GUO 2 bij onregelmatig hartje

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Gentle, 18 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Heeft iemand hier ooit een GUO 2 gehad? Afgelopen vrijdag is er bij ons kindje een onregelmatigheid in het hartje geconstateerd, en ook al waren ze niet heel erg bezorgd (leek op een onrijpheid wat vanzelf over gaat), ik krijg toch dinsdag dus een GUO 2 echo om te kijken of alles goed is met het hartje en of ze eventueel iets kunnen vinden.

Iemand ervaring? Hoe lang duurt zo'n echo, en gaan ze echt alles weer bij langs, of alleen het hartje? Mijn moeder gaat mee en ik heb oppas geregeld, maar ik vind het wel fijn om een beetje te weten wat ons te wachten staat, hoe lang het duurt en misschien heeft iemand hier ervaring mee.

2. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    Vervelend dat er een onregelmatigheid te zien was. Heb je eerst een standaard 20-weken-echo gehad?

Ik heb tijdens mijn zw.schap 2x een GUO gehad ivm geconstateerde afwijking aan het handje bij de standaard echo. Bij mij gingen ze inderdaad alles opnieuw bekijken, dus niet alleen het handje. Deze echo duurde 30-45 minuten. Bij de 2e GUO (2 weken later) werd weer alles opnieuw bekeken en werd er nog een 3D-echo gemaakt. Ook deze keer waren ze zo'n 45 minuten tot misschien zelfs wel een uur bezig. Daarna kregen we nog een gesprek met een arts. Al met al zijn we wel een paar uurtjes zoet geweest.

Succes en sterkte met afwachten (die dagen duren lang hè als je in onzekerheid zit)!

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik ken alleen de benaming GUO. Wij hebben ook een speciale gehad voor het hartje van Rhodé. Deze was in het UMCG en duurde ongeveer een klein half uurtje. Deze werd gedaan door een echoscopist. Er is alleen gekeken naar het hartje. Maar goed ik heb ook herhaal GUO's gehad in ons eigen ziekenhuis en die duurde zeker een uur en ze gingen elke x alles langs.

Ik kan je alleen maar aanraden om even te bellen. Mijn ervaring met dit soort dingen is dat het fijn is als je ongeveer weet wat je te wachten staat.

Ik hoop op goed nieuws voor jullie en succes!

4. Wat is een GUO 2? Heb alleen een 'normale' GUO gehad, duurde 1 uur ongeveer. Ze gaan dan echt alles weer af. Is ook belangrijk, omdat sommige dingen een verhoogde kans op meerdere problemen/afwijkingen bij het kindje geven. Succes en hopelijk is alles goed!

5. Kittycat

Kittycat Lid

29 okt 2011
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    De 2 verwijst denk ik naar Artikel 2. Als in dat je dan een geldige reden hebt om bij een ernstige afwijking de zwangerschap af te breken. Hier noemen ze het een 'Artikel 2 echo'.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb ook een GUO gehad bij 20 weken, omdat ik zelf een kleine erfelijke afwijking heb en dat stond blijkbaar op het lijstje om een GUO te krijgen. Deze duurde inderdaad een half uur ongeveer. De gyn afgelopen vrijdag gaf aan dat dit de GUO 1 genoemd werd, en nu krijg ik dus een GUO 2 ?? Misschien komt het doordat het later in de zwangerschap is?

Nou ja, fijn voor jullie verhalen in ieder geval. Meerdere GUO's is dus niet vreemd, en ik ga er maar vanuit dat het een lange echo kan worden. Ik vond de GUO trouwens wel een bijzondere ervaring, ook omdat het bij ons toen allemaal goed was, en ze dus wel echt zoveel konden laten zien.

Kittycat, ik ga er niet meer vanuit dat ze dat bij deze termijn zouden doen ;) Maar mss gaat het wel om de aanleiding, dat het niet om een externe (erfelijkheid oid) aanleiding gaat, maar om iets wat ze hebben geconstateerd tijdens de zwangerschap of een echo. Dat zou kunnen...

7. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Hier 3 GUO's gehad, en iedere keer ruim een uur op de tafel gelegen. 2e keer zelfs bijna 2 uur.
    Ze kijken alles weer helemaal na, van koppie tot teentjes.
    Spannend, maar wel fijn dat ze het in de gaten houden bij je!

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik krijg door iets onschuldigs aan de placenta ook 2 GUOs, maar dus niet een artikel 2 GUO (was me niet bewust van het verschil). Toen we moesten was ik toch best wel nerveus, gewoon omdat de vk niks zinnigs kon zeggen over wat er dan met de placenta zou zijn en of het een risico voor de baby vormde. Ik was even van mijn roze wolk gevallen, ondanks dat me op het hart gedrukt werd me geen zorgen te maken.

Ik heb de GUO als heel prettig ervaren, ze nemen tijd voor je, leggen alles uit en ik had een heel fijne gyneacologe. De eerste had ik naar aanleiding van de SEO met 22 weken, de tweede krijg ik met 32 weken. Ze hebben ons ook 3D beelden laten zien (en fotootjes meegegeven), ondanks dat de echo voor de placenta was - de baby is nog veel nauwkeuriger bekeken dan met de SEO, omdat dat met een GUO denk ik sowieso gebeurt.

Veel sterkte met de spannende dagen! Hoop dat je een goede uitslag krijgt.

9. Quira

Quira Lid

25 mei 2010
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Vlak na de 20 weken echo hoorden ze bij ons meisje ook een onregelmatige hartslag. Naar aanleiding daarvan heb ik toen ook een GUO 2 gehad. Het was eigenlijk een uitgebreide herhaling van de 20 weken echo waarbij ze dus alles opnieuw nakeken en het hartje werd extra grondig bekeken. Gelukkig was er niets aan de hand en bleek het inderdaad onrijpheid te zijn. Na de GUO heb ik nog wel een aantal weken wekelijks controle gehad om te kijken of de onregelmatigheid verdween. Dat was gelukkig zo! En nu zijn we alweer ruim een jaar de trotse ouders van een prachtige dame.

Hopelijk bij jou net zulk mooi nieuws!

Deel Deze Pagina