Hallo allemaal! Superkorte intro: 22 jaar oud, vandaag 11 weken en 3 dagen zwanger. (Joepie!) Ben Belg, maar woon al een tijdje in Italië met mijn vriend. Het is ons eerste kindje! Nu het verhaal: Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, koos ik voor een gynaecologe die me al eerder onderzocht had en tevens een goede vriendin is van mijn "schoonzus". Bij de allereerste afspraak (rond 5 weken geloof ik) stelde ze een lijstje op met komende onderzoeken en echo's, en schreef ook al meteen de vruchtwaterpunctie op bij 16 weken, en gaf me er uitleg + de kostprijs ervan mee. Toen we twee weken later de resultaten van m'n routinebloedonderzoek bespraken (alles in orde) begon ze wéér over de vruchtwaterpunctie te praten. Ik voelde me erg onder druk gezet. Gisteren, echo op 11w2d. (Zie bijlagen) Alles ziet er goed uit, nekplooimeting 0,11cm. Toen de gynae weer over de punctie begon, heb ik haar verteld dat ik enkel de combinatietest zou doen. Ze heeft er niet veel op gezegd maar vrolijk zag ze er niet uit. Donderdag kan ik de bloedtest doen. Nu heeft de gynae natuurlijk aan mijn schoonzus en schoonvader verteld dat ik geen vruchtwaterpunctie wil, en zij overstelpen m'n vriend met vragen en commentaar op mijn keuze. Die arme jongen is helemaal de kluts kwijt En ik zeker! Tijdens de discussie vandaag bleek dus dat mijn hele omgeving (de dokter én mijn schoonfamilie, behalve mijn vriend) vindt dat ik een vruchtwaterpunctie moet doen omdat mijn broertje een handicap heeft. Hij heeft autisme met een verstandelijke beperking. En dan nu de vragen: - Zo pushen voor een vruchtwaterpunctie is toch abnormaal en volledig overbodig? Wordt er in NL/België ooit een vwp voorgesteld als de foetus verder kerngezond lijkt? Zelfs zonder maar een combinatietest of op z'n minst een negatieve nekplooimeting? Wordt dit gewoon vaker gedaan in andere landen? - Autisme is toch niet op te sporen dmv een vruchtwaterpunctie? Of kan zo'n punctie wel aanwijzingen geven ivm autisme? - Wat kan beschouwd worden als een slechte uitslag van een combinatietest? - De gynae zei gisteren zonder lang kijken met vrij veel zekerheid dat het een jongetje wordt. Dat lijkt me toch wel erg vroeg. Als iemand een kijkje wil nemen, graag Mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik voel me erg alleen in de strijd tegen de gynea en m'n schoonfamilie. Het lijkt alsof er rondom me allerlei bedenkingen gemaakt worden over mijn kind waar ik niet bij betrokken word. De taalbarrière is een probleem; hoewel ik de taal goed beheers praat iedereen steeds tegen mijn Italiaanse vriend ipv tegen mij. Ik zou gewoon graag even de geruststelling willen dat ik niet gek ben (pfoe, die hormonen) Alvast bedankt iedereen! PS: Heb nog een hoop echo's van gisteren indien nodig, ik weet niet goed welke uitkiezen
volgens mij is de vwp totaal overbodig!! mijn broer, overleden, had een waterhoofd...hier wordt echt geen vwp voor afgenomen. wel krijg ik met de 20 weken echo een guo ipv een seo geslacht is nog niet te bepalen op dit termijn dus kan nog alle kanten op gaan
Een geslacht bepalen is echt onmogelijk op dit termijn. Dat als eerte. Autisme met beperking is in vele gevallen geen genetische afwijking en kan dus niet worden opgespoord met een punctie. Dus als er geen genetische afwijkingen zijn gevonden of getest bij je broer, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het erfelijk is. Wel of niet een punctie, is 100% jullie keuze. Ik vind het erg ver gaan en ook een beetje onbeschoft om zo te pushen. Soms wordt er in nederland een punctie voorgesteld, op voorhand. Bv bij bekende afwijkingen in de familie of bij hoge leeftijd van de vrouw, waardoor de combinatietest bijna altijd 'hoog risico' geeft. Er is sprake van 'hoog risico' als de kansberekening voor 1 van de drie trisomieen hoger uitkomt dan 1:200. Ook als je nekplooi extreem dik is wordt vaak een punctie aangeraden (dus onafhankelijk van eat er uit de combinatietest komt). Maar die van jou is prima!
De antwoorden zijn hierboven al gegeven. Maar wat raar zeg, en wat een onwetendheid. Is een vruchtwaterpunctie standaard in Italië? Het brengt ook risico's met zich mee, dus vind het een beetje overbodig als er verder geen genetische afwijkingen voorkomen. Vraag mij inderdaad ook af hoe dat zit met beroepsgeheim? Vind het toch wel ver gaan dat de gynaecoloog naar de familie gaat.
11 weken en 2 dagen is toch wel erg vroeg om het geslacht met zekerheid vast te stellen. De geslachtsdelen zijn helemaal nog niet ontwikkeld zover ik weet.
