Echo's zelf betalen!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Angeliekie, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Groeiecho's worden inderdaad gewoon betaald. Ziekenhuizen declareren over het algemeen pas heel laat (na afsluiting van de behandeling en dan kan het nog wel ff duren) dus het is niet raar als je bijv pas een jaar later een rekening krijgt.
    Zolang je niet veel gebruik maakt van de zorgverzekering kan ik mij best voorstellen dat je het veel geld vindt maar jij maakt nu zelfs gebruik van ons zorgstelsel. Alleen al de bevalling im het ziekenhuis kost veel geld en al de tijd dat je bij de vk loopt kost ook behoorlijk wat geld. De totale kosten liggen echt wel hoger dan de premie die jij dit jaar betaald. En we leven nu eenmaal in een maatschappij waar we voor elkaar zorgen waardoor je soms meer moet afdragen dan je krijgt. Misschien betaal ik bijv wel veel meer belasting dan dat jij doet maar ja zo is dat nu eenmaal in nl.

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    mijn bloedonderzoek is gewoon vergoed.
    ik heb gister een guo gehad en volgens mij word die ook gewoon vergoed omdat er erfelijke factoren meespelen.
    tenminste dat zei mijn vk..
    ik betaal niet veel meer dan TS maar ben wel behoorlijk goed aanvullend verzekerd voor een leuk bedrag..
    de 12weken en 'gewone' 20weken echo worden standaart vergoed en zou bij extra echo's dan eerst je vk vragen of deze voor jou vergoed worden of zelf moet betalen..

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Mijn bloedonderzoek en extra's echo's zijn gewoon vergoed.
    Ik ben wel aanvullend verzekerd en had een medische indicatie, ik liep bij de gynaecoloog dus dat maakt denk ik wel verschil.

Misschien moet je je toch eventjes verdiepen in aanvullende verzekeringen zeker met een kindje op komst.

4. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0

Dat heeft niet zozeer met belasting te maken maar met het nieuwe zorgstelsel. Sinds je alleen nog particulier verzekerd kan zijn, betaalt iedereen elk jaar meer voor een zorgverzekering en eigen risico, consequentie van de politieke keuzes van NL een paar jaar geleden. Enfin ik ben er ook niet blij mee en kan me voorstellen dat TS dat ook niet is.
    Bij mij worden alle echo's en bloedonderzoeken in elk geval wel vergoed. Ik kan me ook niet voorstellen dat je het zelf moet betalen als het op medische indicatie gebeurt.

5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Via je loon betaal je ook een deel aan de zorgverzekering en dat is inkomensafhankelijk. Het valt minder op dat je ook via je loon betaald maar het is wel zo.

6. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik kreeg alleen de 10 weken en 20 weken echo vergoed van mn verzekering , dit komt omdat de VK het niet nodig vind meer echo's te maken. Ik vind zelf een echo wel heel fijn , zo 1 x per 6 weken gewoon om even alles te controleren en de kleine even te zien. Ik heb een echo bureau gevonden in Ermelo die voor 35 euro een groeiecho doet en alles even nakijkt en dan krijg ik ook nog een mooie dvd met 2d en 3d fotos mee. Ik vind wel vervelend dat mijn VK niet vaker een echo wilt maken maar ben blij met deze oplossing. Het bureau in Ermelo is goed. Veel beter als mijn VK dus heb ik graag 35 euro voor over iedere 6 weken :)

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik vind beetje raar misschien verschilt het ook per zh/vk?
    Want hier groeiecho is gewoon standaard in zh je kan niet kiezen het niet doen (nou ja als je echt echt niet wil) maar iedereen hier krijgt folder met afspraken, onderzoeken en echos per week en is gewoon altijd vergoed.
    Zh kunnen later declareren maar bij mij declareren ze alles vrijwel direct ik kan dat online inzien dus ja alles vergoed..

Deze zwangerschap in 2015 basis verzekerd in elk geval vergoed:
    - echo's 7(indicatie)-10-12(nekplooi)-16GUO(indicatie)-20GUO(indicatie)-28(groei) en zolang nodig is als ik bel altijd vergoed.
    - bloed/urine: 10wk-12wk(combitest)-27(d negatief resus) en zolang nodig is ivm vorige zwangerschapsvergiftiging

In 2014 vergoed: 7-10-12-16 wk echo, alle bloed/urinr onderzoek, volledige bevalling en onderzoeken en crematie. Autopsy etc. Ik betaalde zelf eigen risico voor klinische genetica afspraak.

Ik denk dat het echt ligt aan of het vk aanvraagt of zh want mijn vriendin nu 15wk zwanger en heeft hematoom maar ze kon niet in zh blijven en heeft nu vk en ze moet indd zelf betalen bloedonderzoeken paar euros en extra echo 40 euro kost ie en nekploometing 160 euro.

8. Simone444

Simone444 Actief lid

5 dec 2013
    216
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn verzekering aangepast zodat ik voor alles verzekerd ben, ook zonder medische indicatie. Ik heb hiervoor gekozen omdat mij dat rust geeft en kinderen kosten nu eenmaal geld. Die hele discussie over de kosten van zorgverzekeringen, eigen risico, belasting etc... pffff mensen weet je.. het is nu eenmaal zo! Bevalt het je niet, pak je spullen en verhuis. En als je je polis goed leest weet je ook waar je recht op hebt!

9. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Hier alle zwangerschappen medisch bij de gyn geweest en mijn eigen risico moest ik zelf betalen...
    Maar wat ik hier al eerder las,is dat je dan ook je eigen bijdrage van je kraamzorg moet betalen als je niet aanvullend verzekerd ben...

10. Angeliekie

Angeliekie Bekend lid

29 apr 2013
    520
    8
    18
    Ik was bij zoon wel aanvullend verzekerd maar nu 2 jaar later zijn de pakketten ook aangepast (bij mijn verzekering iig, ik ben collectief via het werk).
    Als ik geen eigen bijdrage voor de kraamzorg wil betalen en een kraampakket gratis wil ontvangen dan betaal ik zoveel meer premie per maand (want dan wordt het pakket iedereen op de polis ook uitgebreidt) dat ik beter die €4 x een paar uur want ik heb niet veel uren kraamzorg nodig, zelf kan betalen. Ik ga sowieso in het ziekenhuis bevallen (met indicatie) dus een kraampakket heb ik ook niet alles van nodig.

Ik begrijp best dat je bepaalde dingen zelf moet betalen en zo slecht heb ik het niet want vanaf dit jaar heb ik 2 kinderen die gratis verzekerd zijn. Maar dan nog, ik vind het belachelijk dat je ruim €100 betaald pp Pm en daar bovenop nog eens €350 eigen risico en dan nog een hele hoop niet vergoed krijgen want het is slechts basis.

En ja zo gaat het hier en we hebben het niet slecht bla bla bla, maar gelukkig mag ik hierover 'klagen' aangezien we in dit vrije land wonen.

Ik weet inmiddels voldoende, de echo's worden vergoed en de bloedonderzoeken niet. Nou daar kom ik wel overheen die paar euro.

11. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Afgelopen jaar had ik helemaal geen groei echo omdat die zonder medische reden niet meer nodig worden geacht en dus ook niet vergoed meer worden. Neem dus aan dat wanneer je een medische indicatie hebt dit wel vergoed zal worden. Nu vind ik 3 wel heel veel hoor!

12. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18

Is het niet zo dat het bloedonderzoek wel vergoed wordt maar van het eigen risico af gaat?
    Zo was het hier in elk geval. Als je nog niks van je eigen risici betaalt hebt moet je het dus zelf betalen, maar dat is anders dan niet vergoed worden.

Echo's is ook afhankelijk van verloskundige. Standaard is de vergoeding alleen voor de 12 en 20 weken inderdaad, maar veel verloskundigen hebben zelf echoapparaat en maken standaard meer echos. Dat is dan gewoon inbegrepen extra service in het totaalpakket, wordt niet apart gedeclareerd dus hoef je niet zelf te betalen.
    En op medische gronden wordt het sowieso vergoed.
    Als je zelf verzoekt om extra echo's (zonder directe medische reden) dan moet je wel zelf betalen.

Overigens gaat verloskundige zorg inderdaad niet van eigen risico af, maar alles eromheen wel dus je moet er altijd rekening mee houden.
    Ik moest bijvoorbeeld tijdens bevalling met ambulane naar het ziekenhuis, en dat ritje heeft me wel gelijk mn eigen bijdrage gekost.

13. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik ben mijn hele zwangerschap medisch geweest, 2 weken in het ziekenhuis en daarna ingeleid. Er is niets van mijn eigen risico afgegaan.

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Idd. De groeiecho's worden vergoed. (Ik heb er wel 10 of meer gehad denk ik) en die gaan niet van je eigen risico af.

Bloedonderzoek kreeg ik de vorige keer trouwens ook vergoed. Maar ben wel weer het meest aanvullend verzekerd sinds we wisten dat we voor een kindje gingen. Tip voor de volgende keer. Als je zwanger wilt worden even goed de verzekering nakijken en kijken of aanvullend verzekeren loont.

15. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik ben medisch bevallen, en dt geen echt niet van mijn eigen risico.

16. Angeliekie

Angeliekie Bekend lid

29 apr 2013
    520
    8
    18
    Klopt idd, het bloedonderzoek wordt van het eigen risico afgetrokken, dat bedoelde ik met zelf betalen.
    En bij mijn vorige bevalling was ik ook met medische indicatie bevallen en dat ging weer niet van het eigen risico, omdat het medisch was.

17. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Ja je bent verzekerd (gelukkig maar) en ja je hebt een eigen risico. Dat is hoog, dat ben ik met je eens, maar het is zo. Van dit soort opmerkingen krijg ik jeuk. Wees blij dat het kan. Ik kan er niet zo goed tegen als mensen perse het onderste uit de kan moeten hebben.

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier hetzelfde.
    Bloedprikken moet je altijd betalen.
    Echo's staat er inderdaad de 12 en 20 weken echo, ik heb er 3 extra gehad en nooit een rekening gezien.

19. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik heb totaal 7 echo's bij de vk gehad, waaronder 3 niet-medische groeiecho's. Die doet de vk gewoon standaard. Ik heb niets daarvoor hoeven te betalen.

Bloedprikken ook niet, maar mijn eigen risico was al in januari op ;)

Deel Deze Pagina