Bij de 20 weken is gebleken dat mijn navelstreng maar 2 bloedvaten heeft ipv 3. Dit kan slecht ontwikkelde nieren betekenen en een groeiachterstand. Hoeft niet maar kan wel. De nieren zagen er goed uit en ze gaan de groei nu in de gaten houden. Maar vraag mij nu toch af of de werking van de nieren níet pas duidelijk is na de geboorte. Ja hij heeft ze alle 2 maar ze kunnen toCh niet zien of ze goed werken? Wie is hiermee bekend?
schoonzus van mijn zus haar baby had een nierafwijking was al tijdens het zwangerschap te zien, na de geboorte gelukkig te verhelpen met medicatie. Mijn nicht had ook 2 bloedvaten ipv 3 mijn nichtje was iets te klein (maar ook te vroeg geboren) en nu zou je dat niet meer zeggen het is een gezonde meid van 2 jaar......
Bij de 20 weken GUO is de gynaecoloog er bij ons meisje ook achter gekomen dat ze een SUA heeft (single umbilical artery). Ze heeft toen o.a. ook heel uitgebreid naar de niertjes gekeken, en de maag en de blaas waren mooi gevuld en de niertjes opgemeten, ze zag geen afwijkingen. We hoeven ons dus geen zorgen te maken. Wel krijgen we extra groeiecho's, maar dat is standaard wanneer je een kindje krijgt met 2 i.p.v. 3 bloedvaten. Het enige waar we rekening mee moeten houden is een verhoogde kans op vroeggeboorte of een groeiachterstand in het 3e trimester.
Bij ons werden bij de 20 weken echo ook 2 vaten in de navelstreng geconstateerd en vergrote nierbekkens, stond darana wel onder controle van de gyn maar ons meisje bleef lekker goed op schema. Nierbekkens leken ook wle bij te trekken maar er werd ons meteen verteld dat dit na de geboorte extra gecontroleerd zou worden. Ik heb het wel rustig aan gedaan vanaf dat momnet om te zorgen dat osn meisje zo goed mogenlijk kon groeien maar ze is altijd op het gemiddelde blijven zitten. Wel heb ik met 41 weken ( jaja soms blijven ze gewoon zitten ) gevraagd ingeleid te kunnen worden omdat ik bang was dat de placenta de vraga niet meer aan kon en het mis zou gaan, de gyn is daar in mee gegaan en ze is 2 dagen later geboren met 4045 gram We moesten wel een nachtje in het ziekenhuis blijven todat ze onderzocht kon worden door de kinderarts en 3 dagen later kreeg ze een echo van haar niertjes maar helemaal niets aan de hand. Ze is nu bijna 15 maand en ik heb nooit iets bijzonders gemerkt. Ze kunnen wel zien op hij goed plast en als dat gebeurt, dus als de blaas zich goed vult en ledigt, dan werken de niertjes ook goed
Dank jullie wel voor de reacties, stelt me wel enigzns gerust. Ze heeft niet naar de blaas gekeken alleen of hij 2 niertjes heeft en hoe groot die zijn.
Mijn echoscopiste zei dat normaalgesproken alle kindjes met 2 bloedvaten in de navelstreng gewoon gezond geboren worden!
Met een 20 weken echo wordt ook naar de blaas gekeken hoor, ze gaan alle organen bij langs maar hij zal dus waarschijnlijk goed gevuld zijn geweest en de nierbekkens (daar waar urine in kan blijven staan als ze te groot zijn) waren dus ook mooi klein. Ik zou me nergens meer druk om maken en vooral lekker rustig aan doen want het gebeurt 1 op 100 zwangerschappen dus het komt best vaak voor. Het is sinds de 20 weken echo bestaat dat ze het zien, normaal kwam met er alleen toevallig achter bij de bevalling als er op gelet was of iemand eens goed naar de navelstreng keek
Ze kijken bij een 20 weken echo wel altijd of de blaas gevuld is. De werking van de nieren kunnen ze een beetje afleiden van de grootte hiervan. Dus dat is wat ze met de echo in de gaten houden.
Hier een tweeling waarvan 1 maar 2 vaten heeft, "bijzonderheidje" zei de echoscopiste die het ontdekte, ze had hart en nieren al bekeken en niks bijzonders gezien, voor de zekerheid nog een keertje gecheckt. VK zei ook al dat het bij 1 op de 100 kinderen ofzo voorkomt en meestal geen gevolgen heeft. Ziekenhuis doet er verder niks speciaals mee, krijg toch al veel echo's omdat het er 2 zijn, maar naar hem wordt niet meer gekeken dan naar z'n broer. Hij is wel de kleinste van de 2 maar het scheelt bijna niks, broer groeit net boven de middenlijn. hij erop dus heel netjes voor een tweeling. En ze zitten al bijna 39 weken inmiddels dus ik verwacht geen gekke dingen bij hem.
Mijn zus had het ook. Ze heeft toen een extra echo gehad om de niertjes goed na te kijken. Niks mis mee. Week 30, groeiecho. Echter lag de kleine toen nog netjes op schema. Beetje klein, maar niet noemenswaardig. Ze is daarna met 35 weken bevallen, 1820 gram en 43 cm groot. Echt heel klein. Nu na bijna 3 weken ziekenhuis is hij thuis en een kerngezond kereltje!
Vrienden van ons ook..haar zoontje had er ook maar 2. Hij is wel erg vroeg geboren. met 30 weken,komt omdat hij niet meer groeide en er uit moest. Hij is kerngezond en helemaal geen afwijkingen aan zijn nieren.