Gelijk door naar de vlokkentest of vruchtwaterpunctie?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Sooner, 16 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    In verband met het feit dat ik 36+ ben en dat een combinatietest kansberekeningen geeft en geen zekerheid, heeft onze verloskundige ons aangeraden direct voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te gaan. Mijn moeders jongste zusje had down-syndroom, mijn oma was ongeveer 45 toen ze haar kreeg. Ze is jong gestorven. Dat speelde misschien voor mijn vk mee.

Ze heeft voor ons een afspraak geregeld in het ziekenhuis voor een soort van intakegesprek.
    Dit is alleen om uitleg te krijgen en vragen te stellen.
    Daarna mogen we natuurlijk helemaal zelf beslissen.

Er floepen steeds van allerlei gedachten door mijn hoofd:
    -als je een kansberekening krijgt van bijvoorbeeld 1 op 350, dan weet je eigenlijk nog niets.
    Maar ook niet als je een kansberekening krijgt van 1 op 90 of 1 op 3500. Want die 1 kan natuurlijk in alle gevallen net jouw kindje betreffen.
    Dus ben ik gerust genoeg als ik die vt of vwp afsla en dus in eerste instantie alleen een combitest doe? Dan ben ik straks weer weken verder en moet ik alsnog een vt of vwp doen. Dus wat ben ik er dan mee opgeschoten?

-als je een vt of vwp krijgt, heb je kans op een miskraam en we hebben er 3 jaar op gewacht om zwanger te worden. Maar die miskraam is ook maar een kans van 3 a 4 op 1000. En dan heb je wel zekerheid.

Ik neig nu heel erg naar een vlokkentest, dan ben je er heel vroeg bij en heb je veel zekerheid.

Ik weet wel dat ik zelf die beslissing moet nemen, maar ik ben wel heel benieuwd naar jullie mening.

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    De keus zul je inderdaad helemaal zelf moeten maken. Wij hebben nu niets laten testen. Als ik echter van jouw leeftijd was, had ik dit denk ik wel laten doen.

3. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    De kans van een mk is 3 tot 4% dus dat is 3 tot 4 op de 100. Daarom zou ik er nog even goed over nadenken wat je wilt. Bedenk wat je zou doen met een "negatieve" uitslag, misschien helpt dat ook al voor je beslissing of je toch eerst een combitest laat doen.

Mijn vk zei trouwens dat een combitest rond de 12 weken gedaan wordt en zie dat jij al 33 weken bent, maakt dat niet uit verder?

Succes

4. Iosola

Iosola Fanatiek lid

22 okt 2008
    1.010
    0
    36
    Italia
    Hey!

De kans op 'n mk bij een vwp is idd 3 a 4 % maar als je voor en na de punctie magnesium inneemt (voor je spieren, dus ook baarmoeder) en na de puntie voldoende rust neemt word dat risico alleen maar verkleint + dat de percentage een globale is, misschien zijn er bv meer mk in roemenie maar minder in NLmaar een vb.
    Ik heb er hier dus wel 'n vwp laten doen, na uitslag van combitest (is hier in Italie verplicht, uitslag was trouwens 1:407, wat betekent dat wij de vwp zelf hebben betaald aangezien we geen risico waren).
    Ook ik was in het begin erg bang voor een mk maar zoals je ziet is het allemaal goed gekomen, na de magnesium en de verplichte 3 dagen rust!
    Het blijft een moeilijke beslissing.... Succes ermee!

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik zou 100% ZEKER de combitest eerst doen.. wie weet heb je kans 1 op 1500, dat is zooo klein ( zet maar eens 1500 puntjes op papier en 1 ervan heeft down)
    die kans is dus veel en veel kleiner dan 4 op de 100 dat je een miskraam krijgt bij een vruchtwaterpunctie of vlokkentest wat overigens niet de leukste onderzoeken zijn,

stel je kans is 1 op 50 ofzo dan kan je nog altijd bijv een vlokkentest met de week 14 of een vruchtwaterpunctie met week 16 doen..

nu doen ze de vruchtwaterpunctie/vlokkentest ook niet eerder ook al heb je geen combinatietest gedaan, een vlokkentest wordt altijd rond de 14 weken gedaan en de vruchtwaterpunctie rond week 16 gedaan ongeacht je een combitest hebt gehad of niet..

