijd heel veel sterkte, gr. Nicole
Ik wil je morgen heel veel succes wensen in het ziekenhuis. (is morgen toch ?) Misschien heel makkelijk gezegd maar probeer toch te ontspannen, stress doet een ongeboren baby geen goed. Wat die test ook zegt het wil niet zeggen dat jou kindje het down syndroom heeft.. Die van mij was 1 op 4200 maar dat wil niet zeggen dat ik niet die ene ben. Ik duim voor je dat je super goed nieuws krijgt, laat je het ons even weten ?
hoi, wilde je even laten weten dat ik dit alles ook nog maar net heb meegemaakt en ik kan je vertellen dat bij mij alles positief was. ik wil daarmee zeggen dat het een kansberekening is ..niks meer en niks minder. Ok 1 0p 5 klinkt niet zo goed dat besef ik maar je hebt nog steeds meer kans dat je kindje gezond is dan dat het niet gezond is. ik heb samen met een aantal andere vrouwen hier een topic over exact dit , als je het es wil lezen staat het onder onderzoeken en echo's en dan vruchtwaterpunctie wie heeft het laten doen? ik wil je gewoon een hart onder de riem steken want ik weet hoe het voelt! vraag de sneltest aan als je dit nog op tijd leest dan krijg je na 3 dagen uitslag over de grootste testen! hou vol en als je vragen hebt kan je ze me altijd vragen, je kan me ook een prive bericht sturen. Doe maar waar jij je goed bij voelt! groetjes femke
En die onzekerheid is precies de reden waarom wij dus geen combitest laten doen, want dit is gewoon een afschuwelijk gevoel (ik weet het, ik ben mijn kind verloren nav slechte uitkomst op echo). Ik wens je veel sterkte met afwachten en hoop echt dat het allemaal vals alarm is!
Bij mij was de uitslag 1 op 15 dus ook best een hoge kans. Ik heb gekozen voor een vlokkentest want dan weet je veel eerder waar je aan toe bent en hoef je niet zo lang in spanning te zitten. Bij mij was het gelukkig allemaal goed, dus geen down. Ze hadden in het ziekehuis waar ik het heb laten doen een paar maanden eerder een vrouw die had een kans van 1 op 2 dus extreem hoog maar daar was gelukkig ook niets aan de hand! De combinatietest is en blijft een kansberekening, ik wens je veel sterkte en misschien is een vlokkentest ook een optie want dan zit je niet zolang in spanning maar dan moet je zo snel mogelijk een afspraak maken.