Een navelstreng met 2 vaten in plaats van 3!

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Ikheid, Nov 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Hoi Meiden,

Afgelopen maandag hebben wij de 20 weken echo gehad, alles was goed met ons manneke, alleen zagen ze dat de navelstreng 2 vaten had in plaats van 3.. Hierdoor is de kans op hart- en nierafwijkingen groter en de het kindje kan hierdoor 'kleiner uitvallen'.

De nier- en hartafwijkingen zijn uitgesloten, alles was goed, ook lag hij tot nu toe qua groei goed op schema.

Wie heeft hier ook ervaringen mee? Of wie heeft er een kindje waarbij je een navelstreng had met 2 vaten? En is het kindje helemaal gezond?

Ik zou het erg fijn vinden om wat verhalen te horen en/of ervaringen te lezen!

Groetjes Ikheid

2. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Hoi Ikheid dat was zeker even schrikken he je haald je gelijk van alles in je hoofd.
    Ons mannetje heeft ook 2 vaten in de navelstreng. Met 20 weken lag ook hij goed op groei. Nu loopt hij achter op groei en krijgen we 3 dec weer een extra groeiecho om te kijken of hij niet verder zakt in de curve.

3. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    hoi hoi,
    ons kindje had ook een navelstreng met 2 vaten.
    ik ben alleen niet zo'n heel goed voorbeeld voor je maar zal toch in het kort vertellen hoe het gegaan is.
    ik was zwanger van een tweeling heb een miskraam gehad van 1 van de 2 met bijna 7 weken heb tot 20 weken fikse bloedingen gehad en toen dat eindelijk over was kregen wij ook te horen dat er maar 2 vaten in de navelstreng zaten.
    ons kindje heeft vanaf ongeveer 15 weken al iets achter gelopen op de groeicurver maar niks om me zorgen over te maken kon ze nog inhalen.
    ze was verder gezond bleek gelukkig uit de echo alleen de groei ging steeds verder achter lopen met de pret echo liep haar buikje zelfs 4 weken achter en de rest meer als 2 weken dus heb veel moeten rusten iedere 2 weken een echo met zelf altijd al het idee ik ret de 40 weken niet en dat dachten ze in het ziekhuis ook.
    mijn dochter is uiteindelijk te vroeg geboren met 34 weken 3 dagen met een gewicht van 1980 en 42 cm ze was dus zowel prematuur al dysmatuur.
    nu is ze 3 maanden en groeit als kool ze weegt nu 4280 dus al aardig wat.
    ik weet natuurlijk niet of het door de navelstrang komt of door de moeilijke zwangerschap en heb ook geen idee hoe groot ze was geweest als ik de 40 weken uit had gezeten maar in het ziekhuis zeiden ze dat ik mijn handje mag dicht kneipen als ze de 2500 gram zou halen met een goede 40 weken.
    ik kan alleen maar zeggen neem voldoende rust want dan groeien ze het beste en zo af en toe een echo om te kijken hoe het ervoor staat is ook niet verkeerd maar brengt een hoop zenuwen met zich mee vond ik zelf.
    succes veronique

4. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Hey Veronique zag je inboxje net. Heb je even terug gepbt. Jou kleine zat dus ook op de onderlijn ? De uk werd met 33 weken op bijna 1600 gram geschat.

5. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Hoi Linda!

Dat was idd echt schrikken ja! Ook al zei de gyn dat ik me absoluut geen zorgen hoef te maken, toch doe je dat..
    Ik heb vanaf week 30 ook groei-echo's om te kijken of ie op schema blijft qua groei.
    Wat hebben ze er bij jou van gezegd?
    Dus die van jou is nu al aan de kleine kant? Hoeveel?

Groetjes! En bedankt voor je reactie!
    Toch best 'fijn' om te weten dat ik niet de enige ben..

6. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Hoi Veronique!

Wat een heftig verhaal zeg, maar wel met een erg goed einde!
    Mijn zwangerschap verloopt tot nu toe zonder enige klachten, gelukkig.. Ook kon de gyn al zeggen dat ons ventje nu op schema ligt (met 20 weken) en dat ze dat vanaf de 30 weken extra in de gaten gaan houden met de groei-echo's. Wat je zegt; dat gaat weer de nodige stress met zich meebrengen, want je vraagt je toch steeds af of het allemaal wel goed gaat daarbinnen.
    Maar als ik dan jouw verhaal lees.. Je kleine meid veel te vroeg geboren en nu zo hard aan het groeien. Dat geeft me wel erg veel goede hoop mocht ons ventje op een gegeven moment achterlopen in zijn groei..
    Maar jouw dochter liep dus al achter met de groei bij 15 weken? En dat werd alleen maar meer en meer?
    Ze heeft verder ook geen aandoeningen aan hart en nieren? Want met 2 vaten is de kans daarop ook weer groter..
    En is ze extra in de gaten gehouden doordat ze een navelstreng met 2 vaten had? Wat doen ze dan?

Sorry voor de vele vragen! Zou het erg fijn vinden als je ze kan beantwoorden!

Geniet van je meissie!

Groetjes Heidi

7. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Ikheid jij loopt dus al bij de gyn.
    Goh ik weet nog goed die wachtdagen nadat ze hadden verteld dat hij 2 vaten had. Ik kon pas 4 dagen later terecht in het Zh en had van alles opgezocht op internet (wat je dus niet moet doen) Toen zat hij op het gemiddelde. Ik zou ook geen extra groeiecho`s krijgen zolang de vk dacht dat hij goed groeide.
    Met de controle met 29 weken lag hij nog een week voor op groei en dacht wij zie je wel straks krijgen we nog een reusje.
    Met 32 weken vond de vk mijn buik wat klein en voelde ze een kindje wat paste bij 30 weken zwangerschap. Ik heb daarom maandag een extra echo gehad. Onze kleine was met 33 weken bijna 1600 gram en zit daarmee nu precies op de onderlijn in de curve. Nu krijg ik 3 dec weer een echo om te kijken of hij niet nog verder zakt in de curve. Ik hoop dat ie een lekker groeispurt neemt zodat ik niet onder controle van de gyn hoef te lopen.

8. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Ja ik loop al bij de gyn i.v.m. een nierafwijking bij mij, wat trouwens niet erfelijk is, maar ze wilden het zekere voor het onzekere, vandaar dat ik doorgestuurd ben..
    Ik ga kei hard voor je duimen dat je manneke een enorme groeispurt gaat nemen!
    En als dat nou niet is, wat gaat dan zijn geboortegewicht zijn? En wat zijn de verdere consequenties? Hebben ze je dat verteld?
    Mij is alleen verteld me niet druk te maken, that's it!

9. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Als hij op de onderste lijn door blijft groeien zal hij rond de 2600 gram wegen bij de geboorte. Nog steeds erg klein dus.
    Je hoeft je ook niet druk te maken hoor. Deed ik ook niet tot de kleine minder goed ging groeien. Het komt voor bij 1 op de 100 zwangerschappen en er worden daarvan heel veel flinke baby`s geboren. Het was ook geen reden waarvoor in bij de gyn moest lopen dus dat zegt al heel veel. Ik mag ook gewoon thuis bevallen, tenzij ons knulletje straks te klein blijft.
    Als je er nog over wilt kletsen mag je me ook pb-en hoor. Of gewoon hier verder kletsen mag ook. Ik weet nog dat ik ook snel op zoek ging naar mensen die hetzelfde meemaakte of meegemaakt hadden.

10. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Ooh ok.. ik d8 dat je kindje dan sowieso kleiner wordt dan normaal als je een navelstreng hebt met 2 vaten, maar dat hoeft dus niet zo te zijn..
    Ik probeer er maar niet teveel bij stil te staan.. Is moeilijker gedaan dan gezegd. Maar goed!
    En dat je gewoon nog steeds thuis mag bevallen zegt ook genoeg, vind je niet?

Ik vind het fijn om hier wat over te kunnen praten, ook wetende dat je niet de enige bent en dat het eigenlijk allemaal reuze meevalt..

Wat een klein manneke.. 2600 gram! Maar bij Veronique heeft haar meid nu een inhaalslag. Die haalt gewoon alles in van wat ze in de buik niet heeft kunnen groeien. Mooi dat dat allemaal zo gaat..

Groetjes Heidi en een fijne avond

Nogmaals Veronique en jij... bedankt! :D

11. bebietje

bebietje Actief lid

Jan 6, 2007
    170
    0
    0
    Oh meiden, mag ik me hierbij aansluiten? ben ik blij met dit topic zeg!

Bij 18,3 weken kreeg ik mijn 20 wekenecho...een ventje waar alles op en aan zit...ietwat aan de grote kant (zo'n + 2 wkn)...MAAR 2 vaten dus. Daar ging de onbezorgheid van mijn zwangerschap.

