Echoscopisten staan voor een raadsel!!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Morgan, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Morgan

Morgan Actief lid

23 mei 2011
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag ben ik ongeveer 8 weken zwanger en had ik mijn echo bij de verloskundige praktijk. Twee weken geleden heb ik ook al een echo gehad en die was prima.
    De echo van vandaag was ook prima, er was een stevig kloppend hartje te zien en een mooi kindje. Maar de echoscopiste ontdekte ook nog iets anders, een tweede vruchtzak :$
    Bij het verder kijken was de tweede vruchtzak niet meer terug te vinden. Dus stuurde ze me door naar het ziekenhuis. Daar opnieuw gekeken, uitwendig en inwendig, maar geen tweede vruchtzak meer te vinden :(
    Toch staat er op een van de echo foto's duidelijk een tweede vruchtzak. De echoscopiste van het ziekenhuis zei: reken er maar op dat het er 1 is. Dus ik vroeg haar, kunt u uitsluiten dat het er twee zijn? Nee dat kan ik niet zei ze. Kom over twee weken maar terug, dan kijken we nog eens ;)
    Mijn baarmoeder blijkt nu erg ver naar achter te liggen waardoor het moeilijk kijken is. Zou het kunnen dat er toch nog ergens een tweede zit of zo??? Ik vind dit zo raar???
    Beide echoscopisten waren bij het zien ervan overtuigd dat er een tweede moest zitten, maar konden deze beide niet vinden. Ze zeiden ook beide dit nog nooit zo mee te hebben gemaakt. :$

Iemand die dit herkent???

2. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    niet meegemaakt, maar heb wel eens vaker gehoord dat ze er pas bij latere echo's achterkwamen dat er nog 1 zat:D
    hihi nou spannend zeg, ben benieuwd!

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Het kan goed hoor, dat het zo vroeg nog niet goed te zien is. Hier zitten tweelingen en meerlingen in de familie dus ben ik er steeds extra op gecontroleerd. Tot aan 30 weken aan toe omdat het te missen is, zeker zo vroeg in de zwangerschap.

Dus het verbaast me juist dat jouw echoscopisten zeggen dat ze het nog nooit hebben meegemaakt, terwijl ze hier heel nuchter zeggen dat het zeker zo vroeg makkelijk te missen is.

Ben benieuwd! :)

4. draakje24

draakje24 Actief lid

31 dec 2011
    399
    0
    16
    Ook hier met 13.5 week uitgebreid gekeken of het er echt 1 was
    En ze zeiden ook het is er 1 ik had zoiets van dat moet je toch al eerder zien

Nee hoor zeiden ze dat kan ook later ineens te zien zijn en daarom keken ze er nog goed na

5. Morgan

Morgan Actief lid

23 mei 2011
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor jullie reacties!
    Pffff....zo wordt zwanger zijn wel heel spannend!!

In onze familie komen ook meerdere tweelingen voor, dus het zou niet raar zijn als ik zwanger was van een tweeling.

Eerlijk gezegd dacht ik vanaf het moment van zwangerschap, het zijn er twee. Maar bij de 1e echo van 6 weken zeiden ze dat het er 1 was. Wij waren toen heel verbaasd, maar dachten ze zal wel gelijk hebben.

Vandaar dat we dus ook extra verrast waren dat het er gisteren ineens weer wel twee kunnen zijn :$ Het zou dan wel kloppen met ons voorgevoel. Maar ja, soms weet je niet meer of je iets gewoon graag wilt of dat het echt een voorgevoel is. Wij zouden in ieder geval dolblij zijn met een tweeling! :D Maar natuurlijk zijn we ook al ontzettend blij dat er in ieder geval 1 gezond kindje in mijn buik zit :D

6. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Nouja, als die vruchtzak op de foto staat dan staat hij op de foto... Het is waarschijnlijker dat ze de vruchtzak even later niet terug kunnen vinden dan dat ze een foto hebben gemaakt van iets wat er niet is. Maar ik snap dat het spannend is!

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Morgan: Het kunnen er twee zijn, maar houd er ook rekening mee dat er een redelijke kans is dat mocht er een tweede vruchtzak zitten, dat hier geen vruchtje/hartactie is..

Het blijkt vaker voor te komen dat een zwangerschap eigenlijk een tweelingzwangerschap was, maar dat een van de twee zich niet goed ontwikkeld.

