Kleine afwijking nieren 20 weken echo. Ervaringen?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by janneke000, Apr 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Hoi!
    Wij hebben te horen gekregen bij de twintig weken echo dat er teveel vocht in haar nierbekken zit. Het ging toen om een grootte van 0.5 en 0.7 cm. Dit werd 'mild vergroot' genoemd. Er is ons toen ook verteld ons niet teveel zorgen te maken, omdat dit best wel vaak gezien word. Meestal trekt dit uit zichzelf weg.
    Helaas is bij de herhalingsecho van 30 weken gezien dat het vocht er nog steeds zit en nu ietsje meer is: 0.7 en 0.9 cm. Vanaf 1.0 cm noemen ze het echt 'vergroot'. Wat ik zover van de gyn heb begrepen is dat ze waarschijnlijk preventief antibiotica krijgt na haar geboorte ivm het verhoogde risico op blaasontsteking. Verder vond ze al mijn vragen nogal nutteloos, want 'ik moest me nergens zorgen over maken'
    Makkelijker gezegd dan gedaan... Ik wil graag weten wat ik allemaal zou kunnen verwachten straks, maar veel wilde ze niet zeggen. Ik vraag me af of er moeders zijn die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt met een vergroot nierbekken? Het schijnt dat dit (als het er nog steeds is bij geboorte) binnen het eerste jaar wegtrekt. Ik kan er maar weinig over vinden helaas... 15 mei hebben we een nieuwe afspraak en echo met een andere gyn. Ik hoop dat hij mij meer antwoorden kan geven. In de tussentijd ben ik erg benieuwd naar ervaringen!!

Groetjes, Janneke

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Wat een waardeloze gynaecoloog heb je gehad als ze je het gevoel heeft gegeven dat je vragen nutteloos waren :x. Voor haar mag het dan routine zijn, ze hoort toch te beseffen dat het dat voor jou beslist niet is.

Bij mijn zoontje was het precies eender, de waarden ken ik niet meer precies, maar hij was steeds met zijn hakken over de sloot door naar het vervolgonderzoek ;).

De reden dat ze het nakijken is van statistische aard. De meeste mensen met een licht vergroot nierbekken zullen nooit ergens last van hebben. Helaas zijn achterliggende oorzaken van een licht vergroot nierbekken wel verantwoordelijk voor 25% van de volwassen patiënten met nierfalen :( (voor alle duidelijkheid, de volwassenen waarbij de vergroting niet weggetrokken is).

Dan gaat het erom dat de urine langer in het nierbekken blijft staan, wat dan meer ontstekingen tot gevolg heeft.

Maar goed, mijn zoontje was dus ook 'door' bij de 30-weken echo. We kregen een preventieve antibiotica kuur mee voor na de geboorte. Deze hebben we nooit gebruikt, omdat hij na de geboorte in het ziekenhuis is beland (niets met nieren te maken, allemaal goed gekomen.) Naast die kuur kregen we ook een afspraak mee om 4 dagen na de geboorte een echo te laten maken in het ziekenhuis van zijn nieren.

Op basis van die echo werd dan het vervolg bepaald. In het ergste geval zou mijn zoon een antibiotica kuur voor 3 maanden krijgen, met eventuele vervolgonderzoeken. In het gunstigste geval was er geen verder onderzoek nodig. Uiteraard kwam mijn zoontje weer net wel in aanmerking voor vervolgonderzoek. Dat hield geen extra antibiotica in, maar een controle echo rond zijn eerste verjaardag. Daar bleek inmiddels alles 'normaal' te zijn :).

Die echo na de geboorte is niet vervelend voor je baby, mijn zoontje vond het allemaal wel best. Ook de vervolgecho was voor ons veel spannender dan voor hem, voor hem betekende het alleen dat hij met zijn rompertje omhoog stil moest liggen op een tafel, dat was alles.

Sterkte en ik zou gewoon weer je vragen stellen, bij ons is het met een sisser afgelopen, ik hoop dat dat ook voor je dochter zo zal zijn.

3. JoyofLiving

JoyofLiving Fanatiek lid

Apr 10, 2013
    2,571
    0
    0
    Bij mijn dochter werd dat ook gezien bij een echo van 13 weken. Bij 20 weken was dit dan wel weggetrokken, maar de echoscopiste vertelde toen dat het inderdaad niks ergs ofzo is, maar dat ze dan sneller een blaasonsteking zou kunnen krijgen. Dat was eigenlijk het enige. Dus denk dat je er inderdaad niet zoveel aandacht aan moet besteden, snap je bezorgdheid wel hoor. Ze zei ook, dat een van ons dat ook moest hebben omdat het een erfelijk iets was.

4. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Berte, ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie!! Dit geeft toch een beter beeld van wat me zo ongeveer te wachten zou kunnen staan. De grens van mild vergroot naar vergroot is op dit moment maar 1 mm, dus ik ga er eigenlijk wel een beetje vanuit dat we de preventieve antibiotica gaan krijgen. Ik was vooral benieuwd naar wat er na de geboorte eventueel ging gebeuren. Heel fijn dat je voor mij een beeld hebt kunnen schetsen! Dat maakt me toch ietsje rustiger :)
    JoyofLiving, ik vroeg mij inderdaad ook al af of 1 van ons zoiets dan heeft of heeft gehad... Ik heb twee grotere meiden thuis en die hebben allebei nooit iets afwijkends aan de nieren laten zien. Ik weet dat ik me niet teveel zorgen moet maken, maar toch knaagt er iets. Ze is gewoon niet 100 procent goedgekeurd, en dat stoort me nogal :p Maar gelukkig is er verder helemaal niets afwijkends gezien en zit haar neusje gewoon van voren en niet opzij ;) We gaan er gewoon positief tegenaan en we zien het wel!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
    Liefs, Janneke

5. kiwija

kiwija Lid

Nov 4, 2010
    69
    1
    8
    hallo,

bij mijn dochtertje werd dat ook geconstateerd tijdens de 20 weken echo, en was ook heel mild, de echoscopiste zei ook dat we ons er geen zorgen om hoefden te maken, en dat het na de geboorte waarschijnlijk al weg zou zijn.
    ze heeft ook echo's gekregen, maar omdat het zo mild was, deden ze er verder niks aan! alles is goed gekomen! heeft ook geen antibiotica gekregen.
    ;)

6. Amy32

Amy32 Bekend lid

Jun 28, 2010
    700
    76
    28
    Mijn zoontje heeft dit ook. Alleen bij ons werd het pas laat ontdekt, bij 39 weken. In tegenstelling tot jullie zijn wij heel goed begeleid, er zijn gelijk KA en kinderuroloog bijgehaald die ons alles hebben uitgelegd. En die ons gerustgesteld hebben.

Nu zijn we bijna 11 maanden verder en zo loopt het tot nu toe:
    Vanaf de geboorte krijgt ons zoontje antibiotica, zeer lage dosering, preventief. Toen hij 2,5 maand was hebben wij een echo gehad, werd bij hem katheter geplaatst en is hij onder een speciale rontgen geweest om te kunnen controleren hoe zijn nier werkt en of er urine terugstroomt uit zijn blaas naar de nieren. Dit was wel het geval, dus moest hij aan antibiotica blijven en onder controle bij uroloog.
    Een half jaar later zijn we opnieuw geweest, deze keer alleen een echo. Helaas is het niet bijgetrokken, dus moeten hij antibiotica voorlopig blijven gebruiken (totdat hij zindelijk is). Verder 1x per jaar terug naar uroloog.

Verder is het een kerngezond mannetje, dat verder niets mankeert: hij groeit goed, zijn ontwikkeling is ook meer dan gemiddeld.

Als je nog vragen hebt, mag je me altijd pb-en.
    Succes

Share This Page