Beste verloskundige, Ik ben 5 maanden geleden bevallen en heb daarbij een knip gehad en een flinke inwendige scheur opgelopen die operatief gehecht moest worden. Bij de laatste controle van de gyneacoloog (3 mnd na bevalling) zag alles er keurig uit. Ik had wel een Gardnerella infectie maar, behalve een veranderde afscheiding, zonder klachten dus ik hoefde geen antibiotica. De pijn van het inwendige litteken kon nog wel enige tijd voortduren zei hij. Ik hoefde niet meer terug te komen, pas bij een tweede kinderwens. Nu heb ik daar inderdaad nog steeds pijn aan. Het litteken is ook duidelijk stug en bobbelig van binnen, het lijkt op sommige plaatsen in het slijmvlies te trekken, alsof het strak staat. Rationeel weet ik dat dit niet ongewoon is bij littekens, maar emotioneel denk ik soms dat er misschien toch iets mis mee is. Maar dicht is dicht toch? Het kan toch niet opeens weer open gaan en/of gaan ontsteken of zo? Kan ik iets doen om het te verbeteren? Daarnaast bloed het slijmvlies nogal snel bij contact en heb ik last van vaginale droogte. Ik heb gelezen dat dit niet ongewoon is bij volledige borstvoeding waarbij de cyclus nog niet op gang is gekomen. Door een tekort aan oestrogenen ontstaat een atrofie. Klopt dit, of is het toch de moeite waard om alsnog een afspraak te maken om ernaar te laten kijken? Alvast dank voor het antwoord. Mvg
hoi het kan niet meer kapot gaan nee, het littekenweefsel zal wel wat stugger blijven, maar wordt in de loop van de tijd beter. Door de hormonale situatie bij borstvoeding is je vagina wel wat droger ja. Ga niet wassen met allerlei intiem spul of zeep oid, dat droogt alleen nog maar meer uit, alleen water is voldoende. En met vrijen gewoon veel glijmiddel gebruiken. Blijf je pijn/last houden, dan toch nog een keer terug gaan. Mirjam