Stoppen met roken buiten eigen risico

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Jel, 11 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

ONVZ: stoppen met roken buiten eigen risico

AMSTERDAM - In de aanloop naar een nieuwe slag om verzekerden aan het einde van het jaar, heeft ONVZ Zorgverzekeraar vandaag bekendgemaakt om de middelen om te stoppen met roken voor klanten te zullen betalen. Het blijft daarmee dus buiten het eigen risico. In het najaar kan iedereen in Nederland weer zorgverzekeringen vergelijken en een nieuwe polis afsluiten.

Vanaf 1 januari worden middelen om te stoppen met roken weer vergoed vanuit het basispakket, zo is in het Lente-akkoord afgesproken. Doordat het eigen risico wel verhoogd wordt naar 350 euro is de kans volgens ONVZ echter nog steeds groot dat consumenten die hiervan gebruik willen maken hiervoor moeten betalen.
    Bespaart en verbetert vitaliteit
    Jean-Paul van Haarlem, bestuurder van ONVZ, zegde daarom tijdens een online seminar toe vanaf 1 januari voor deze preventieve maatregelen geen eigen risico te innen: „Dit is een belangrijke maatregel die de gemeenschap geld bespaart en de vitaliteit van onze verzekerden verbetert. Dat moeten we zo veel mogelijk ondersteunen.”
    Collectief belang
    André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, wees tijdens dezelfde bijeenkomst op het belang van preventie. „Met preventie is een collectief belang gemoeid. Ik pleit er dan ook voor dat straks na de verkiezingen aan de formatietafel de verantwoordelijk bewindvoerder een Nationale Agenda Preventie opstelt. ”
    Investering werkgevers
    Erno Kleijnenberg, bestuursvoorzitter van ONVZ, ziet kansen voor werkgevers: „Veel verzekerden zijn aangesloten bij collectieve contracten via de werkgevers. Werkgevers kunnen programma’s opzetten om de gezondheid van hun medewerkers te bevorderen. Daarmee investeren ze in de toekomst van mens en onderneming.”

---------------------------------------------------------------------------------------
    Ik vind het belachelijk. Rokers zijn toch zelf begonnen met roken? Dan moeten ze ook zelf maar zien hoe ze er vanaf komen, daar hoef ik als niet-roker toch niet voor op te draaien? Het is allemaal al duur genoeg...

EDIT: ik las er overheen maar zie dat het alleen geld voor de ONVZ verzekeraar. Gelukkig dan maar, daar zit ik niet bij.

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Helemaal mee eens! Roken ben je zelf mee begonnen en doe je zelf.
    Rokers die zelf roken krijgen behandeling dus gratis

Maar iemand met een aandoening/handicap/ziekte waarvoor hij/zij NIET kiest moet maar ff lekker €350 eigen risico dokken, want dat word niet vergoed, schandalig!!

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar aan de andere kant zullen hopelijk de medische kosten voor die persoon wel omlaag gaan wanneer hij of zij stopt met roken.

4. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    #4 MamaR, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt: 11 sep 2012
    Ik ben het ermee eens dat het grote onzin is dat het vergoed wordt.. Ik vind als je begint met roken dat je er ook zelf voor moet betalen als je wilt stoppen..

Maar wat er gezegd wordt over dat je als niet roker er niet voor wilt opdraaien, ondanks dat ik wel snap wat je bedoeld, is onzin.. Want iemand die met sporten een blessure oploopt kiest ook zelf om te sporten..

Nogmaals ik begrijp wel wat je bedoeld maargoed iedereen betaald nu eenmaal geld voor z'n zorgverzekering en daar worden, in mijn ogen, genoeg dingen van betaald die onzinnig of niet nodig zijn..

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Tja elke verslaving doe je zelf.

Drugs drank roken.

Drugs en drank worden ook vergoed dus waarom roken niet?

Ze kunnen niet zeggen de 1 wel vergoeden de ander niet.