,,Dan ben ik straks weer weken verder en moet ik alsnog een vt of vwp doen. Dus wat ben ik er dan mee opgeschoten?''

naar mijn mening veel.. stel je hebt een superlage kans van 1:2000 ofzo dan zou ik echt geen verder onderzoek doen, dan is de kans zóó klein op down.. maar stel je hebt kans 1:5 dan weet je ook zeker dat je er misschien goed aan doet verder te onderzoeken

heb je voor jezelf wel besloten of je een kindje met down zou houden? stel je zou het houden dan zou ik sowieso geen verder onderzoek doen..

''Maar ook niet als je een kansberekening krijgt van 1 op 90 of 1 op 3500. Want die 1 kan natuurlijk in alle gevallen net jouw kindje betreffen.'

ik denk eerlijk gezegd dat als je je al zorgen maakt bij de kans van 1:3500 of je kindje down heeft en dan een vwp of vlokkentest zou doen, je je ook zorgen kan maken of je kindje mischien een lichamelijke afwijking zal hebben, wat bij 3:100 zwangerschappen voorkomt. Dat zou dan nog realistischer zijn.. dus ik denk dat je voor jezelf wel realistisch moet blijven wat een risico is. Ze zeggen eigelijk niet voor niks dat je onder de 1:250 géén verhoogd risico hebt en verdere onderzoeken niet nodig zijn

6. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Dank je wel voor jullie info. Fijn om te lezen.
    Ik heb in mijn informatie staan dat de kans op een mk 0,3 tot 0,5 is, dat is dan 3 a 5 op de 1000. Dus dat scheelt toch nog wel veel. Ik zal het woensdag nog even goed vragen.

@iosola, in italie zal wel meer anders gaan he? Ook verplicht in het zkh bevallen?

@lotte, ik ben nog maar 9 weken zwanger hoor ;)

7. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    @daantje, jouw reactie had ik nog niet gelezen.
    Heel verhelderend!!! Ik ben weer een stukje verder gekomen. Dank je wel!!!

8. SeaShell

bij de vwp is er een kans van 0,5% (1 op 200) of 5 op de 1000 ( net hoe je het bekijkt) dat er door de punctie zelf een miskraam volgt. Dit risico is iets kleiner dan het risico van de vlokkentest.

Bij de vlokkentest is er ongeveer 1 tot 2% kans (1 op 50) op een miskraam
    1 tot 2 percent bij de cervicale vlokkentest (via de vagina), bij de transabdominale vlokkentest (via de buikwand) is het risico iets lager.

Deze kansen op miskramen zijn beduidend hoger dan misschien je kansberekening is, daarom zou ik eerst voor een combitest kiezen.

groetjes Daantje

heel veel succes bij je beslissing!

9. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    In de info die ik heb gekregen van het ziekenhuis en in de boeken staat 3-4 % :(

Ik keek bij de verkeerde banner haha sorry :oops:

10. Iosola

Iosola Fanatiek lid

22 okt 2008
    1.010
    0
    36
    Italia
    @ Sooner, ja moet ook hier in het ziekenhuis bevallen, maar had toch niet thuis willen bevallen.
    Vind het ziekenhuis een veiliger gevoel.
    Wat ik niet had geschreven is dat ik ook sowieso de combinatietest zou laten doen en niet overslaan.
    Laat je gewoon goed informeren over alle risico's.
    Ik weet alleen dat het percentage nog te verlagen is met de inname van magnesium en voldoende bedrust.
    Dus mocht je de vwp doen, niet na 2 dagen al gaan werken ofzo!Ook al zeggen ze dat het geen kwaad kan!
    Succes in de toekomst, komt vast allemaal goed!

11. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    @lotte, haha. dacht ik al.

@Iosola, ik wil ook in het zkh bevallen hoor, dus ik snap je helemaal.
    Dank je wel voor je geruststelling, het zal ook vast goedkomen.
    Ik neem je tips van rust en magnesium mee, mocht ik er toch voor kiezen.
    En bedrust heb ik nu ook, want ik ben al 3 weken zo ziek dat ik alleen maar horizontaal kan liggen en heel weinig eet en drink.

Dank jullie wel

12. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    oh ja lotte; veel plezier bij je echo a.s. dinsdag! Je bent net zo ver als ik he Nou, ja een paar daagjes verder dan. Wat is het spannend allemaal he?
    Wij zijn drie jaar bezig geweest en dan nog duurt elke dag te lang voordat ik weer naar een echo mag (de eerste op 6 mei gehad). Nu pas weer over een paar weken.

13. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    heb nog even wat research gedaan: meerdere sites.

Bij een vrouw die 11 weken zwanger is, is de kans op een miskraam ongeveer 2 procent.
    Dus dat is een kans van 20 op 1000. Dus zonder testen of wat dan ook.

Bij een vlokkentest tussen de 11e en 14e week komt daar een kans van 0,5 procent bij.
    Dus 5 op de 1000.

14. SeaShell

5 op 1000 is nog een kans van 1 op 200 he ;) dus je zou theoretisch gezien meer kans op een miskraam hebben bij een vlokkentest dan op een kindje met down als je geen verhoogd risico hebt bij de combitest ( boven de 1 op 250)

Een vlokkentest wordt overigens áltijd pas op of na de 14 weken uitgevoerd

15. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Doe waar jij je goed bij voelt. Je hebt idd risico ivm je oma en zou dus een test als een kanserekening overslaan en gaan voor meer zekerheid geeft je misschien wel meer rust want een niet verhoogde score kan alsnog een kindje geven met bijv downsyndroom. het is maar een kansberekening.
    anders zou je 2 keer in onzekerheid zitten.

ik zelf zou kiezen voor een vruchtwaterpucntie

16. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Dank je Makey. Dat gevoel heb ik ook een beetje, direct zekerheid.

17. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Hai hai.

Heb expres een extra echo aangevraagd (betaal m zelf) omdat ik niet kon wachten en we kunnen de ontwikkeling van dit kleintje maar 1x volgen! Mn moeder en haar man gaan ook mee, dus dat is wel leuk! Als ik een gewone afspraak heb bij de vk dan wil ik namelijk liever gewoon saampjes gaan. Dus het was ook wel handig omdat mn moeder graag al even wil koekeloeren naar dr kleinkind ;) Krijg 9 foto's en een dvd.

Verder doe ik het ook omdat ik me dan misschien weer minder druk maak. Mn collega heeft namelijk 2 x een mk gehad rond de 8 weken (pas geleden) en daardoor maak ik me wel drukker. De eerste echo heeft me al heel erg geholpen hoor!

Volgens de eerste echo was ik toen 7w4d, maar de vk zei dat ik 8 weken aan moest houden. Maar als we van de echo uitgaan dan ben ik nu 9w3d. Dus net zover als jij!

Ga jij geen echo doen tussendoor? Niet dat het hoeft hoor, maar ik vind het TE lang duren om nog 2 weken te wachten haha.

Geniet van je zwangerschap!

18. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Hoi Sooner, ivm mijn leeftijd heb ik ook gekozen voor een vp.
    Heb geen combinatie test gedaan want dat is maar een kans berekening. In eerste instantie wilde ik een vlokkentest maar na een goed gesprek en goede uitleg van de gyn toch gekozen voor een vp.
    Laat je goed inlichten door een gyn, prikken vond ik niet pijnlijk, na de punctie 2 dagen plat gelegen, na wat krampjes verder geen last gehad.
    De wacht weken (3 volle weken bij ons)vond ik rampzalig maar ik zou het zo weer doen..

succes

19. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Nou, we hebben na overleg toch besloten te gaan voor eerst de combinatietest. Het bloedonderzoek was direct vanmiddag en begin juni de nekplooimeting.

Het feit dat we vlak daarvoor een echo hadden waarop we een zeer levendig vruchtje zagen (de armpjes en beentjes vlogen door de lucht ;) ), heeft zeker meegespeeld.
    Ineens is het gevoel toch anders.

Afhankelijk van de uitslag, kijken we dan weer verder.

Wel hebben ze natuurlijk duidelijk aangegeven dat we hiermee wel de mogelijkheid tot currettage (als we dat zouden willen) weg geven. Mocht het zover komen dat de zwangerschap beeindigd zou moeten worden, zal dat dan door een bevalling moeten.

Iedereen (ook Irma nog) bedankt voor jullie tips en advies. Waren zeer welkom en behulpzaam!!

20. Dipsy

Dipsy Lid

24 okt 2008
    21
    0
    0
    Van het erfocentrum; Een vlokkentest brengt een kleine kans op een miskraam met zich mee. Deze kans is drie tot vier op de 1000 onderzoeken

Ik beide testen gedaan. Bij de eerste een vp en de 2e een vt. Ik zou zelf weer voor de vt gaan als ik het over moest doen.

Deel Deze Pagina