om te janken. Maar wat is het alternatief? Syntetisch is super slecht voor het milieu, dus links om of rechts om eigenlijk kan je het nooit goed doen.
Weet iemand hier toevallig welke warme winterjassen vegan zijn? Ik ben een echte koukleum, zit nu al te bevriezen buiten dus de jas moet echt warm zijn en ook casual/wat stoerder. Volgens mij zijn sommige van Vans helemaal diervrij maar 'vans' staat daar zo groot op dus dat vind ik ook niks En protest? Is teddybont bont of nepbont?
Naar mijn mening is bont niet oké wanneer het dier hier speciaal voor gefokt wordt, wat dus helaas zo is. Maar, als het een bijproduct is wat "over" blijft nadat het dier geslacht is, vind ik het oké. Dan vind ik juist dat je moet proberen alles van het dier te gebruiken.
Maar als consument is het heel lastig te achterhalen door welk van de door jou genoemde opties het product is gemaakt. Wat ik me afvraag, waarom worden dieren levend gefilt voor bont? En eenden/ganzen levend geplukt voor dons? Dit kan toch ook als ze al overleden zijn en maakt het iets minder dieronvriendelijk (als het vlees dan ook nog gebruikt zou worden).
Leer is ook heel slecht voor het milieu. Het is een huid, dus die moet zwaar chemisch behandeld worden anders rot het weg net als de rest van het dier. Alternatieven zijn bijvoorbeeld: hennep, kurk, biologisch katoen, ananasleer, gerecyclede petflessen. Er zijn er nog wel meer. Er zijn veganistische merken die uiteraard duurzaamheid ook heel belangrijk vinden, dus dat is niet zomaar goedkoop plastic. De schoenen die ik heb zijn altijd van goede kwaliteit en gaan lang mee, en ik heb nooit zweetvoeten. Soms koop ik ook tweedehands leer. Andere producten zoals meubels, jas, tas enzovoort vind ik sowieso niet nodig om leer voor te gebruiken. Er is qua plantaardige schoenen minder keuze, maar ik vind dat er nu best veel te krijgen is, ook in verschillende stijlen. Eerder was het allemaal een beetje alternatief maar dat is nu niet meer zo.
Ik heb Jack Wolfskin. Ga voor een goede jas altijd naar de bever. Ze verkopen daar ook dons maar ik kijk altijd op het kaartje in de jas.
Oké nou moet ik stoppen met dit topic vol schrijven maar voor wie geïnteresseerd is in een alternatief voor leren schoenen, deze website heeft een aardig wat keuze in verschillende stijlen: www.veganwear.nl Er zijn er nog veel meer maar zal niet alles plaatsen
Ik heb een jas van Naketano. Lisanne1811, die veganistische schoenen hebben zeker nog geen breedtematen? Dat is namelijk de reden waarom ik terug ben gegaan naar leren schoenen...
Nee geloof het niet. Zelf draag ik nu alleen nog barefootschoenen. Die zijn heel breed. Ahinsashoes is volledig veganistisch. Verder sommige schoenen van vivobarefoot, en een model van lens Boulder boots. Ik vergeet nu vast nog wat. Ahinsashoes en vivobarefoot kun je passen bij barefoot & more in Arnhem. Verder heeft vegetarian shoes (niet barefoot) ook redelijk brede schoenen voor een deel en zijn er ook vegan Dr martens.
En ik zie nu dat in die vegan schoenen soms ook gerecyclede pet-flessen gebruikt worden...denk niet dat mijn lijf dat prettig vindt... Ook weer zo'n nadeel. Plantaardig gelooid leer kan ik redelijk tegen, maar al die chemische zooi niet...
Niet stoppen! Ik vind het echt intressant. Ik ga eens op die site kijken. Ik heb best een stijl/smaak die met de mode mee gaat en in mijn hoofd een bepaald (vast verkeerd) beeld over hoe fair kleding eruit ziet dus ik ga me laten verassen. Weet jij of er bijvoorbeeld bekende designers zijn die hier bewust mee bezig zijn in hun productie? Ik heb je even in mijn hoofd tot alles weter over dit onderwerp gebombadeert!
Nou nertsen bijvoorbeeld zijn lastig om te vergassen. Ze kunnen heel lang hun adem inhouden. Daarom wordt nog steeds een deel levend gevild. Ook in China zie je vaak dieren levend gevild worden. Ze sterven dan langzaam op een berg andere gevilde dieren. Ze worden vaak ook anaal geelctrocuteerd. De haren gaan dan mooi omhoog staan. Daar krijg je die mooie kragen van die je de laatste jaren bij veel jassen ziet. En het is Chinees wasbeerhonden bont en dus niet duur. Dons en levend plukken... ze worden gemiddeld 5x geplukt. 4x levend, 1 keer als ze geslacht worden. Het plukken is marteling. Het draait allemaal om geld uiteindelijk en dat betekend altijd dat de dieren eronder lijden. Het moet snel, veel en goedkoop.
Ik heb echt 0 verstand van mode dus ik kan niet zo goed inschatten wat nou modieus is en wat niet. Ik weet wel dat veel van de schoenen op die site volledig niet mijn stijl zijn door bijvoorbeeld hoge hakken enzo dus dan denk ik daarvan dat het wel hip zal zijn maar heb eigenlijk geen idee. Ik ga wat merken voor je uitzoeken als ik achter de computer zit. Nu zit ik in de trein met mijn telefoon, dat zoekt niet zo fijn. Kom erop terug. Ik vind het echt geweldig dat je hiermee bezig bent en ik hoop heel erg dat ik merken kan vinden die je leuk vindt. Er komt gelukkig steeds meer bij, dus als het er nu niet is misschien wel over 2 jaar. En anders kun je er zelf een beginnen, gat in de markt
En dons kan op geen enkele manier diervriendelijk verkregen worden? Ik weet dat het dons in mijn jas uit canada komt (volgens mij half gans half eend) en hoop zo er geen beesten voor zijn mishandeld. Is een jas van 1000 euro mag toch hopen dat dat geld is gebruikt om de dieren een goed leven te geven en ze handmatig uitgevallen veertjes verzameld hebben.
Het meest "diervriendelijke" dons komt uit Europa.. Nederland, Oostenrijk en nog wat landen. Heeft het een RDS keurmerk?
Om eerlijk te zijn denk ik dat die 1000 euro eerder gebruikt is om de zakken van bepaalde mensen te vullen... Tenzij het er echt bij staat (en zelfs dan vraag ik het me soms af...) is het meestal niet echt diervriendelijk oid...
Dieren worden levend geplukt omdat ze tijdens hun leven een keer of 5 geplukt kunnen worden, het groeit weer aan. Het is niet te doen om handmatig veertjes te gaan rapen, dan duurt het veel te lang voor je een jas bij elkaar hebt. Maar weetje, je hebt je jas nu dus daar kun je niets aan veranderen. Ik heb ook producten waar ik niet trots op ben maar wist destijds niet hoe het zat net de productie. Ik gebruik ze nog steeds, kan er nu toch niks meer aan doen. Dus geniet van je jas!
Ja dat denk ik wel. Modetip: Wij hebben voor ons kerstpakket kleding van MUD gekregen. Ik was toen zwanger en heb ze niet kunnen passen maar mijn collega's waren wel te spreken over de jeans. Geen bekende designer. Maar wel trendy