Op 20 december ben ik uitgeteld van onze 2de. En na de kerstvakantie zou mijn dochtertje voor het eerst naar de basisschool gaan. Nu zitten wij een beetje in dubio hoe we dat gaan aanpakken,want natuurlijk moet ze gewoon naar school. Maar we willen haar ook niet het gevoel geven dat zij weg moet en zodat wij lekker bij haar broertje/zusje kunnen blijven. Het gaat erom dat er in zo'n korte tijd (max 3 weken) zulke grote veranderingen voor gaan plaatsvinden. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zat zelf te denken aan 1 of 2 weken halve dagen naar school en daarna zien hoe het gaat? Of moet ik niet zeuren en haar gewoon gelijk hele dagen naar school brengen?
ik denk dat het handig is dat op dat moment te bekijken. Na de geboorte van Chris is Nick een weekje thuis geweest en daarna ging hij gewoon weer 2-3 dagen in de week naar de gastouder, ook wegbrengen dus terwijl Chris thuis was bij mama. Dat gaf geen problemen. Het ligt er ook een beetje aan hoe ze school gaat vinden.Als ze het leuk vind, breng je haar wellicht wel meteen hele dagen. Gaat ze overigens nog oefenen in december? Anders zou ik in januari eerst met halve dagen starten.
Nee ze gaat in december niet 'oefenenen'. Dit hebben wij expres niet gedaan omdat december al zo'n drukke maand is. Niet alleen thuis maar juist op school. Vandaar dat wij ook in dubio zitten.
Ik zou haar dan in januari laten oefenen. Sowieso is dat wel belangrijk. Je kindje gaat 5 dagen naar school (of 3 hele en 2 halve) dat is best veel ineens!
Hier ging het zo: ze mogen de dinsdagmiddag voor de eerste schooldag (is hier altijd op maandag) stoeltje passen. En ze zijn meteen hele dagen gegaan. Maar hier is het 3 hele en 2 halve dgn. Maar hier mogen de kindjes ook eerst halve dagen gaan. De keuze ligt bij de ouders.
Ik zou wel in dec laten wennen (M gaat ook na de kerst naar school) en haar gewoon naar school laten gaan. Je kunt dat toch ook uitleggen aan een driejarige? M heeft het nu al bijna dagelijks over school en dat ze daar eindelijk naar toe mag als ze vier is. Dus daar nu al over praten en vertellen: dan is het tegen die tijd helemaal normaal en zelfs leuk! Zij mag al naar school want zij is groot en de baby niet: die moet slapen! Gaat ze nu al naar opvang of peuterschool?