Bij een vriendin van mij zagen ze ook een tweede vruchtzak (bij de 9 weken echo, bij de 7 weken echo hadden ze hem niet gezien) en dat was helaas ook een lege vruchtzak.

Het hoeft natuurlijk niet, het kan prima zo zijn dat dit tweede kindje verstopt zit, maar wanneer er hartactie en een vruchtje is zie je dit vaak sneller dan wanneer het om een lege vruchtzak gaat (dit was tegen mijn vriendin gezegd).

Succes in ieder geval!

8. Soekie

Soekie Bekend lid

26 mrt 2010
    733
    0
    16
    Vrouw
    Verzorgende IG
    Heel toevallig had ik het hier gister met een collega over. Zij was inderdaad zwanger van een tweeling maar bij de echo van 8 weken was dit niet te zien. Hierna kreeg ze nog een echo met 12 weken en daar waren duidelijk twee vruchtzakjes te zien :) Waarschijnlijk heeft 1 van de 2 tegen de baarmoederwand gedrukt gezeten ofzo. Spannend voor je meis! :)

9. Morgan

Morgan Actief lid

23 mei 2011
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja daar ben ik me wel van bewust dat het kan dat er eentje het niet haalt. Vanishing twins noemen ze dat. Heb ik ook direct gevraagd aan de echoscopisten. Maar die zeiden beiden dat het alle drie kan, een die het niet gehaald heeft, een kerngezonde tweede of toch 1 kindje. Het blijft afwachten.
    Het zou jammer zijn als er eentje het niet gehaald heeft. Maar ik ben dan wel blij dat ik weet dat mijn kind dan eigenlijk deel heeft uitgemaakt van een tweeling. Vind ik toch belangrijk om te weten :)

10. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel soms.... als je al zwanger bent.. springt er toch nog een eitje... dan zit er ongeveer drie weken tussen beide kleintjes. Het Nederlandse woord ken ik niet maar in het Engels is het Hyperovulation. (geloof ik)

Moet er wel bij zeggen dat het ongelofelijk zeldzaam is.... Maar het zou een positieve manier kunnen zijn om een vruchtzakje zonder kindje te verklaren. De andere is natuurlijk dat het er ooit twee waren... maar nu nog maar 1

11. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

bij een kennisje was het ook zo. Eerst was het 1 en met 9 weken waren het er 2.....later helaas toch 1 geworden omdat 1 het niet gehaald heeft.....

12. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hier bij een kennis ook, bij 7 weken 1tje...bij 11 weken 2 vruchtzakken, met 1 vruchtje helaas...die andere was gewoon leeg....

13. Gezellige Taart

Gezellige Taart Actief lid

10 jul 2011
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb meegemaakt dat het leek 2 vruchtzakjes te zien, maar achteraf was het tweede vruchtzakje de blaas. De blaas ligt er dicht bij in de buurt en kan soms er precies hetzelfde uitzien als een vruchtzakje (dit heeft te maken met hoeveel urine er in je blaas zit). Het zou dus goed kunnen wanneer jij tussendoor geplast hebt dat het inderdaad niet meer te zien was.

14. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Eerste echo 1 vruchtzakje (echo 5 weken), 2e echo 3 vruchtzakjes (echo 6 weken). Schrok me toen kapot, helaas ging het met 1 van de vruchtjes niet goed en is daarbij de hartactie gestopt(8.3 weken). Inmiddels moeder van een tweeling dus... Spannend hoor, het zou zo maar kunnen dat het een tweeling is. Al komt het vanishing twin syndrom erg veel voor, misschien moet je dat even intikken op google, kom je vast ervaringen tegen.

15. MHR

MHR Actief lid

17 mei 2011
    180
    0
    0
    Noord-Brabant!
    Bij mijn eerste echo (op een donderdag) was ik 8,5 week zwanger en zag de echoscopiste alleen een leeg vruchtzakje. Gelijk de maandag daarna (er zat dus maar een paar dagen tussen) kon ik al bij de gynaecoloog terecht om de mogelijkheden van evt. curretage te bespreken. Zij maakte zelf natuurlijk ook nog even een echo en toen bleek er ineens een eeneiige tweeling te zitten! Dat ze er 1 van de 2 over het hoofd zien kan ik me nog voorstellen, maar ze gewoon allebei niet zien.....

(helaas is het wel bij 17 weken misgegaan, maar daar ging het nu niet om)

Deel Deze Pagina