uitslag combinatietest..

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mommy1989, 18 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommy1989

Mommy1989 Actief lid

4 nov 2011
    134
    0
    0
    Ik ben een thuisblijfmama van 2 prachtige zoons
    Zuid-Holland
    Hallo dames,

Daar zijn we weer met een verhaaltje. Vorige week had ik een onderwerp gepost met vergroote kans op down syndroom.

Nu zijn we inmiddels naar het Erasmus Ziekenhuis geweest voor een uitgebreide echo. Daar was een neusbotje geconstateerd,de kaaklijntjes waren goed zichtbaar en geen hartafwijkingen zover ze nu kon zien. Alleen wilde ze nog een bloeedvaatje horen in de buik van de beeb. Deze kon ze alleen niet goed horen omdat er een bloedvat overheen lag. Ze zeg als ik hem met de berekening meeneem op een goede manier is dekans 1:670 maar als ik hem meeneel met de berekening op een slechte manier is de kans 1:18.

Wij kunnen kiezen voor een vruchtwaterpunctie maar er was pas in week 17 plaats. Dus dat zou betekenen dat ik dan in week 20 de uitslag zou hebben, mn vriend zei al nou dan wachten we de 20wkn echo wel af omdat er dan ook nog naar meer afwijkingen gekeken zou worden en eventueel een guo echo?
    Dat de beeb een neusbotje & kaaklijntje heb is een goed teken volgens de echoscopiste, maar het kan voorkomen dat het dan alsnog een down syndroom is.

Ik twijfel nu toch wel of ik wel of niet voor de vruchtwaterpunctie zal gaan..
    Wie heeft er tips of ervaring?

XxX

2. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een onzekerheid en spanning.

Wachten tot de 20 weken heeft wat betreft down geen zin. Ze kunnen alleen zogenaamde softmarkers ontdekken dan en niet definitief aangeven of een kindje down heeft of niet.

Sterkte met jullie keuze.

3. lies276

lies276 Niet meer actief

wij hebben ook afgewacht tot de 20-weken echo.
    natuurlijk kunnen ze daar geen down op zien, maar idd wel de zgn softmarkers.
    wij hadden besloten dat als ze gekke dingen zouden zien, we alsnog meteen een vruchtwaterpunctie zouden laten doen.
    100% zekerheid heb je dan natuurlijk niet, maar wij konden daarmee leven.
    uiteindelijk bleek onze zoon helemaal gezond!!

4. jut

jut Lid

21 mrt 2012
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou je geen goed advies kunnen geven. Wil alleen even zeggen dat mijn gyn ook neusbotje etc specifiek aanwees. Kindjes met down hebben vaak. Geen of misvormd neusbotje.. ook komen bepaalde hartafwijkingen vaak voor. Goed nieuws en heel fijn dat dat goed is bij jullie kindje.
    veel stertke en succes toegewenst!

5. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Wij hebben wel gekozen voor een vruchtwaterpunctie toen bij onze derde een verhoogd risico werd geconstateerd. Wij wilden zekerheid omdat niet alleen wij maar ook onze andere twee kinderen er bij betrokken waren.
    Met alleen een uitgebreide echo krijg je geen uitsluitsel.

6. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

2 okt 2011
    1.564
    0
    0
    Ja lastig is dat he! Een vruchtwaterpunctie brengt risicos met zich mee. Maar van de andere kant, op een echo kunnen ze ook niet alles zien. En als ze dan twijfelen moet je nog een vruchtwaterpunctie doen en moet je nog langer wachten. is afwegen en kijken wat je wilt. Wil je zekerheid dan kan dat alleen met een vruchtwaterpunctie. Wil je afwachten en bekijken wat de 20wkn echo doet dat kan ook. Wij hebben, doordat er een verhoogde kans was op downsyndroom bij 18wkn al de echo gehad en daarna bij 20 wkn weer om vooruitgang te zien. Uiteindelijk hebben wij toen alsnog een vruchtwaterpunctie laten doen. Ik durfde het eerder niet omdat ik gewoon bang was dat het fout zou gaan als het wel gezond was. Helaas bleek ons meisje wel down te hebben. Maar op de echos konden ze het gewoon niet zeggen omdat het hartje er verder wel oke uit leek te zien. Pas met een vruchtwaterpunctie kregen wij zekerheid. Maar het is voor iedereen anders, doe wat jullie goed voelt.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

ik denk dat het belangrijk is om twee dingen van tevoren voor jezelf te bepalen:
    1) zou je een kindje met down willen "houden" of zou je de zwangerschap af willen breken?
    2) als je het kindje hoe dan ook wil laten komen, kun/wil je die onzekerheid tot het einde van je zwangerschap of wil je zekerheid, maar dan wel met een klein risico op een vroeggeboorte.

wij hadden destijds besloten om het kindje hoe dan ook te laten komen (ook al zag ik daar als een berg tegenop, omdat het om ons vierde kindje ging!) en durfden uiteindelijk na goede echo's af te wachten.
    de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het zeker tot de 20 weken echo erg stressvol is geweest en helemaal zorgeloos is deze zwangerschap ook daarna niet geweest.

8. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel weken ben je nu??
    Is er nergens anders eerder een plekje om een vruchtwaterpunctie uit te laten voeren? Bel even rond en vraag het ook aan je verzekering. (als je echt een vruchtwaterpunctie wil dan)

En idd wat wil je doen als dit kindje Down blijkt te hebben?
    Komt het in een van jullie families trouwens al voor?

9. Mommy1989

Mommy1989 Actief lid

4 nov 2011
    134
    0
    0
    Ik ben een thuisblijfmama van 2 prachtige zoons
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de reacties meiden.

Mijn zus heeft zelf een verstandelijke beperking maar dit is door zuurstoftekort bij de bevalling gekomen. Verder heeft mn vriend een neefje die down syndroom heeft.
    Ik zelf zou het kindje willen houden, maar ik moet ook aan mn andere 2 gezonde kinderen denken die zyn nu bijna 3 en net 1. Ik ben bang dat ik hun dan een hoop tekort ga doen. Mijn vriend wilt het sowieso niet, maar hij zegt ook ja als op de echos alles goed is en het blijkt bij de geboorte niet zo te zijn ja dan is het jammer.

Ik twijfel gewoon heel erg of ik een vruchtwaterpunctie wil laten doen.
    Een groot deel van mn verstand zegt ja is wel duidelijkheid en een kleine deel zegt nee we wachten het wel af.

10. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0
    allereerst heel veel sterkte met de beslissingen die je moet gaan nemen, volg je gevoel en denk idd aan je hele gezin. Maar wat ik steeds mis in dit gesprek is dat het niet alleen gaat om het risico op down, ook trisomie 18 en 13 worden getest, die kindjes zijn helaas niet levensvatbaar over het algemeen.

Ik weet niet hoe dat komt maar lees het hier zo vaak dat een combinatietest of punctie alleen lijkt te gaan om down terwijl er zo veel meer aan de hand kan zijn. En eerlijk gezegd ook dan weet je niet alles. Een collega van mij is vorig jaar bevallen van een jongetje met het noonansyndroom , dat kwam niet uit de punctie... (wel was er het 1 en ander te zien op de echo w.o een dikke nekplooi die bleef en een hartafwijkling)

Wat is dus eigenlijk wil zeggen, je weet het nooit helemaal zeker....

Hier hebben we het net zoals jou man het wil doen gedaan, vaak een echo en een medische echo in leiden met de 20 weken, pas als daar echt iets uit zoou komen zouden we een punctie doen, nu wil ik dat graag weer zo.

Deel Deze Pagina