Wel of geen combinatietest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Zoesje, 20 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Hebben jullie wel of niet voor een combinatietest gekozen?
    En waarom?

Bij mijn zoontje hebben we het wel gedaan en werd het toen vergoed.
    Volgens de vk kan het niet kloppen dat ik die vergoed kreeg omdat ik nog lang geen 36 ben. Dit was in 2012.
    Kan dat aan mijn verzekering hebben gelegen?
    Misschien heel stom, maar ik twijfel nu omdat ik niet zeker weet of we het zelf moeten betalen. Het is toch maar weer "even" een bedragje..

2. Nobely

Nobely Actief lid

13 nov 2015
    442
    1
    18
    NULL
    NULL
    Kan inderdaad aan je verzekering liggen. Wij kregen hem ook vergoed.

Wij hebben hem laten doen, om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Ik was achteraf erg blij, omdat het een hoop rust gaf.

3. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Ik denk idd ook dat het me rust kan geven! Of juist niet natuurlijk, maar proberen van het goede uit te gaan!

Volgens de vk kan het zelfs niet dat het aan de verzekering ligt :p
    Ik kan hierover online niets vinden, denk dat ik morgen even ga bellen voor de zekerheid..

4. Nobely

Nobely Actief lid

13 nov 2015
    442
    1
    18
    NULL
    NULL
    Nou dan heeft ze het mooi fout. Wij zitten bij CZ ik weet ook dat ik de enige niet ben, want ik heb er meerdere over gelezen. Wij konden de bon gewoon declareren. Misschien dat je omdat je maandelijkse kosten hoger zijn het uiteindelijk zelf betaald, maar dat kun je natuurlijk over alles zeggen.

Het gaf inderdaad rust omdat het tot zover "goed" leek te zijn. Maar het lijks mij sowieso fijn te weten wat je ongeveer kunt verwachten.

5. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Als je morgen belt naar je zorgverzekering weet je het zeker.

Ik kreeg hem niet vergoed maar heb hem wel laten doen. Niet alleen voor onszelf maar ook met het oog op onze oudere kinderen. Ik wil dat deze kleine man een aanvulling is voor ons gezin, geen invulling omdat alles op in het teken zou komen te staan van hem.
    Natuurlijk kan er later nog vanalles voordoen, maar het heeft mij wel rust gegeven dat een aantal zaken zo goed als uitgesloten zijn.

Tegenwoordig is de leeftijdsgrens van 36 ook losgelaten. Ook vrouwen van 36+ betalen nu gewoon voor de test.

Succes met je beslissing.

6. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Wat zeg je dat mooi :) Een aanvulling en niet een invulling. Dat vat ook mijn gevoel en beweegredenen samen.

Ik ben aanvullend verzekerd bij CZ. De echo viel wel onder de vergoeding, geloof ik, maar het bloedonderzoek viel onder het Eigen Risico. Dacht ik hoor :(

7. Annemiek125

Annemiek125 Niet meer actief

Bij mijn zoon heb ik het niet gedaan. Kreeg het niet vergoed, het zit niet in onze familie en was 20 jaar toen ik zwanger was. Daarnaast komt ook dat we het kindje denk ik toch wel hadden gehouden.

Met mijn nieuwe partner hoop ik snel zwanger te worden en dan weet ik nog niet of we het laten doen, weet niet hoe mijn vriend ertegenover staat.;) hij is 31 en ik 24 en weet eigenlijk niet of de leeftijd vd man meespeelt? Of alleen de vrouw?

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij hebben het bij alle vier niet laten doen, echt grote afwijkingen en levensbedreigende dingen zien ze vaak wel op de 20 weken echo

Daarbij maakt een kindje met down het gevoel voor ons niet anders, het kindje zou sowieso komen en tijd qua voorbereiding om eraan te wennen hadden wij niet nodig voor ons gevoel.

Daarbij kwam het niet voor in familie en was ik nog maar 19 20 23 en 25 toen ik zwanger was en dat maakt een keuze maken misschien ook wel makkelijker

Als jij eigenlijk een combinatie test wil maar het jou alleen financieel tegen houd zou ik even met de verzekering bellen, die kunnen je vast vertellen of je het vergoed kunt krijgen of niet

9. Veera

Veera Niet meer actief

Nee niet gedaan, was pas 19 dus lekker jong en gezond.
    En als er wel wat was, was ze alsnog welkom geweest.

10. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Wij hebben de test wel laten doen, omdat we bij trisomie 13 (Patau) & 18 (Edwards) de zwangerschap zouden afbreken. Er wordt niet alleen gescreend op Down zoals ik hier vaak op ZP lees.
    Ik denk dat het niet moet uitmaken of het je wel of geen geld gaat kosten (als je het kunt betalen). Als een test je een prettiger gevoel geeft dan doen. De uitslag is een kansberekening. Ook als je jong bent kun je een kind met een afwijking krijgen (lees hier namelijk nogal eens 'ben jong, dus niet nodig').
    Je kunt ook de 20wk echo afwachten. Succes met een beslissing maken!

11. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Klopt, maar vaak worden grote afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn wel op de 20 weken echo gezien waarna je als nog testen kunt laten doen.

12. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    @pinkflower ja precies er wordt ook op de andere afwijkingen gecheckt. En het kan idd bij elke leeftijd voorkomen dus dat neem ik ook niet zozeer mee in de afweging.
    Wat een grotere rol speelt is dat vl z'n zusje is overleden na een paar jaar aan de gevolgen van ernstig downsyndroom. Het is geen erfelijke variant. Maar zet je wel aan het denken wat voor leven zo'n kindje kan hebben. Al kan het ook heel goed gaan en de beperking nihil zijn. Maar dat weet je beide nooit natuurlijk.

Wachten tot de 20 weken echo denk ik nu het meest aan omdat er geen aanwijzingen zijn die zeggen dat er meer kans is dan gemiddeld opdat er iets niet goed is.
    Maar aan de andere kant, weet ik het liever eerder als er iets mis is dan later. Stel dat het dusdanig erg is dat de levensverwachting laag is tja.. M'n gevoel zegt dat het goed zit, maar dat zegt ook niks 🙈

13. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
  14. Bien1990

Bien1990 Fanatiek lid

8 okt 2015
    1.089
    391
    83
    Wij hebben besloten de combinatietest niet te doen.
    Ons geeft een kansberekening veel onrust. Daarnaast las ik op de website van het rivm dat bij de leeftijdscategorie waar ik onder val er in 20% van de gevallen een goed resultaat uit komt, terwijl het kindje alsnog een afwijking heeft. Wij laten de 20 weken echo doen en zien dan of er eventuele afwijkingen te zien zijn. Daarnaast houden we er in ons achterhoofd gewoon rekening mee dat een kindje iets kan hebben, dit kan zich ook nog later openbaren. Voor ons geeft dit het meeste rust, maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Luister vooral naar je eigen gevoel en wat jou het prettigste lijkt, maar laat geld niet de reden zijn om het niet te doen...

15. Kleinmensje

Kleinmensje Niet meer actief

Wij hebben het niet laten doen, zoals een aantal ook al zeggen bij de 20 weken echo zien ze ook al veel.. En zekerheid van een gezond kindje heb ik pas als het op mijn buik ligt 😃 (Ben geen doemdenker, maar afgelopen tijd veel nare verhalen gehoord in onze omgeving)

16. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Wij hebben bewust gekozen om het niet te doen.

Het is een kans schatting die ze maken, waarna je een extra test kan laten doen met kans op een miskraam.

Ons kindje was sowieso welkom. Dus de kans dat het toevallig een risico kindje is met extra kans op een test met dus kans ook een miskraam zag ik totaal niet zitten. Zou me zoveel stress geven.

Het geld was overigens geen probleem. Maar meer dat ik zou gaan paniekke voor niets, of stel het is wel zo dat er wat mis is met de kleine meid (wat we natuurlijk niet hopen) dan alsnog is ze wel onze kleine meid en gaan we er het beste van maken!

Dus nee hier niet gedaan. Ik ben trouwens wel nog redelijk jong dus dat speelde ook wel een klein beetje mee in de keuze, en in de familie is verder ook niets bekend.

17. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Ik kreeg het ook niet vergoed en vond 160 euro te veel geld voor een kansberekening. Ik heb in het UZA in Belgie de NIPT test gedaan voor 390 euro. Die is betrouwbaarder dan een combinatietest. Het blijft een persoonlijke keuze uiteraard.

18. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Wij hebben het bewust niet gedaan
    Ik zou het ook niet willen weten
    Een kindje met down is net zo welkom
    En ik zou een kindje met Down nooit weg laten halen
    Dus heeft het ook geen zin om de test te doen
    En het is een schatting
    En soms doen ze dan een vervolg onderzoek een punctie met kans op een miskraam
    Dan heb je ook kans op een miskraam van een gezond kindje
    En ik heb zoiets van de 20 weken echo zegt genoeg en zijn daar hele ernstige afwijkingen op te zien kun je altijd nog beslissen
    Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk daarin is iedereen vrij
    Ik vind het wel goed dat ze het aanbieden
    Maar ik vind het niet goed dat ze deze test willen gaan verplichten
    Iedereen moet hierin een vrije keuze hebben

19. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Verplichten kunnen ze het toch nooit? Het gaat ons ook niet zozeer om of we wel of niet iets met de uitslag zouden willen doen en het is niet enkel screening op down zoals ik veel lees!

Zoals het nu lijkt doen we het niet want ik zou geen punctie willen laten doen met kans op miskraam, is me te risicovol!

20. Happy91

Happy91 Bekend lid

4 aug 2014
    908
    247
    43
    Niet laten doen.. ik ben vrij jong, niets in de familie. En daarbij, het is maar en kansberekening.
    Een kindje met Down zou absoluut ook welkom zijn, vandaar de afweging gemaakt om het niet te doen.

Deel Deze Pagina