Jeetje wat een verhaal en wat lijkt het me moeilijk voor je/jullie om zo onder druk gezet te worden! Ik heb zelf een erfelijke afwijking, mij wordt altijd een vwp aangeboden, maar zelfs dan nooit gepushed. Wij willen het niet en dat wordt gewoon gerespecteerd. Het is jullie kindje, jullie zijn altijd diegene die deze beslissing moeten maken, niemand anders! Een punctie is hoe je het ook wend of keert, niet zonder risico. Aan jullie dus de keus of dat het waard is of niet. Maar je schrijft dat het gaat om je broertje die autisme heeft, het is al eerder geschreven, maar voor zover ik weet kan dit helemaal niet worden opgespoord worden dmv een vwp. Ook kan je het geslacht volgens mij helemaal nog niet zien. Wat een raar verhaal zeg wat een rare gyn. En hoe kan het dat de gyn dit aan je familie heeft verteld? Ik neem aan dat ze daar ok beroepsgeheim hebben? Sterkte er mee! En het is jullie kindje! Jullie keus, wil je geen vwp, dan zeker niet doen en niet gek laten maken!
Volgens mij is Nederland het enigste land wat zo voorzichtig is met testen en echo's. Waar je nu tegenaan loopt, is het stukje 'cultuurverschil' op benadering van zwangere vrouwen. In Italie is het waarschijnlijk heel normaal een punctie te doen, net zoals je in Amerika een keizersnee op aanvraag kunt laten doen. Bedenk wat je zelf wilt en twijfel vooral niet aan jezelf. Autisme en een verstandelijke beperking is genetisch niet aan te tonen, dus zal zelfs met een uitgebreide vwp niet op te sporen zijn.
Jeetje! Geen gekke Metingen enz...ik zou echt geen punctie laten doen!! En nu al n geslachtsbepaling, dat gaat zich nog ontwikkelen!! En autisme en een verstandelijke beperking enkel is niet zo te zien hoor! Tenzij het down is. Een IQ kun je niet zien, tenzij het een combinatie is met een syndroom. Het is jouw keuze, maar ik zou te zeker niet doen. Brengt ook risico's met zich mee! Succes!
Hoi, Ik zag je berichtje en ik woon ook in Italia dus weet een beetje hoe het gaat. Het is hier zeker niet verplicht om een vwp te doen, ik heb het niet laten doen bij beide zwangerschappen en ze hebben me het verder ook niet voorgesteld...ja behalve dan een van die prive klinieken die erop wilde verdienen...maar mijn gyn heeft het nooit aangeraden om te doen. Het is hier wel zo dat je na je 35e een vwp krijgt (GRATIS) ivm een hoger risico ivm de leeftijd, maar dan mag je nog zelf kiezen of je het doet of niet. Ik wil je wel 'waarschuwen' dat ze hier de zwangerschap veel beter bekijken dan in Nederland. Dit is aan de ene kant heel fijn, want je hebt elke keer echo's en je kindje wordt heel goed in de gaten gehouden (beter dan in Nederland), maar aan de andere kant vinden ze soms dingen die je veel angst aanjagen maar uiteindelijk niets zijn. Ik moet zeggen dat ik wel positief ben over de aanpak hier, ook al is het soms overdreven, maar in Nederland kunnen ze er ook te luchtig over doen en dan kunnen er wel eens dingen fout gaan die als ze eerder worden geconstateerd niet een probleem hoeven te zijn. Wil je nog wat weten kan je me altijd een pb sturen. groetjes!
Bedankt voor de reacties allemaal! Toch fijn om te horen dat ik niet gek ben Heb gisteren bloed laten trekken, hopelijk komt er een heeeel positief resultaat uit de combinatietest. Ben bang dat ze me anders alsnog onder druk zetten. Ook denk ik nu, wat als er toch iets mis is bij de geboorte? Dan krijg ik de schuld. Over de gynae, ik ben best boos op haar. Vooral omdat ze m'n privacy geschonden heeft. Maar m'n vriend zegt dat niemand het slecht bedoeld, ze denken dat omdat ik in een vreemd land ben en nog zo jong, ik hulp nodig heb bij het nemen van de juiste beslissingen. Want wat weet zo'n kleine Belg over zwanger zijn? Ze zijn ook zo supervoorzichtig met alles hier. Toen ik vorige week op de hometrainer zat kreeg m'n schoonfamilie bijna een hartaanval. En ik moet m'n rauwe groenten 15 minuten laten weken in een speciale desinfecterende oplossing Nog een vraagje, kan ik NIPT beschouwen als een volwaardig alternatief voor een vwp? Wat is de kostprijs daarvan? Bij een slecht resultaat uit de combinatietest vlieg ik liever even naar België. Anyway, als ik de resultaten van de combinatietest heb zal ik dit topic verder updaten. Ontzettend bedankt voor alle steun! Nu ga ik genieten van m'n eerste dag zonder overgeven! Hoera hoera!