Vorige week naar het Erasmus voor een GUO....hier gelukkig gerustgesteld, ventje wederom helemaal nagekeken...helemaal in orde, alleen afwijkende navelstreng dus. Wel adviseerde de gyn me op korte termijn bij mijn eigen gyn suiker te gaan prikken omdat ook hier weer blijkt dat ons manneke nu al erg groot is. Onze oudste zoon was ook heel flink (4205 gram) en als deze meneer zo door blijft groeien krijg ik hem er weer niet uit (vorige bevalling na 21 uur zelf proberen en volledige ontsluiting uiteindelijk ks).

Voelt tegenstrijdig dus...nu te groot en dalijk kans op groeiachterstand?

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Bebietje spannend he die tijd voor de uitgebreide echo. Ik heb die dagen om iedere dingetje kunnen janken. Zag alle doem scenorio`s al voor me. Als je zou googlen vind je veel dingen die je niet wilt lezen maar je leest ook verhalen van kids van ruim 8 pond die met 2 vaten geboren worden. Het hoeft dus niets te zeggen.
    Fijn he om ervaringen te horen. Toen ik een topic opende met 20 weken was er maar 1 iemand die het had meegemaakt. Nu kunnen we elkaar op de hoogte houden !
    Krijg jij nog extra groeiecho`s ?

13. brusje

brusje Fanatiek lid

Dec 26, 2008
    2,625
    241
    63
    ook ik had twee vaten in de navelstreng, ik heb me er geen zorgen bij gemaakt omdat alles er op het eerste gezicht goed uitzag. Kindje is normaal dan kleiner, maar die van mij liep met de 20 weken echo goed op schema Ook had ik polihydramnion, en dat geeft weer een groter kindje op en kan ook afwijkingen geven, ook dat zag er tijdens de echo goed uit. Kindje was nu groot voor leeftijd, en werd geschat tussen 7 en acht pond. Om eerlijk te zijn was ik nu wel blij met de twee navelstrengen, ik heb al een zoon met polihydramnion gehad en dioe was ruim 8 pond, met drie navelstrengen had ik dat risico ook. Gelukkig beviel ik een week te vroeg van een prachtige gezonde dochter van 3290 gram en 50 cm.

Dus meiden met 2 navelstrengen, het hoedt geen ramp te zijn hoor!

14. bebietje

bebietje Actief lid

Jan 6, 2007
    170
    0
    0
    @Linda84: Nou idd ik heb om ieder wissewasje zitten snikken. Heb ook gegoogled....wilde mezelf niet gek maken, maar wilde ook info...die avond storte ik in, manlief niet thuis en dus heeft een goeie vriend stevig op me ingepraat en me weer opgelapt. Na de uitgebreide echo was ik echt opgelucht en ik moet zeggen, voel me redelijk rustig onder het hele verhaal nu. Maar het echte onbezorgde dat ik bij onze oudste had heb ik nu niet (meer).
    Maandag moet ik naar mijn eigen gyn voor een nabespreking van de echo. Ik ga morgen even een lijstje met vragen opstellen want er zijn nog zoveel dingen die ik graag wil weten. En de groei echo's is er daar 1 van...dus dat antwoord houd je nog te goed.

15. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Hé Bebietje! Natuurlijk mag jij je aansluiten hier.. Ik had er een hard hoofd in toen ik dit topic opende, want ik d8 dat niemand zou reageren, maar het klintk raar.. maar ik ben gewoon erg blij met de verhalen en reacties tot nu toe!

Wij hadden afgelopen maandag de 20 weken echo, ik was toen 20 weken en 2 dagen zwanger.. Er gierde vanalles door m'n hoofd en hoopte zoooo dat ie helemaal gezond zou zijn.. Qua ons zoontje zelf scoorde hij een tien, alles was goed tot nu toe, maar dan die navelstreng met 2 vaten! Ik schrok me kapot, de gyneacoloog drukte me op het hart me geen zorgen te maken.. Ja, dat is makkelijk gezegd! Dat doe je toch!

Bij een navelstreng met 2 vaten erin is de kans op hart- en nierafwijkingen groter.. Maar dat is bij ons tot nu toe uitgesloten, alles zag er goed uit. Ook qua groei ligt hij goed op schema, maar toch krijg ik vanaf de 30e week om de 4 weken een groei-echo. Dit om de groei toch in de gaten te houden. Omdat met een navelstreng met 2 vaten de kans op een kleiner kindje groter is.