Dan moeten ze alle verslavingen uit de zorg schrappen.

6. marilouise

marilouise Niet meer actief

iedereen kan stoppen met roken maar je moet het willen heb je niets of niemand voor nodig alleen jezelf!

Zelf 10 jaar lang gerookt waarvan 6 jaar lang 2 pakjes per dag ik zei opeens ik ben er klaar mee en ben gestopt en heb dit gedaan. Man net zo al koste het hem wat meer moeite. Maar ook hij heeft 12 jaar lang gerookt 2 pakjes per dag dus iedereen kan het.

7. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Juist en om dat zij dan niet behandeld worden krijgen we een wereld voor psychopaten.

Zo kunnen ze net goed IVF ook uit de pakketten halen, waarom moeten wij mee betalen aan iemand die kinderen wilt.

Dan kunnen we mensen die het aan hun lever van de drank hebben net zo goed weren uit het ziekenhuis want wij gaan zijn zorgkosten niet betalen.

Dan kunnen we de heroine verslaafde net zo goed geen methadon meer geven, wij hebben er tenslotte niet voor gekozen dat ze verslaafd zijn met als gevolg parkjesprostitutie, meer criminaliteit, meer gevaar voor onze kinderen die geconfronteerd kunnen worden met naalden etc..

Dan kunnen we gehandicapten ook uit de zorg halen want wij hebben er niet voor gekozen dat ouders een gehandicapt kind laten komen. Dan moeten we de ouders maar voor de keus zetten: zwangerschap afbreken of zelf in de kosten van zorg voorzien.(Vat dit niet verkeerd op aub, een dichtbij staand familielid is is zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapt).

Zo kun je de behandeling van aids ook wel stop zetten: wij hebben er niet voor gekozen dat hen onveilig gevreeën hebben/vieze naald van een junk gebruikt hebben weet ik veel wat.

Klinkt allemaal heel cru maar zo kun je alles wel uitsluiten omdat wij daar niet voor gekozen hebben.

Ik vind het juist van belang dat ieder levend wezen geholpen wordt, het maakt niets uit wat zij mankeren, hoe zij er aan komen etc... Iedereen heeft recht op medische en psychische zorg! Dit in het belang van hen maar ook in het belang van onze algehele samenleving.

Ik vind het enkel maar goed dat ze het gaan vergoeden! Waarom...

Betere gezondheid voor de ex roker
    Betere gezondheid voor iemand die in zijn rook zit
    Minder mensen die een behandeling moeten volgen voor COPD
    Minder longtransplantaties zodat de mensen die ze nodig hebben en niet gerookt hebben sneller geholpen zijn
    Minder behandelingen voor kanker
    Minder kinderen met schisis
    Minder kinderen met een te laag geboortegewicht
    Minder kinderen met astma
    Minder wiegendood
    Minder hoge zorgkosten in het algemeen waardoor wellicht in de toekomst de kosten weer omlaag kunnen
    En een schonere lucht in het algemeen!

8. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Hm dus eigelijk moet alles op de schop. Als je je een slag in de ronte vreet en tg van dat krijg je diabetes, hoge bloedruk, hoog cholesterol etc dan ook alles maar zelf betalen? Een hersenbloeding omdat je bloeddruk te hoog is doordat je veel te dik bent, ach mooi laten liggen......

De meeste mensen zijn jong begonnen met roken. Sommige roken miss al meer dan 40 jaar. Op jonge leeftijd de gevolgen niet kunnen overzien van roken, of miss was er toen weinig over bekend. Als je zo lang rookt ik stoppen echt heel erg moeilijk. Ik vind dan men een kans moet krijgen om te stoppen. 1 of 2 kansen met begeleiding en eventueel medicatie. Niet oneindig veel kansen.

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Inderdaad!

