Bijna 19 weken zwanger en 5e ziekte (geen antistoffen)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door me1989, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Hallo,

Ik werk op een kinderdagverblijf en ik heb dus al vroeg in mijn zwangerschap mijn bloed laten testen op antistoffen voor de 5e ziekte. Ik bleek geen antistoffen te hebben. En de 5e ziekte heerste op dat moment, dus zolang die ziekte heerste heb ik niet op mijn eigen vestiging gewerkt.

Nu ben ik 18 weken en 4 dagen zwanger en zijn er dus weer kindjes met de 5e ziekte.. Ik dacht er eindelijk van af te zijn. Wat moet ik doen? Deze week word ik weer op een andere locatie ingezet, volgende week heb ik vakantie en de week daar op ben ik 20 weken zwanger. Hoe gevaarlijk is de 5e ziekte nu nog voor de baby in mijn buik? En hoe gevaarlijk is de 5e ziekte als je wel al meer dan 20 weken zwanger ben?

Is het verstandig om nu weer bloed te prikken, want de besmetting heeft waarschijnlijk al eerder plaatsgevonden en ik weet niet bij welk kindje het vandaan komt.

Hopelijk kunt u mijn vragen beantwoorden. Alvast bedank!

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

Het parvovirus B19, het virus dat de vijfde ziekte veroorzaakt, kan tot 20 wk zwangerschap consequenties hebben voor de baby. Dus je zit nog net voor de 20 wk. Belangrijk is dat je niet werkt op de locatie waar de vijfde ziekte heerst. Daarnaast is het aan te raden wederom bloed te laten prikken om te kijken of antistoffen in het bloed aanwezig zijn. Daaraan kunnen ze zien of je de infectie opgelopen hebt in de zwangerschap en dat er dus extra controle van de baby nodig is. Je kan eens kijken op de site van het RIVM. Hier staat alles goed uitgelegd. Ik hoop dat alles duidelijk is en anders hoor ik het graag! Succes!

Groetjes Monique

3. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Bedankt voor het antwoorden. Ik heb net bloed geprikt, maar waarschijnlijk is mijn 20 weken echo aanstaande donderdag nog eerder dan dat ik de uitslag van het bloed binnen heb. Stel dat mijn kindje wel besmet is zijn ze er dan donderdag nog op tijd bij? Ik geloof dat je kindje ernstige bloedarmoede kan krijgen en daaraan kan sterven,verloopt dit langzaam of ben je na een week al te laat?

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedemorgen,

Nee, dat gaat niet zo snel. Stel dat er bij jou antistoffen in het bloed worden gevonden, dan wordt de baby goed vervolgd met echo's. Hierbij letten ze goed op het kindje dat er geen vochtophoping door het hele lijfje gaat ontstaan. Dit gebeurt niet in een week tijd. Goed dat je bloed bent gaan prikken en ik hoop echt voor je dat de uitslag goed is! Sterkte toegewenst!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina