Vind het eigenlijk niet nodig ...

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MarjoleinART, 6 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi allemaal,

Mijn vk belde gisteren dat ik alsnog die glucose tolerantie test moet laten doen volgende week. Sinds begin van zwangerschap ben ik nu ongeveer 20 kg aangekomen. Dat vonden ze veel. Maar goed, ik weet zelf best waar het door komt. Ben voor de zwangerschap veel afgevallen op een niet echt gezonde manier (boulimia en overmatig sporten) en ben daar abrupt mee gestopt toen ik zwanger was. Mijn stofwisseling is gewoon om zeep zeg maar, alles wat ik eet komt 3x zo hard aan. Maar goed, ik heb het gewoon laten gebeuren omdat ik niet mijn hele zwangerschap met mijn eten bezig wil zij, heb het zeg maar los gelaten.

Maar nu die test vind ik een beetje laat. En vind het ook erg onnodig. Mijn bloeddruk is gewoon netjes 100/70 en alle keren dat ik bloed heb moeten prikken was suiker en ijzer prima in orde. Kindje beweegt goed, ik voel me prima (tja nu door al dit gedoe voel ik me ff rot, maar heeft niks met kindje ofzo te maken)
    Vanmiddag groeiecho, mocht daaruit blijken dat kindje niet voorligt of misschien maar weekje, dan vind ik het echt niet nodig om nu nog die test te gaan doen. Ben nu 35 weken zwanger, uitslag zal ik hebben met 36 weken. Om dan voor die laatste 4 weken nog zoveel te gaan ondernemen terwijl ik me prima voel, vind ik gewoon wat overdreven!

Wat vinden jullie?

2. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik ben bevooroordeeld want heb deze test 3 weken geleden gehad, maar ik zou 'm doen. Stel dat je zw.suiker hebt (en dat risico is hoger als je meer weegt), dan heb je vooral in de laatste weken risico dat de baby te groot / te dik wordt (want vanaf de laatste weken is het vooral vet dat de baby opslaagt en in mindere mate beenderen etc.), en als je weet dat je zw.suiker hebt, kun je hier rekening mee houden in je dieet (matigen van suiker en koolhydraten zoals aardappels etc.).
    Bovendien hangen er voor jou én de baby nog andere risico's aan vast.

3. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Ik zou even je groeiecho afwachten denk ik.. Als het kindje dan helemaal niet voor ligt op groei, kun je overleggen of het niet hoeft. Maar als de vk toch vindt dat het beter is, zou ik het wel doen. De gezondheid van je kindje staat uiteindelijk toch voorop!

4. Net groeiecho gehad. Alles prima, alles was gemiddeld, vruchtwater was voldoende, niet teveel, niet te weinig. Ze konden niets vreemds if opvallends ontdekken. Gewicht 2500grm.

Ik ga van 't weekend even goed nadenken en zal maandag de vk bellen.

5. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Zwangerschapsdiabetes heeft niet alleen gevolgen voor je tijdens de zwangerschap. Je hebt daarna een groter risico op diabetes type 2 en word daar regelmatig op gecontroleerd door je huisarts. Door het nu niet te willen weten loop je die extra controles dus ook mis. Daardoor duurt het langer voor je diabetes wordt gediagnosticeerd (als je het krijgt, natuurlijk) en zou je al complicaties kunnen hebben tegen de tijd dat je er achter komt..

6. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Ik zou het toch wel even laten testen, zoals ffff al zegt.

Een groeiecho zegt niet zo heel veel over het gewicht van het kindje.
    Ik heb een groeiecho gehad rond jouw termijn van mijn tweede zoon maar die bleek toch echt een kilo zwaarder dan geschat.

Mijn moeder heeft zwangerschapsdiabetes gehad en dat is pas ontdekt in de laatste week van haar zwangerschap van mij.

Hierdoor heb ik een verhoogd risico op allerlei aandoeningen en word ik dus elke zwangerschap goed in de gaten gehouden.
    Het is dus niet alleen maar het gewicht van je kindje maar ook andere gevolgen voor de toekomst die je nu kunt 'uitsluiten' door je suiker te laten testen.

Deel Deze Pagina