Mensen die diabetes krijgen vanwege overgewicht. Hart en vaat ziekte vanwege overgewicht ( en dan overgewicht omdat je zelf te veel eet )

Idd mensen die een sport uit oefenen en een blessure op lopen ook want tsja voor sporten kies je zelf.

10. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Godsamme... wat zal ik een mega hoge zorgpremie moeten betalen dan... En ik kan niet eens aan alles iets zelf doen... Maar ja, ik heb nu eenmaal diabetes, schildklierafwijking en heb jarenlang gerookt... eigen schuld dus allemaal maar...

Sorry, maar vind de stelling echt belachelijk... je kunt niet altijd aan alles iets doen en zelfs al ben je uit eigen wil begonnen met roken (toen ik 10 was, toen snapte ik helemaal nog niet wat verslaving eigenlijk betekent...) is het niet voor iedereen makkelijk om te stoppen... Ik zeg niet onmogelijk, maar niet makkelijk in elk geval...

Daarbij hebben onderzoeken uitgewezen dat vaak de mensen met lagere inkomens, roken, en deze kunnen vaak de behandelingen om te stoppen met roken (kuurtje champix kost 350 euro) niet betalen...

11. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    We draaien allemaal voor elkaar op.
    Of het nou over stoppen met roken gaat, ivf, enzo.

Voor gedetineerde betalen wij ook belasting, maar ik heb toch niks gedaan.

12. Purk

Purk Niet meer actief

Precies. Dat heet nou eenmaal een verzorgingstaat, maarrrr....we mogen vandaag stemmen! Dus als je het anders wil, even goed opletten in het stemhokje :D

13. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    @Caruli en Purk: Helemaal mee eens:D

14. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Mijn eerste reactie was "ja daaaag ze zijn er toch zelf aan begonnen".
    Ik heb ook jaren lang gerookt en ben zelf gestopt zonder vergoeding van zorgverzekering.

Maar toen ik de reactie van suzetje las,begon ik na te denken.
    En ik moet haar toch gelijk geven.
    Er zitten meer voordelen dan nadelen aan.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.860
    19.260
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Even eerlijk: stoppen met roken kost geen geld, het levert geld op! Wat kost een pakje sigaretten tegenwoordig? Ik schat 7 euro ofzo? Zelfs als je 'maar' drie pakjes per week rookt, ben je dus 21 euro per week kwijt. (En voor veel rokers zals het eerder tussen de 40 à 50 euro per week zijn!)
    Maar uitgaande van 3 pakjes: als je vier maanden gestopt bent, heb je je eigen risico er al uit hè? Dus niet te zielig doen dat stoppen met roken te duur is.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wordt denk ik aangegrepen als excuus om maar niet te hoeven stoppen of zo. Maar dan heb ik hier het tegenargument: Zorgen dat je voor 1 januari gestopt bent! :D

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Harde woorden maar ik ben het er wel mee eens.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhhh.... die middelen om te stoppen met roken vallen toch niet onder medische zorg? Je kunt ook doordraaien. Pleisters vergoeden. En eerstehulpkits gratis uitdelen. Paracetamol vergoeden, etc.

Stoppen met roken is niet hetzelfde als genezen van een ziekte (al dan of niet veroorzaakt door zelf roken).

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Naar wat ik van een kennis heb begrepen is zij vorige week met een behandeling begonnen in het ziekenhuis om af te komen van het roken. Schijnt dat het een soort praatgroep is. Dat valt dan wel degelijk onder medische zorg.
    Haar zorgverzekeraar vergoedt t trouwens ook. Dus het gaat niet alleen om een paar pleisters in dit geval.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    iemand die wil afvallen ook maar zijn bonnetjes laten declareren voor gezond dieetdrankjes en hapjes? en mensen met overgewicht ook gratis naar de sportschool dan maar??/

bedoel waarom de een wel en de andere niet. als ze iedereen met een bmi van boven de 25 gratis naar de sportschool sturen zal dit ook goed zijn voor preventie.

Deel Deze Pagina