Maar wat jij zegt; die van jou is dus nu te groot? Dat is apart en dubbel.. Dus nu krijg je steeds controle om te kijken of ie niet te groot of te klein is? Maar verder was hij ook helemaal gezond? Dus het gaat nu alleen om de lengte bij jou?

Weet er trouwens iemand dat als er nu geen hart- en nierafwijkingen zijn gevonden dat alsnog kan vormen? Dus stel je gaat met de 30e week terug voor een groei-echo dat ze dan alsof een afwijking vinden, of kan dat niet?

Sorry voor mijn geklaag, gezeur en onzekerheid.. Maar ik denk er steeds aan!

Groetjes Ikheid en een dikke knuffel voor jullie!

16. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Dus ze was juist goed op gewicht?!
    Kreeg jij ook steeds groei-echos? En constateerden ze daar de polihydramnion? Of zagen ze dat tijdelijns de 20 weken echo?

Dus bij jou is het met een sisser afgelopen eigenlijk? Want ook jij had een navelstreng met 2 vaten, dus was er kans op afwijkingen en een kleinere baby.. Maar dit alles is op jouw dochtertje niet van toepassing toch?

Wat fijn iig dat ze helemaal gezond is zeg! :D Zo zie je maar dat het hartstikke goed kan aflopen en dat de gyn gewoon het zekere voor het onzekere neemt.. Maar die tijd daarvoor, mijn god! Echt zenuwslopend vind ik het! :x

Groetjes Ikheid

17. Mir75

Mir75 Actief lid

Oct 15, 2006
    113
    0
    0
    vrienden van ons hadden dit ook en hebben een kerngezonde dochter op de wereld gezet.

18. nikster

nikster Fanatiek lid

Sep 26, 2006
    1,434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    Hoi ikheid!.....

Ik heb het zelf niet meegemaakt bij mijn dochtertje!...
    Maar ik heb wel twee collega's gehad die het ook hadden! 1 bij beide kindjes en 1 bij haar eerste kindje!....
    Ze zijn alle drie helemaal gezond en wel geboren en zijn inmiddels 8-6 en 5 jaar!...

Liefs!

19. brusje

brusje Fanatiek lid

Dec 26, 2008
    2,625
    241
    63
    meestal gaat het juist wel goed hoor!, Maar in een enkele geval gaat het niet goed. 2 navelstrengen is een aanleg fout in het begin. als de 20 weken echo er goed uit ziet zou ik me niet te veel zorgen maken. en als je kindje kleiner is dan is het niet een totale ramp hoor, als het op termijn wordt geboren dan zijn de longen en de rest wel goed gerijpt. Ik kreeg geen extra echo voor de twee navelstrengen. Maar op mijn verzoek omdat baby groot was kreeg ik een extra echo, en toen bleek dat ik polyhydramnion had, wat letterlijk betekend veel vruchtewater, ik had net zoveel vruchtwater als kind. Wat ook weer kan lijden tot overmatig bloedverlies tijdens de bevalling. Wat ik had bij mijn zoon. Mar het is allemaal goed gekomen.
    Deze bevalling is echt heel goed verlopen en ik had weinig bloedverlies. De placenta was wel groter dan gemiddeld, normaal tussen 400 a 500 gram, die van mij was 630 gram dat verklaard ook waarom mijn meissie het zo goed deed in mij (van mijn zoon was ie zo'n 800 gram??? en mijn andere dochter gewone zwangerschap zo'n 450 dacht ik?
    Volgens mij geef ik nu info waar niemand wat aan heeft hihhi

Succes hoor, komt vast allemaal goed.
    En de verhalen op internet tja de negatieven verhalen worden natuurlijk opgeschreven omdat men het van zich af moet schrijven, dat maakt nogal een indruk als het niet goed is met je kindje vanwege 2 navelstrengen, maar er zijn ook miljoenen verhalen dat het wel goed gaat, maar dan wordt het veelal niet opgeschreven omdat men heerlijk geniet van hun brusje

20. brusje

brusje Fanatiek lid

Dec 26, 2008
    2,625
    241
    63
    ps, ik ging onder controlle onder de gyn vanwege polyhydramnion en niet vanwege de twee navelstrengen, en had ik het eerste niet had ik rustig thuis mogen bevallen.

Share This Page