Sinds onze honden vers eten, verhaart onze oude dame vrijwel niet meer. En dat was ook héél erg. Verder geven wij 'sochtends een scheutje zonnebloemolie over het voer. En niet te vaak kammen idd! Succes... Gr. Marielle
Wij hebben een professionele trimsalon borstel gekocht bij de dierenspeciaalzaak. Als je daar 1 á 2 x per week de hond mee borsteld wordt het wel minder. Toch is het nooit helemaal weg helaas. Maar die borstel is echt super! Hij heet: Furminator borstel voor honden maat L Geen verz.kosten! en is wel duur hoor. Wij hebben er 25 euro voor betaald. Wat raar trouwens dat je op zo'n vraag rare reacties krijgt. het is toch een hele normale vraag....
Volgens mij zijn de meeste oplossingen wel gegeven. Ook hier een hond die ontzettend verhaard. wij geven haar nu een maand of 3 schapenvet, wassen haar met een speciale schampoo van de da en we zijn over op vers voor verpakt vlees (Carnibest). En ik moet zeggen, het is een stuk minder. Als de mand voor de verwarming of haard ligt is dat ook nog een optie om die te verplaatsen.
Vers voeren (Barf / NRV) heeft hier ook veel goed gedaan voor de oa. de vachten van de honden. Onze Groenendaeler komt ook een stuk beter door de verharing heen, ze glimmen meer en ruiken frisser. Helaas verhaarde ons kleinste hondje nog steeds afschuwelijk veel. Ze wordt nu 1x in de 6 weken geschoren en het helpt enorm! Ook de Cavaliers van mijn zusje werden altijd geschoren om die reden. Mij lijkt het de moeie van het proberen waard, werkt het niet is het zo weer aangegroeid, toch?
ik heb 2 franse bulletjes en wat bij ons heel goed helpt is KVV (dat is rauw voer wat gemalen en ingevroren is) ze gaan daar eerst meer van uitharen maar daarna niets meer als het niet het uithaarseizoen is en anders minimaal. als je dat niet wilt doen kun je zalmolie over het eten heen geven en dat helpt ook goed. ik heb sinds een jaar de borstel Furminator gekocht (neppe variant bij de Intratuin) en daar borstel ik 1 keer week mee in de haarperiode en ik heb bijna geen last van haren. deze borstel komt ook bij de ondervacht en is echt ideaal
Hier ook zo'n haarbal maar daar is weinig tegen te doen. je moet niet elke dag kammen want dat stimuleert de haartjes en gaat de hond steeds meer haren. Ik geef ze schapen vet (goed voor de vacht) en stofzuig wat vaker Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen, mocht je de gouden tip vinden laat het mij dan maar weten Ik heb ook de furminator maar ook dat mag niet baten...en van ander voer raakt hij van slag.
Iedere dag borstelen. 1x per week een rauw ei door het voer, gaat het haar van glanzen en een teelepeltje zonnebloemolie iedere dag door zijn voer dan valt het minder uit. Huier hebben we ook zo een haarbal.
Wij hebben ook een boerenfox gehad die extreem veel verhaarde. Het was altijd een erg zenuwachtig beestje en er waren op het laatst veel veranderingen voor hem (2x in korte tijd verhuisd en een baby), hij kon dat niet handelen en had daarom veel stress, waardoor hij steeds meer haren verloor leek wel. We hadden in eerste instantie ook al van alles geprobeerd, ander voer, veel kammen of juist weinig, schapenvet, maar niks hielp helaas. Hier had dus achteraf gezien oa stress er mee te maken dat hij zoveel verhaarde. Ik heb daarom ook geen tip, misschien kun je proberen om een eventuele oorzaak te vinden, waarom hij zoveel verhaard? Misschien heeft ie ergens last van? Succes!
Hij krijgt wel wat minder aandacht sinds we kindjes hebben, misschien dat hij daar wat nerveus om is? En hij ligt bij de kachel, is dat niet goed? Hij vindt het zo lekker met z'n kop ertegenaan.... Zalmolie moet je dat bij de dierenwinkel halen? Lijkt me ook niet verstandig om gelijk van voer te wisselen. Hij krijgt nu een light variant, gewone brokken.
Wij hebben ook een furminator en bij ons werkt ie prima. Als ik zie dat er weer wat meer haren in huis komen en ik zie plukken losse vacht hangen bij onze honden, dan kam ik even met de furminator. Ik gebruik 'm nu niet elke dag. Meestal is dit zo'n 1 keer per week of 1 keer per 2 weken. In de dierenwinkel zijn ze nogal prijzig. Ik heb op Ebay gekocht. Kostte me nog geen 10 euro voor de echte Furminator. Voor de rest geef ik onze honden elke dag een pensstaafje. Goed voor het gebit en ook voor de vacht.
Ook hier een goed resultaat met vers vlees voeren, scheutje zalmolie erover (kun je idd gewoon bij de dierenwinkel halen). Nu is mijn hond weer erg aan het haren, dan borstel ik haar met een furminator 1x per week. Als de rui periode over is haart ze vrijwel niet meer, terwijl ik eerst het hele jaar door plukken in huis had. Castratie helpt helaas niet mee aan een gezonde vacht... Succes!
Vers voeren kan idd goed helpen maar lang niet iedereen kan/wil dit Ik zou zowiezo is goed naar het soort voer kijken, of het kwalitatief wel echt hoogwaardig is en of er veel chemische toevoegingen in zitten. Dan zou je inderdaad over kunnen stappen (maar wel eerst even megen he ) Schapenvet is altijd goed, niet per se tegen het verharen maar voor de huid algemeen en ook de furminator wordt hier voor mn verharende mopsje gebruikt, heelijk! Ik zou een goede (en dat zijn lang niet alle) dierenspeciaalzaak inlopen voor advies voor je hondje! Heel veel suc6!