Hallo, Ik moet a.s woensdag voor de eerste keer naar de verloskundig. Maar ben nu al zo nerveus of alles wel goed is. Ik heb de afgelopen weken geen bloed ofzo verloren en ze zeggen altijd geen bloed geeft moed. Wat kan ik een beetje verwachten bij de eerste echo? Groetjes Brien
Hoi Brien, Hou er in eerste instantie rekening mee dat je misschien helemaal geen echo krijgt. Niet alle verloskundigen beschikken over zo'n (duur) apparaat. Je zal in ieder geval wel een doorverwijzing krijgen om een termijnecho te laten maken op heel korte termijn (maximaal 2 weken ongeveer). De verloskundige wil een aantal dingen van je weten. Hoe lang je bent, hoeveel je weegt (misschien weegt ze je wel). Dit is om je Body Mass Index (BMI) te bepalen. Een te hoge BMI kan aanleiding zijn voor een medische indicatie (> 30). Ze wil ook weten of en zo ja, welke ziekten er voor komen in de familie. Ook wil ze graag weten of je zelf dingen als rode hond, mazelen, bof e.d. hebt gehad. Als je het allemaal niet precies weet is, is niet erg hoor. Je wordt er ook op getest. Dan natuurlijk nog of je rookt, drinkt, drugs gebruikt etc. En belangrijkste: Hoe voel je je? Als ze geen echo doet, zal ze in ieder geval op zoek gaan naar het hartje van de baby. Hele goeie kans dat je deze dan kunt horen. Meestal willen ze ook een beetje bloed van je hebben of willen ze dat je een bloedonderzoek laat doen in het ziekenhuis. Mocht je wel een echo krijgen (ik hoop het voor je want dat is wel leuk). Dan gaat ze kijken hoe groot het vruchtje is. Met ruim 8 weken mag je verwachten dat je een kloppend hartje ziet (erg indrukwekkend). Verder is het een soort ET maar wel heel bijzonder want het is van jou! Aan de hand van de echo bepalen ze hoever je zwanger bent. Hopelijk komt dit overeen met je eigen berekening want dat is het gemakkelijkst. Zo niet, niet panieken...er mag wat (7 dagen) speling in zitten zonder dat er ook maar iets aan de hand is! Voor de mannen is een echo eigenlijk het leukste. Ik weet niet of jouw partner mee gaat. Je zou van te voren even kunnen bellen of je inderdaad een echo krijgt en dan zorgen dat je vent mee gaat... Hij zal erg onder de indruk zijn Verwacht niet dat je een half uur naar je kindje kan staren op de echo. De volgende zwangere staat alweer op de stoep dus verloskundigen kijken of alles goed is en dat is het dan. Vertrouw op je verloskundige! Zij zal altijd eerlijk zeggen wat ze ziet en / of vindt. Heel veel plezier en vooral je niet druk maken. Het klopt: geen bloed dan gaat het goed! Elle
Hoi Brien, Ik snap best dat je zenuwachtig bent. Maar het eerste bezoek aan de verloskundige is juist erg leuk. Bij de zwangerschap van mijn dochter voelde ik me bij het eerste bezoek aan de verloskundige ook echt zwanger. De spanning voor een echo is normaal ik had een termijn echo met 10 weken en was op van de zenuwen. Zelf een miskraam gehad en hierdoor was ik erg onzeker. Gelukkig gaat het vaker goed dan fout. Dus ga er lekker van genieten! Als je vragen hebt schroom niet ze staan nergens gek van te kijken!