Thuis bevallen na 'toezegging' voor ziekenhuis nav gewicht?

Discussie in 'De bevalling' gestart door A1988, 21 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    De titel is niet heel duidelijk, dus ik zal het even toelichten. Misschien is het een beetje sneaky, maar wil graag jullie mening!

Ik weeg door de zwangerschap op dit moment meer dan 100 kilo. 100 kilo is bij ons de bovengrens waarbij je boven in je eigen bed mag bevallen. Boven de 100 kilo mag je wel thuis bevallen, maar dan beneden ivm evt. noodzaak als de ambulance zou moeten komen.
    Ik wil écht niet beneden bevallen, dus ik heb aangegeven dan maar naar het ziekenhuis te gaan. Maar de laatste paar weken gaat ook dit mij enorm tegenstaan. Er is eigenlijk maar één ding dat ik wil: thuis bevallen in mijn eigen bed in mijn slaapkamer.

Maaarrr dit mag dus niet. In hoeverre zou een vk tijdens de bevalling zelf nog je kunnen verplichten naar het ziekenhuis te gaan? Ik zou op het moment zelf kunnen zeggen dat ik écht écht niet naar het ziekenhuis wil. Wat kan ze dan nog doen?

Ik snap dat die 100 kilo grens er is voor ambulancebroeders, maar het is op zo veel plekken al zo verschillend qua regels....

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mocht je nu toch liever thuis bevallen zou ik een bed voor beneden gaan regelen. De vk kan in geval van meconium houden vruchtwater of een bevalling die te lang duurt je verplichten naar het ziekenhuis te gaan. Je hebt dan geen keuze meer. Maar als het eenmaal begonnen is maakt het je echt niet zoveel meer uit waar je bent. Praat erover met je vk.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier hebben ze nooit gewogen.. Ikzelf wel dus wist dat ik heel hard richting de 100 ging (heel veel vocht ook), maar vk is er nooit over begonnen wat ik woog etc. Hoorde ook van die 100kg grens, dus schrok wel, want wilde heel graag thuis bevallen.

Maar waarom is beneden bevallen geen optie voor je? Snap dat boven je eigen slaapkamer ed is, maar gaat alleen om het stukje met persweeën de rest van de tijd van de bevalling (de uren ervoor en erna) kun je weer in je eigen bed liggen. Zou dat bevallen zelf beneden dan echt hetgeen zijn waardoor je of in het zkh gaat bevallen (wat je tegenstaat) of boven terwijl dit dus niet 'mag'.

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik denk dat je het vooral zelf niet moet willen...
    Als er een complicatie is met de baby en/ of met jou, loop je vertraging op om in het zkh te komen...
    Ze kunnen je niet de trap afdragen, dus zul je moeten wachten op de brandweer die je via het raam naar buiten helpt de ambulance in... ( in het slechtste geval)
    Het is maar welk risico je zelf wilt lopen....!

5. linde90

linde90 Niet meer actief

+1....

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh, als de uitdrijvingsfase eenmaal begonnen is maakt het je echt niet meer uit waar je ligt, al was het de eetkamertafel!
    Gewoon bed beneden regelen, of je eetkamertafel versterken zodat ie ruim 100 kilo kan houden.

7. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Dank jullie wel voor het meedenken dames :)

Ik denk niet dat ik met een takelwagen door de brandweer uit mn huis hoef te worden gehaald, zou ook niet gebeuren wanneer ik bijv. een hartstilstand zou krijgen. Dat takelen is alleen in extreme gevallen. Dus daar ben ik niet echt bang voor.

Ik heb morgen afspraak met de vk, zal het eens met haar bespreken.

8. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Nog nooit gehoord dat dat niet mag joh...ik was bij mijn zoon ook net boven de 100 kilo geworden door de zwangerschap dan.... maar er is nooit geen woord over gerept...

9. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Dus...

10. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Tja, ik snap dat je per se thuis wilt bevallen, dat wilde ik namelijk ook.

Maar als je door wat voor reden dan ook niet boven kan, doe het dan lekker beneden. Ik heb ook alleen maar tijdens het persen in m'n bed gelegen, alle uren daarvoor was ik lekker aan het ijsberen door het hele huis.

En na je bevalling beneden, ga je toch douchen en kan je boven zo je bed induiken!

11. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ehm tja, wat zal ik zeggen. Wanneer de bevalling zo slecht verloopt dat jij niet meer met je eigen auto naar het zh kan, en er een ambu gebeld moet worden....dat is dat dus een extreem geval lijkt mij.
    En geloof me, ik werk in een ziekenhuis, het gebeurd vaker dan je denkt hoor. Dat bevallende moeders met een ambu opgehaald worden. En dus ook dat ze te laat komen en het kindje het niet gehaald heeft, doordat ze eerst getakeld moesten worden.
    Een moeder met een baby klem in het bekken kan haar benen bijvoorbeeld niet goed sluiten. In die houding kun je niet lopen naar beneden de trap af maar ben je ook bijna onmogelijk om naar beneden te tillen. Takelwagen dus.

12. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Hier een beetje hetzelfde.... Heb zelfs met de hele foute gedachte gespeeld om de vk ietwat laat te bellen zodat ik teveel ontsluiting zou hebben om nog naar het zh te gaan....... Ik schaam me diep :( Maar ik heb geen bezwaar tegen beneden bevallen! Dat ging vorige keer ook prima! Lekker de ruimte! Bij mijn vk is het helaas zo dat je bij de 100 kilo helemaal niet thuis mag bevallen, boven of beneden.... En die regel is zo streng dat het hele feest met 100.1 gewoon echt NIET doorgaat :( Gelukkig lijkt het er op dit moment op dat ik de 100 niet ga halen! Het grote weegmoment staat gepland voor de 29e en dat is over 7 dagen. Op dit moment weeg ik 96.9 :D :D :D
    Als je echt zooo graag thuis wilt bevallen, doe het dan beneden. Als het moment eenmaal daar is maakt de locatie niets meer uit haha! Zorg dat de gordijnen goed dicht kunnen :D

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap heel goed dat je op een plek wilt bevallen waar jij je op je gemak voelt.
    Maar ik snap absoluut niet waarom je 1) je eigen veiligheid en bovenal die van je kind in gevaar zou willen brengen en 2) je in geval van nood het medisch personeel in zo'n rot-positie wilt brengen dat ze jullie wel willen helpen, maar dat niet kunnen.

14. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik denk dat wat mij voornamelijk dwars zit is dat het op 25 km afstand van hier al anders is qua regels en dat het dan geen probleem zou zijn voor mij om boven te bevallen. Dus dan vraag ik mij af hoe ze in de gemeentes omgaan met evt. spoed naar het ziekenhuis als je boven bent.

Natuurlijk wil ik de risico's niet lopen, en wat takhen net zei wist ik niet, dus dat neem ik natuurlijk mee. Ik moet morgen toch naar de VK dus ik ga mijn gevoel daar sowieso bespreken. Ik wil gewoon in een voor mij meest ontspannen omgeving bevallen, en ook daarna gewoon met mijn eigen spulletjes omringd zijn. En ik weet niet hoe ik reageer als het straks daadwerkelijk begint, maar op dit moment voelt het voor mij gewoon een beetje klote dat ik niet kan bevallen op de plek waar ik dat het liefste doe.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat snap ik ook wel hoor A1988! Echt! Het lijkt me ontzettend rot als je zelf niet kunt kiezen, of dat nu om medische redenen is of om gewicht of aantal trappen of wat dan ook. Ik vind het ook erg raar dat deze regel per regio anders is.

Maar ik kan me bij deze regel wel iets voorstellen. Met twee mensen een persoon van 100 kg of meer min of meer horizontaal van een trap tillen is gewoon erg problematisch. Het is niet altijd zo dat er twee stevige mannen op de ambulance zitten hè. Er kunnen bij wijze van spreke net zo goed twee iele vrouwtjes voor de deur staan. Dan is het gewoon echt niet haalbaar.

Ik denk dat je jezelf het meest helpt door deze situatie te accepteren. Ik snap dat dat niet makkelijk is en ik bedoel dit echt niet rot. Maar ik ben bang dat je het jezelf gewoon erg moeilijk maakt door je hiertegen (ook in emotionele zin) te blijven verzetten. Je gaat er dan alleen maar meer tegenop zien. Dus probeer je erbij neer te leggen en probeer toch wat positieve kanten te zien aan het bevallen beneden.

16. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Dank je wel Tupp :)

Gekke is dat ik het lange tijd wel prima vond om dan maar naar het ziekenhuis te gaan. Maar sinds een week, nu het echt dichterbij komt, is het opeens weer een issue voor me. Misschien toch maar beneden dan? Ik ga er maar even goed over nadenken..

17. Junejunos

Junejunos Actief lid

23 dec 2012
    268
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je het gewoon moet zien als gevolg van meer dan 100kg wegen
    Misschien is het dan makkelijker te accepteren?niet minder rot maar soms helpt t wel.

18. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Helpt niet ;) ik ben juist heel veel afgevallen voordat ik zwanger werd, en tijdens de zwangerschap let ik goed op wat ik eet, daarom is het juist extra zuur..

19. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Ik ben zelf ruim over de 100 kg en ben nu 2x bevallen (tweeling en 1ling) in het zkh en heb dat als heel fijn ervaren.
    Of je regelt een bed beneden of je zult toch echt in het zkh moeten bevallen.
    Wil je echt niet bang maken, maar mijn schoonzusje, 2e bevalling moest met speod naar het zkh, most van boven gehaald worden door de broeder, is rond de 70kg en dan zo'n draaitrap daar worden ze al niet echt vrolijk van...............
    Breng jezelf en je kleine niet onnodig in gevaar!!!
    Ik begrijp dat je in een vertrouwde omgeving wilt bevallen, maar waarom zie je nu zo tegen het zkh op?
    Is er iets gebeurt dat je dit niet meer wilt?

20. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Vandaag met de VK er over gehad. We hebben nagevraagd hoe het dan zit met thuisbevallen, wat ik boven mag doen en wanneer ik naar beneden zou moeten. Ze gaf aan dat wanneer de ontsluiting bijna geheel is, ik naar beneden moet en dat tot die tijd ik zelf mag weten waar in huis ik wil zijn. Na de bevalling mag ik ook weer direct naar boven toe als ik dat zou willen. Dus zo gaan we het doen :D (mits alles verder natuurlijk prima verloopt). Ik mag trouwens ook op de eetkamertafel bevallen, dus daar leggen we even een matras op, hoeft er ook niet een heel bed in de woonkamer te staan :)

@mamaSylvia: ieder heeft zo zijn eigen voorkeur, ik vind het zkhs geen plek waar ik mij veilig voel. Nu we dit hebben besproken met de VK en we hebben besloten het toch thuis te gaan proberen (waar mijn man ook voorstander van is) is er ook al een heel gevoel van opluchting :)

Deel Deze Pagina